به گزارش فارس، اسفندیار چهاربند مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران امروز در نشست خبری که در محل این اداره کل برگزار شد، به تشریح برنامههای هفته تربیت اسلامی پرداخت.
وی اظهار داشت: در هفته تربیت اسلامی قرار داریم و روز 8 اسفند مصادف با روز بزرگداشت تربیت اسلامی و امور تربیتی است.
چهاربند افزود: در آموزش و پرورش شهر تهران یک مجموعه فعالیتهای تربیتی و فرهنگی را از حدود 2 ماه قبل برنامهریزی کردیم که در این هفته عرضه خواهد شد.
وی اضافه کرد: هر یک از مناطق آموزش و پرورش شهر تهران به تناسب ظرفیت و استعداد خود موضوعی را در این هفته ارائه میکنند و وجوه تمایزی بین برنامههای امسال و سالهای گذشته داریم.
مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران یادآور شد: فردا در باغ موزه دفاع مقدس جشنوارهای با عنوان نخستین جشنواره برترینهای تربیت اسلامی شهر تهران برگزار خواهد شد که فسلفه آن شناسایی و تجلیل از همه عوامل موثر در امر تربیت اسلامی شهر تهران است و محدود به جامعه دانشآموزی نیست.
* تربیت تعطیل نمیشود
چهاربند تصریح کرد: منظورمان در این جشنواره همه شهروندان هستند که در شهر تهران ساکن بودهاند مانند مردان، زنان، کارگر و کارمند، کسبه، دانشجو، کودک و اصحاب رسانه که در تهران بوده و مشمول تربیت اسلامی هستند.
وی با بیان اینکه اولین پیام این جشنواره این است که تربیت از لحظهای که انسان زنده است شروع شده و تعطیل نمیشود، گفت: با اتمام دوره رسمی تربیت این موضوع تمام نمیشود؛ یعنی بعضیها فکر میکنند تربیت مختص به دوره آموزش عمومی یا آموزش عالی است و نظامهای آموزشی مسئول تربیت هستند و بعد از آن تربیت تعطیل میشود.
مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران با تأکید بر اینکه همه ما در همه موقعیتها در حال تربیت شدن هستیم، افزود: حال باید بدانیم چه کسانی در شهر تهران به امر تربیت میپردازند آیا مدارس هستند یا عوامل دیگری نیز هست که در جریان تربیت نقش و برنامه داشته و شهروندان را تربیت میکنند.
چهاربند ادامه داد: در مدرسه تربیت را به معلم، مربی و مدیر نسبت میدهیم؛ در جامعه چه کسانی زمینهسازی و جهتدهی میکنند و با این زمینهسازی تغییر رفتار را ایجاد میکنند؟
وی خاطر نشان کرد: میتوانیم ادعا کنیم همه نهادهای فرهنگی، اجتماعی، انتظامی، اقتصادی و اداری که به نوعی در تعامل با شهروندان هستند در این زمینهسازی، هدایت و تغییر رفتار نقش دارند، بنابر این آنها نیز به نوعی مربی هستند.
چهاربند به نقش رسانه ملی اشاره کرد و یادآور شد: رسانه ملی به دلیل اینکه در هدایت و جهتگیری افکار عمومی تأثیرگذار است، مربی و معلم نیز هست و روزنامهها و مجلات نیز مربی و معلم هستند.
مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران با اشاره به نقش مهم پدران و مادران، افزود: والدین نیز مربی و معلم هستند.
وی با اشاره به نقش نویسندگان، هنرمندان و ورزشکاران در جامعه خاطر نشان کرد: جدا از این گروهها همه اقشار در عین حال که یک وظیفه رسمی به عنوان شغل و حرفه دارند، به دلیل نوع تأثیرگذاری و دخالت در افکار عمومی و تغییر رفتارها در تربیت جامعه شهر تهران سهیم هستند.
وی تصریح کرد: اگر به جریان تربیت با این توصیف نگاه کنیم پیام «جشنواره تربیت اسلامی شهر تهران»، به خوبی منتقل میشود؛ یعنی همه ما در تربیت اسلامی شهر تهران مسئول هستیم و اگر این مسئولیت جمعی پذیرفته شود، همگرایی و همسویی این عوامل اجتنابناپذیر است.
چهاربند اضافه کرد: باید بر اساس یک چارچوب که همان فلسفه تربیت اسلامی است، حرکت کنیم و در غیر این صورت تربیت اسلامی در شهر تهران منسجم، یکپارچه و مستمر نخواهد بود.
مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران افزود: آسیب مهمی که این شرایط میتواند دنبال داشته باشد نقص هویت و شکلگیری افراد است و تکوین هویت انسانها بعد از آموزش در مدرسه، ادامه دارد.
وی ادامه داد: در خانه پدر و مادر یک نوع رفتار میکنند در مدرسه به شکل دیگر و در رسانه ملی به نوعی دیگر و در جامعه هنری نیز به شکل دیگری رفتار میشود که این از هم گسستگی در تربیت منجر به چندگانگی هویت میشود.
چهاربند با اشاره به ماهیت تربیت اظهار داشت: از فرآیند تربیت دو محصول انتظار میرود که شامل هویت فردی و هویت اجتماعی است؛ در هویت جمعی بُعد اجتماعی تربیت اسلامی و بُعد فردی نیز رابطه فرد با خدا و خودش را بر اساس نظام ارزشهای انسانی میسازد و بُعد اجتماعی تربیت که همان هویت اجتماعی است نحوه تعامل فرد با جامعه را میسازد.
مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران با تأکید بر اینکه یکی از محصولات تربیت هویت جمعی است و این بُعد اجتماعی تربیت است، افزود: حال باید بدانیم ضرورت توجه به آن به چه دلیل است که پاسخ آن است نظام جمهوری اسلامی استقرار یافت تا جامعه صالح به وجود آید.
چهاربند با اشاره به ویژگیهای جامعه صالح خاطر نشان کرد: این جامعه، جامعهای است که حقیقتمدار بوده و همه به دنبال حقیقت هستند، عقلگرا بوده و تصمیمات عقلایی است؛ در جامعه سالم همه مسئولیتپذیر هستند و کسی نسبت به پدیدهها بیتفاوت نیست و مصداق امر به معروف و نهی از منکر است.
وی، ویژگی دیگر جامعه صالح را برشمرد و گفت: افراد نسبت به دیگران، محیط زیست، ترافیک و نظافت شهر خود حساس بوده و رعایت حقوق انسانی در جامعه صالح، ارزش است و عدالتمحوری رکن بوده و قانونمندی بر روابط حاکم است.
مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران گفت: در شهر تهران برای داشتن چنین جامعهای زمینهاش شکلگیری هویت جمعی شهروندان بر این مبناست و در تربیت اسلامی باید مروج این پیام باشیم که استقرار جامعه سالم مستلزم فرآیند تربیت است.