تابناک گزارش می‌دهد

سرنوشت نامعلوم لایحه ایجاد منطقه آزاد بانه مریوان در مجلس

موضوع جنجالی مناطق‌آزاد در اصل لایحه‌ تقدیمی دولت به مجلس است اما در کمیسیون اقتصادی با 5 لایحه دیگر ترکیب و در واقع از حالت اصلی خارج شده؛در لایحه دولت 7 منطقه آزاد ویژه ذکر شده، اما در گزارش کمیسیون 80 منطقه آزاد اضافه شده که این امر علاوه بر تحمیل بار مالی به دولت، مخالف اصل 146 و 75 قانون اساسی هم هست.
کد خبر: ۱۴۹۶۰۱
تاریخ انتشار: ۰۱ دی ۱۳۹۴ - ۱۳:۳۴ 22 December 2015

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی روز 29 آذر با ایجاد منطقه آزاد تجاری و صنعتی جدید مخالفت کردند. لایحه ایجاد مناطق آزاد تجاری و صنعتی در مهران، اروند، بانه و مریوان، اینچه برون، اردبیل، بوشهر و سیستان مطرح شد که مجلسی‌ها به آن رای ندادند.

به گزارش تابناک کردستان، محمدرضا باهنر که ریاست جلسه علنی را برعهده داشت، به دلیل اینکه این لایحه مخالف برنامه پنجم توسعه بود، اعلام کرد بر اساس ماده 117 آیین نامه داخلی مجلس، باید کلیات این لایحه با دو سوم آرا به تصویب برسد. ولی در نهایت لایحه ایجاد مناطق آزاد جدید تجاری صنعتی که از تجمیع 5 لایحه ایجاد شده بود، به تصویب دو سوم نمایندگان نرسید و از دستور کار خارج شد.

همین امر سبب شد تا موضوع با مخالفت شدید برخی از نمایندگان مجلس مواجه شود هر چند که باهنر اعلام کرد، بر اساس آیین نامه داخلی مجلس در صورتی که 50 نماینده خواستار برگشتن لایحه به دستور باشند، دوباره این لایحه در دستور کار مجلس قرار می‌گیرد، مشروط به اینکه ایرادات قانونی مترتب بر لایحه مرتفع شود.

اما این گفته‌ها نیز در مورد لایحه اثر نداشت به طوری که در ساعات اولیه جلسه امروز، صحن مجلس برای لحظاتی متشنج شد، ماجرا از این قرار بود که پس از تذکر شوهانی که درباره لایحه مناطق آزاد بود، عده‌ای از نمایندگان به جایگاه هیئت رئیسه رفته و مخالفت خود را با عدم تصویب این طرح اعلام کردند بعد از دقایقی جلسه آرام شد و نمایندگان در صندلی‌های خود جلوس کردند ولی هنوز ساعتی از این موضوع نگذشته بود که حدود 80 نفر از نمایندگان به جایگاه هیئت رئیسه رفتند و با محمدحسن ابوترابی فرد نایب رئیس اول مجلس گفت و گو کردند.

اعضای هیئت رئیسه نیز تلاش کردند که آنان را متفرق کنند در این زمان این نمایندگان از جایگاه هیئت رئیسه به پایین آمدند و برخی از آنان با برداشتن کیف و وسایل‌شان جلسه علنی مجلس را ترک کردند.منصور حقیقت پور، احمد شوهانی، سیدباقر حسینی، حلیمه عالی، کمال‌الدین پیرموذن و حمید صرامی‌فروشانی از جمله نمایندگانی بودند که از جلسه علنی مجلس خارج شدند.

موضوع جنجالی مناطق آزاد در اصل لایحه‌ای است که از سوی دولت به مجلس تقدیم شده است اما در مجلس شورای اسلامی و در کمیسیون اقتصادی مجلس با 5 لایحه دیگر ترکیب شده است و در واقع از حالت اصلی خود خارج گردیده و به گفته نمایندگان این طرحی است که از سوی نمایندگان مطرح شده است.

در لایحه دولت 7 منطقه آزاد ویژه ذکر شده، اما در گزارش کمیسیون 80 منطقه آزاد اضافه شده است که این موضوع علاوه بر اینکه برای دولت بار مالی دارد، مخالف اصل 146 و 75 قانون اساسی نیز هست.

با این حال نمایندگان بسیاری در مجلس موافق تصویب این لایحه بودند و دلیل اقدام قهری امروز نمایندگان نیز همین موضوع بوده است.

عابد فتاحی در گفت‌وگو با تابناک در خصوص این موضوع اظهار کرد: قرار بود در چند منطقه از کشور مناطق آزاد تجاری ایجاد شود، این موضوع دلیل اینکه نزدیک به انتخابات است سبب شده تا نمایندگان بر روی آن مانور زیادی بدهند و در واقع جزء اصلی تبلیغات انتخاباتی برخی از نمایندگان است.

اما چون این لایحه در مجلس رای نیاورد سبب اعتراض نمایندگان شد، البته هیئت رئیسه قول داده است که این موضوع در هیئت رئیسه مجلس مورد برسی قرار خواهد گرفت، اما به نظر می رسد باید با مدیریت ویژه‌ای این موضوع، مورد برسی قرار گیرد، ایجاد منطقه آزاد در صورتی که مدیریت شده باشد می‌تواند مفید واقع شود اما اگر تنها به خاطر چند رأی نماینده‌ها باشد و غیرکارشناسی انجام گیرد تبدیل به یک لانه فساد اقتصادی عظیم خواهد شد.

وی گفت: ما در کشور در حال حاضر نه واردات سالمی داریم و نه صادرات سالم، وضعیت اشتغال هم که به موضع لاینحلی تبدیل شده است، بنابراین این مناطق می‌تواند عامل سوءاستفاده بسیاری از افراد سودجو که هر لحظه منتظر یک اتفاق تازه هستند، شود.

این نماینده مجلس یادآوری کرد: نمایندگانی که امروز به تصویب نشدن این طرح اعتراض داشتند اغلب کسانی بودند که در فکر بهره برداری‌های سیاسی از این موضوع داشتند، اکثر این نمایندگان در مناطق خود به مردم قول ایجاد منطقه آزاد داده‌اند مردم این مناطق نیز منتظر شروع این طرح هستند، اگر این فرصت از دست برود شاید این نمایندگان دیگر رنگ مجلس را نبیند، به عبارت دیگر موقعیت این افراد به خطر افتاده است.

تابناک

اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار