رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان گفت:

حدود یک هزار هکتار از شالیزارهای گیلان مشمول اخطار «نه کاشت» شدند

هزار هکتار از زمین‌های شالیزاری استان امسال زیر کشت برنج نرفت بنابراین صاحبان آنان اخطار «نه کاشت» دریافت خواهند کرد.
کد خبر: ۱۱۷۵۳۲۴
تاریخ انتشار: ۲۱ تير ۱۴۰۳ - ۱۱:۴۰ 11 July 2024

 

به گزارش تابناک گیلان، صالح محمدی عصر روز چهارشنبه با تاکید بر اینکه اخطار «نه کاشت» امسال با جدیت دنبال می‌شود بیان کرد: در جریان اخطار «نه کاشت» بر اساس مصوبه تشخیص مصلحت نظام و دستگاه قضا بعد از سال سوم از کشت نشدن، زمین شالیزاری به متقاضیان برای کاشت برنج تحویل داده خواهد شد و سهم مالک نیز در نظر گرفته می‌شود.

وی اظهار کرد:سال جاری از ۲۳۸ هزار هکتار از زمین‌های شالیزاری گیلان ۲۳۴ هزار هکتار زیر کشت برنج رفت، در بخشی از اراضی فعالیت‌های دیگر صورت گرفته و تبدیل به باغ شد و نزدیک به هزار هکتار زیر کشت برنج نرفت.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان با بیان اینکه کشت برنج امسال بدون مشکل و تنش آبی انجام شد افزود: ۸۵ درصد زراعت برنج استان در سال جاری با تقویم زراعی منطبق شد و کشاورزان با رعایت این تقویم به کشت و کار برنج پرداختند.

وی اظهار کرد: در سال زراعی جاری بیش از ۲۰۱ هزار هکتار از زمین‌های شالیزاری گیلان به روش مکانیزه کشت شد و برداشت برنج به روش ماشینی نیز امسال در ۲۱۰ هزار هکتار از شالیزارهای استان هدفگذاری شده‌است.

وی در ادامه به تولید برنج سالم به روش مدیریت تلفیقی محصول (ICM) در گیلان اشاره کرد و ادامه داد: بسیاری از کشورها برنج سالم با استفاده از حداقل مصرف نهاده‌ها، کود، سم و مواد گیاه‌ پزشکی تولید می‌کنند که بسیار مهم و ارزشمند است.

محمدی بیان کرد: تولید برنج سالم به روش تلفیقی امسال در هزار و ۵۰۰ هکتار از زمین‌های کشاورزی گیلان با ۸۷۱ کشاورز و مشخص شدن مختصات زمین آنان با حضور محققان تحقیقات برنج کشور کشت شده‌است.

وی در ادامه با بیان اینکه گیلان با شرایط خاص در حوزه کشاورزی از استان‌های تاثیرگذار و برتر در این حوزه به شمار می‌رود اضافه کرد: گیلان در تولید ۲۰ محصول کشاورزی از رتبه‌های نخست تا پنج برخوردار است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان با تشریح اجرای قانون رفع تداخل اراضی کشاورزی در استان طی فعالیت دولت سیزدهم تصریح کرد: از ۲۳۰ هزار هکتار از زمین های کشاورزی گیلان مشمول قانون رفع تداخل، افزون بر ۲۱۸ هزار هکتار رفع تداخل شد.

وی در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه ۸۰ درصد فعالیت‌های طیور در گیلان در قالب زنجیره ارزش انجام می‌شود اضافه کرد: در ابتدای دولت سیزدهم روزانه ۵۵۰ تن مرغ گرم در استان تولید می‌شد اما اکنون به بیش از ۹۰۰ تن رسیده‌است.

گشایش نمایشگاه فرصت‌های کشاورزی در گیلان

سرپرست شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی گیلان گفت: نوزدهمین نمایشگاه فرصت‌های بخش کشاورزی شامل ماشین‌آلات، ادوات، نهاده‌ها، تجهیزات آبیاری و منابع طبیعی از روز گذشته در نمایشگاه بین‌المللی در رشت - جاده تهران گشایش یافته است.

رضا زمانی در این نشست خبری اظهار کرد: نمایشگاه فرصت‌های بخش کشاورزی در قالب ۴۵ غرفه گشایش یافته و تا بیست و دوم ماه جاری از ساعت ۱۵ تا ۲۱ شب برای بازدید علاقمندان دایر است.

منبع: ایرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار