سطح زیرکشت پنبه کشور همچنان روبه کاهش است

رییس موسسه تحقیقات پنبه کشور با یادآوری روند روبه‌کاهش کشت پنبه در کشور گفت: قطع مستمر برق چاه‌های کشاورزی و تامین‌نشدن آب مورد نیاز، دلیل اصلی کاهش سطح زیرکشت پنبه است که تلاش داریم با حل منطقی این مشکل، سطح زیرکشت این محصول را افزایش دهیم.
کد خبر: ۱۱۸۴۰۷۸
تاریخ انتشار: ۲۰ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۸:۳۶ 10 September 2024

به گزارش «تابناک گلستان» به نقل از ایرنا، قربان قربانی‌نصرآباد روز سه‌شنبه در سالروز پنجاهمین سال تاسیس سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی به همراه معرفی رقم‌های جدید پنبه در گرگان اظهار کرد: سال ۱۴۰۱ سطح زیر کشت این محصول ۱۱۸ هزار هکتار بود که در سال گذشته و امسال به ترتیب به ۹۲ هزار هکتار و ۸۵ هزار هکتار کاهش یافت.

وی بیان کرد: ۲ سال قبل میزان برداشت وش ۳۷۴ هزار تُن بود که ۱۰۵ هزار تُن الیاف به دست آمد و سال قبل این میزان به ترتیب به ۲۷۰ هزار تُن و نیز ۷۵ هزار تُن رسید.

وی پیش‌بینی کرد امسال با توجه به کاهش سطح زیرکشت این محصول، ۲۳۰ هزار تُن وش و ۷۰ هزار تُن الیاف به دست آید.

رییس موسسه تحقیقات پنبه کشور گفت: این آمار‌ها در حالی است که کشور سالانه به ۱۵۰ هزار تُن الیاف نیاز دارد و مجبوریم بقیه نیاز کشور را از طریق واردات تامین کنیم.

قربانی‌نصرآباد افزود: امنیت غذایی برای مسوولان اهمیت زیادی دارد و پنبه به عنوان یک گیاه استراتژیک و صنعتی، از قابلیت به دست آوردن ۷۰ فرآورده برخوردار است.

وی ادامه داد: در زمان کشت پنبه، یک نفر بطور مستقیم و چهار نفر بطور غیرمستقیم در هر چهار هکتار مشغول کار می‌شوند و این مساله باعث شده این محصول استراتژیک اهمیت راهبردی بیشتری داشته باشد.

وی اضافه کرد: ارزش افزوده پنبه حدود هزار و ۲۰۰ درصد است و سرمایه‌گذاری‌های خوبی در دنیا برای آن انجام شد.

رییس موسسه تحقیقات پنبه گفت: ایران زیرساخت‌های خوبی در حوزه کشت پنبه به ویژه سازگاری ارقام مختلف آن با تنوع آب و هوایی کشور دارد.

قربانی‌نصرآباد اظهار کرد: در دنیا حدود ۳۳ میلیون هکتار سطح زیر کشت پنبه معادل سه درصد از اراضی جهان وجود دارد که از این کشت حدود ۲۵ میلیون تن الیاف برداشت می‌شود.

وی بیان کرد: چین، هندوستان و آمریکا به ترتیب با ۶ میلیون، پنج میلیون و چهار میلیون تُن در کنار برزیل، پاکستان و ترکیه کشور‌های اصلی تولید کننده پنبه جهان هستند و این گردش مالی این محصول سالانه حدود ۱۸ میلیارد دلار است.

وی خاطرنشان کرد: ۲۶ میلیون بهره‌بردار در دنیا پنبه کشت می‌کنند و حدود ۱۰۰ میلیون خانوار از پنبه نفع می‌برند و این محصول در ۷۵ کشور جهان و هر پنج قاره کشت می‌شود.

وی یادآور شد: سطح زیر کشت پنبه در ایران نوسانات خیلی زیادی دارد بطوری که در اوایل انقلاب سطح زیر کشت این محصول ۲۵۰ هزار هکتار بود.

وی اضافه کرد: سیاست‌گذاری غلط و قابل رقابت نبودن قیمت خرید این محصول در مقایسه با سایر محصولات کشاورزی باعث شد کشت پنبه کم‌تر شود.

رییس موسسه تحقیقات پنبه گفت: مشکل کم آبی به وجود آمده برای کشاورزان در سال‌های اخیر، خسارات زیادی به بخش کشت پنبه وارد کرد.

وی بیان کرد: سال گذشته سطح زیر کشت پنبه گلستان ۱۵ هزار هکتار بود که امسال پیش‌بینی می‌شود این مقدار به ۱۲ هزار هکتار برسد که از این میزان ۲۵ هزار تُن وش و حدود هفت هزار تُن الیاف به دست خواهد آمد.

وی خاطرنشان کرد: در ۶۰ سال گذشته ایران بطور متوسط سالانه ۳۱ کیلوگرم افزایش تولید داشت که این آمار از متوسط ۲۳ کیلوگرم جهانی بالاتر بود.

رییس موسسه تحقیقات پنبه گفت: ایران به لحاظ سطح زیر کشت رتبه ۲۱ و به لحاظ میانگین عملکرد الیاف رتبه ۱۳ دنیا را در اختیار دارد.

اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار