وجود ابهامات در رسالت های مدیریت بحران شهرداری

مدیر پیشگیری و بحران شهرداری شیراز گفت: تهیه طرح جامع مدیریت بحران شیراز در مرحله انتخاب مشاور است.
کد خبر: ۱۱۰۰۳۰
تاریخ انتشار: ۲۰ مهر ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۰ 12 October 2015
تابناک فارس به نقل از فارس:رحیم جوکار اظهار داشت: مدیریت بحران شهرداری چند سالی است شکل‌گرفته و جدید محسوب می‌شود و به همین سبب در بحث وظایف و رسالت‌های آن هنوز ابهاماتی وجود دارد.

وی افزود: بنا بر دستورالعملی که وزارت کشور برای شهرداری کلان‌شهرها در نظر گرفته و اخیراً ابلاغ‌ شده برای شهرداری کلان‌شهرها ستاد بحران تعریف‌ شده است.

جوکار ادامه داد: مجموعه وظایفی که در آن دستور‌العمل برای شهرداری در زمان بحران در نظر گرفته‌ شده شامل بیمه، بازسازی، بازتوانی، تهیه و تأمین ماشین‌آلات، مباحث اطفای حریق، مواد خطرناک و انتقال و تدفین متوفیان است که با عنوان کارگروه خدمات شهری دنبال شده و در کنار 14 کارگروه شورای بحران قرار می‌گیرد.

این مسئول خاطرنشان کرد: با توجه به شرایط ویژه کلان‌شهرها ریاست کارگروه خدمات شهری در شهرهای معمولی بر عهده فرماندار و در کلان‌شهرها این کارگروه به دو بخش تفکیک‌ شده و در کلان‌شهر ریاست کارگروه بر عهده شهردار و در شهرستان بر عهده فرماندار است.

جوکار بیان کرد: جانشین اول شهردار در کلان‌شهر، معاون خدمات شهری و جانشین دوم یا دبیر جلسات مدیر بحران شهرداری است.

وی تصریح کرد: برنامه‌ریزی و پیگیری امور مربوط به این کارگروه بر عهده مدیر بحران شهرداری است و مواردی از قبیل تنظیم بودجه، پیگیری مصوبات کارگروه، ارتباط با مجموعه‌های مرتبط در داخل شهرداری و دستگاه‌های بیرون شهرداری و همچنین ارتباط با مدیران بحران سایر کلان‌شهرها به‌منظور تهیه و تدوین مجموعه ضوابط ملاک عمل و تهیه طرح جامع مدیریت بحران شهر بر عهده وی قرار دارد.

مدیر بحران شهرداری شیراز با بیان اینکه تهیه طرح جامع مدیریت بحران شیراز پیگیری شده و در مرحله انتخاب مشاور است، گفت: پیگیری مسائل پدافند غیر‌عامل نیز در کارگروه استمرار خدمات شهری بر عهده مدیر بحران شهرداری است.

وی افزود: اقدامات مدیریت بحران در چهار مرحله شامل پیشگیری و پیش‌بینی، آمادگی، مقابله با بحران و بازسازی و بازتوانی پس از بحران تنظیم‌شده است.

جوکار یادآور شد: در مراحل چهارگانه مدیریت بحران، زیر‌ اقداماتی مانند تهیه بانک اطلاعات و مشخص کردن نقاط حادثه‌خیز، آموزش، اطلاع‌رسانی و فرهنگسازی، آماده‌سازی ابزار و ماشین‌آلات، اجرای مانورهای آمادگی و انجام اقدامات لازم برای بازسازی و بازتوانی گنجانده‌ شده است.

وی استحکام ساختمان نهادها و دستگاه‌های امدادرسان و عمل‌کننده در زمان بحران و همچنین استمرار ارتباطات در زمان حادثه را از جمله موارد ضروری برشمرد و گفت: در حال حاضر ساختمان مدیریت بحران شهرداری شیراز موقت است و در آینده باید ساختمانی با شرایط دسترسی بهتر و ارتباط فراهم آمده از طریق فیبر نوری برای این امر در نظر گرفته شود.

مدیر بحران شهر شیراز در پاسخ به این سؤال که آیا تهدیدات زیست‌محیطی و بیوتروریسم و اقداماتی از قبیل جمع‌آوری اطلاعات مرتبط با خصوصیات خونی و ژنتیک مردم و جمع‌آوری نمونه خاک با عناوین عوام‌فریبانه و ارسال آن به خارج از کشور، در زمره اقدامات پیشگیرانه پدافند غیرعامل قرار دارد یا خیر، گفت: هر کدام از موارد تهدیدات در حوزه یکی از کارگروه‌های شورای پدافند غیرعامل استانداری فارس قرار دارد و البته تشکیل قرارگاه استراتژیک سایبری و زیستی استان فارس در دست اقدام بوده و ضرورت دارد چراکه امکان انجام اقدامات مخرب با سلسله فعالیت‌هایی در راستای ایجاد حریق، نابودی پوشش گیاهی و ایجاد خشکسالی و بیماری و ... در دنیای امروز وجود دارد.
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار