به باور بسیاری از کارشناسان سرمایه گذاری در حوزه گردشگری به لحاظ ماهیت فرابخشی تا حدی با سرمایه گذاری در سایر صنایع متفاوت است. جدای از مسائل اقتصادی بخش تقاضای گردشگری از عوامل غیر اقتصادی نظیر بی ثباتی سیاسی، تروریسم، چالش های مربوط به امنیت، گسترش بیماری های خاص و ... نیز متاثر می شود.
کد خبر: ۴۸۶۹۳۰
تاریخ انتشار: ۰۸ شهريور ۱۳۹۶ - ۲۱:۱۷ 30 August 2017
تابناک فارس به نقل از افسانه:این گروه معتقدند خدمات گردشگری از آن جهت که همزمان با تولید ارائه می شود، فصلی است؛ چتری است، به این معنا که نقصان در ارائه یک خدمت بر عملکرد و ارائه سایر خدمات سایه می اندازد؛ متاثر از سیستم حمل و نقل است و زمان بازگشت سرمایه بلندمدت و متمایز از سایر حوزه ها است. جدای از این مسائل در کشور ما مشکلاتی همچون نرخ بالای سود سپرده بانکی ، ثابت ماندن ارز  و بالابودن هزینه تمام شده بر سرمایه گذاری در حوزه های مختلف به خصوص صنعت گردشگری و هتل سازی سایه انداخته است. رئیس کمیسیون گردشگری و اقتصاد هنر اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی شیراز معتقد است: واقعیت این است که تنها کسانی رغبت به سرمایه گذاری در بخش گردشگری دارند که عاشق این حوزه باشند. او در گفتگو با « افسانه »می گوید: با سود بانکی 25 درصد سرمایه گذاری در هیچ حوزه ای به خصوص حوزه گردشگری توجیه اقتصادی ندارد.

«اصغر ظریفکار فرد» با اشاره به اینکه سازمان مالی کشور ما مشکل دارد، اظهار می کند: زمانی تورم 40 درصد بود و سود بانکی را به 28 درصد رساندند اما حالا که تورم به 8 درصد رسیده، چرا سود بانکی کاهش نیافته است؟

وی با تاکید بر اینکه سرمایه گذاری در جامعه ای حاکم خواهد بود که اقتصاد آن پویا باشد، تصریح می کند: نه این کار، کار اقتصادی است و نه این سرمایه گذاری،سرمایه گذاری اقتصادی؛ دولت از نظر سیاسی ترس دارد که سود بانکی را کاهش دهد و این به ضرر اقتصاد کشور است. رئیس کمیسیون گردشگری و اقتصاد هنر اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی شیراز معتقد است: وقتی تورم 7 درصد است سود بانکی 10 درصد توجیه دارد نه 28 درصد. او می گوید: سرمایه گذار در کنار تمام موارد ذکر شده باید مالیات  نیز بدهد در حالی که پولی که در بانک سرمایه گذاری می شود مالیاتی به آن تعلق نمی گیرد.« به همین دلیل منطقی است که سرمایه دار پولش را در بانک سپرده گذاری کند و هر ماه درحالی که در منزل نشسته از سودش استفاده کند.»

ظریفکارفرد می افزاید: برای ساخت یک هتل با تمام مشکلاتی که عنوان شد حداقل 40 تا 50 میلیارد تومان نیاز است، درحالی که اگر سرمایه دار همان مبلغ را به صورت سپرده در بانک قرار دهد برای 50 میلیارد تومان پول سالانه 15 میلیارد تومان درآمد دارد در صورتی که هم سرمایه اولیه اش حفظ شده و هم دغدغه و نگرانی از بابت بازگشت سرمایه ندارد.

*سرمایه گذاری با ارز ثابت توجیه ندارد

ظریفکار فرد ثابت ماندن ارز را مسئله قابل تامل دیگر می داند که سرمایه گذاری را با مشکل مواجه کرده است.او می گوید: مردم ما به سراغ هرچه ارزان تر باشد می روند؛ وقتی جنس تولیدی چینی ارزان تر است آن را می خرند و وقتی تفریح خارج از کشور ارزان تر تمام می شود، آنجا می روند؛ درحالی که جنس تولیدی در کشور قیمت تمامشده آن بالاتر است و مراکز تفریحی به دلیل هزینه بالایی که پرداخت می کنند اقامت در آنها گران تر می شود و این خلاف بینش اقتصادی است.

رئیس کمیسیون گردشگری و اقتصاد هنر اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی شیراز معتقد است: اگر ارز جایگاه واقعی خود را پیدا کند سرمایه گذاری در بخش های مختلف سودمند خواهد بود و مردم ما به جای آنکه برای یک شب اقامت در هتل 4 ستاره ای در شیراز 500 هزار تومان پرداخت کنند هزینه کمتری می دهند و حتی سفر به ایران ارزان تر از بسیاری کشورها خواهد بود.

« در حالی که سرمایه گذاران به خصوص در حوزه گردشگری با مشکلات اجتماعی، تامین اجتماعی، بیمه  و ... دست و پنجه نرم می کنند، سپرده گذاران بانکی هیچکدام از این مشکلات را ندارد.» ظریفکارفرد سود بانکی و ثابت بودن نرخ ارز را عواملی می داند که تاثیر منفی بر سرمایه گذاری در کشور گذاشته  است. مدیر مجموعه تفریحی پولادکف می گوید: تمامی مشکلات عنوان شده از یک سو سبب شده مردم کمتر به تفریح بروند و از سوی دیگر سود بانک ها، بدهی بالا بر دست سرمایه دارانی همچون من بر جا گذاشته است..

*مجوز هتل آسمان قانونی است

رئیس کمیسیون گردشگری و اقتصاد هنر اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی شیراز با اشاره به آخرین وضع هتل آسمان می گوید: واقعیت امر این است که بخش دولتی مجوز این هتل را صادر کرده است و در سال های اخیر سعی شده که از طریق فشار بر سرمایه گذار به نتیجه برسد و مجوز را باطل کند. وی با اشاره به اینکه این مسئله باعث تاثیر بر روحیه سرمایه گذار شده است، اضافه می کند: اگر فشار بر سرمایه گذار هتل آسمان قانونی بود قطعا در این مدت به نتیجه می رسید؛ بخش خصوصی تلاش دارد میانجیگری کند تا هم خسارت سرمایه گذار سنگین نباشد و هم دولت همکاری داشته باشد. ظریفکارفرد یادآور می شود: شاید بتوانیم مابین بخش خصوصی و دولت هماهنگی ایجاد کنیم تا بخشی از خسارت ها جبران شود؛ اگر بنا باشد از طبقات هتل کاسته شود خسارت مادی و معنوی زیادی متوجه سرمایه گذار می شود، در حالی که او مجوز قانونی داشته است. رئیس کمیسیون گردشگری و اقتصاد هنر اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی شیراز در ادامه عنوان می کند: در طول سالها بارها درخواست داده بودیم که برای حل این مناقشه وارد عمل شویم اما رغبتی از جانب دستگاه های دولتی مشاهده نشد. «این مسئله طی روزهای اخیر در کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی مطرح شد تا اگر رغبتی از طرفین مشاهده شد بخش خصوصی وارد عمل شود و هم سرمایه گذار را ترغیب به حضور کرده و هم مسئولان را راغب به جبران برخی خسارت ها کند.» این را ظریفکارفرد مطرح ساخته و از آن به عنوان علت بررسی وضع هتل آسمان در اتاق بازرگانی یاد می کند.

او باردیگر با تاکید بر اینکه با وارد آوردن فشار به سرمایه گذار نمی توان جبران خسارت کرد، اظهار می کند: وقتی مجوزی برای ساخت هتلی صادر شده، یعنی روال قانونی را طی کرده است.

*امنیت سرمایه گذاری را تامین کنیم

رئیس کمیسیون گردشگری و اقتصاد هنر اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی شیراز معتقد است: باید از سرمایه گذار حفاظت کنیم، جذب سرمایه گذار یعنی همین که وقتی چنین مشکلی که غیرقانونی هم نیست برای سرمایه گذاری پیش می آید، از سرمایه او حفاظت شود.

ظریفکار فرد با اشاره به اینکه باید بررسی کرد چرا دولت آن زمان مجوز صادر کرده و آیا اکنون قوانین مربوطه تغییر یافته و یا تغییر دیدگاه بوجود آمده،
می افزاید: همه عوامل دست به دست هم داده تا اکنون بر طبق اصول و مقررات مشکلاتی برای هتل آسمان و سرمایه گذار آن بوجود آید و در این شرایط با اعمال فشار نمی توان کاری پیش
 برد.

وی این را یک نمونه از عدم امنیت سرمایه گذاری دانسته و عنوان می کند: باید سرمایه گذاری که وارد می شود امنیت سرمایه گذاری داشته باشد، به همین دلیل است که کمیسیون گردشگری از تمام بنگاه های وابسته به گردشگری حمایت داشته و بر حمایت دولت نیز تاکید دارد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار