روزنامه 19 دی قم در شماره روز هفتم شهریور ماه مطلبی با عنوان«سخنی با اعضای محترم دوره پنجم شورای شهر قم» را به قلم حمید اشعری منتشر کرد.
کد خبر: ۴۸۶۳۵۱
تاریخ انتشار: ۰۸ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۷:۴۵ 30 August 2017
به گزارش تابناک قم، در این مطلب می خوانیم: یکم شهریورماه آغاز فعالیت پنجمین دوره شوراهای اسلامی شهر وروستا در سراسر کشور بود. در شهرمان قم نیز منتخبین شهروندان در دوره پنجم فعالیت خود را آغاز نمودند. 

نگارنده ضمن تبریک وآرزوی موفقیت برای اعضای محترم شورای شهر در خدمت صادقانه وعالمانه به شهرمان قم نکاتی رادر زمینه مسایل شهری قم در جایگاه یک شهروند مطرح می ‌نمایم. امید است نکات مورد اشاره مورد توجه و دقت شورای شهر پنجم قرار گیرد تا بیش از گذشته نظاره گر ارتقای کیفیت زندگی شهری ونیز افزایش احساس رضایت در میان عموم شهروندان باشیم.

نکته اول ـ دردهه‌ های اخیر برای جبران عقب ماندگی ‌هایی که شهرمان با آن مواجه بوده اقداماتی در راستای توسعه شهری انجام گرفته که برخی صحیح و قابل تقدیر بوده اما برخی در تضاد با دیدگاه‌های نوین در دانش برنامه ‌ریزی شهری بوده است. احداث مونوریل، بلوار پیامبر اعظم(ص)، تخریب بافتهای ارزشمند در پیرامون حرم مطهر و چهل اختران،تغییر کاربری زمین های زراعی و باغی واحداث شهرکهای مسکونی پیرامونی، نمونه‌ هایی از اقداماتی بوده که در ظاهر رنگ ولعاب توسعه شهری دارند اما در واقع و با یک نگاه کارشناسی جامع که بنگریم خود عاملی در ایجاد عقب ماندگی ‌های جدید در زمینه توسعه شهری پایدار می‌باشند.به اعتقاد نگارنده علت این موضوع را می‌ بایستی در حاکم شدن نگاه های سلیقه‌ ای، ضعف نگاه کارشناسی، شتابزدگی و بی دقتی در حل مسایل شهری اشاره نمود. براین اساس انتظار می رود شورای شهر در تصمیم سازیها و تصمیم گیری ها نگاه کارشناسی را حاکم کند.

نکته دوم ـ شهرمان قم با توجه به ویژگی‌ هایی که ازآن برخوردار می ‌باشد پذیرای جمعیت قابل توجهی از هموطنان از سراسر کشور و حتی اتباع غیر ایرانی می‌ باشد. اما بنظر می رسد در نظام برنامه‌ ریزی و مدیریت شهری برنامه ‌ریزی هدفمندی برای بهره ‌گیری ازاین ظرفیت به نحو شایسته انجام نمی ‌گیرد ودر مواردی برخی مدیران و برنامه ‌ریزان شهری مهاجرپذیری شهر را تهدید والبته پاسخی شایسته ومناسب را هم برای آن دنبال نمی ‌نمایند تا تهدید را به فرصت بدل نمایند. به اعتقاد نگارنده اصلاح این نگاه در نظام برنامه ‌ریزی و مدیریت شهری می ‌بایستی مورد توجه جدی قرار گیرد. براین اساس از شورای شهر انتظار میرود افزایش حس تعلق پذیری شهروندان به شهر ونیزیکپارچگی وآموزش فرهنگ شهروندی را در دستور کار قرار دهد تا تمامی ساکنین شهر، شهروندانی خلاق،نوآورودارای انگیزه برای پیشرفت شهرباشند. 

نکته سوم ـ شهرمان قم با چالشهای مهمی در نظام برنامه ‌ریزی شهری مواجه است که اگر بخواهیم به مهمترین آنها اشاره کنیم می‌توان به وسعت قابل توجه بافتهای نابسامان و ناکارآمد شهری، تسلط طراحی شهری خودرو محور ونقصان درحمل و نقل یکپارچه شهری؛ ضعف بدنه کارشناسی در دستگاهای اجرایی مرتبط با مسایل شهری، عدم سرزندگی و نشاط فضاهای عمومی، کمبود فضاهای عمومی،اقتصاد شهری ضعیف و ناپایدار، رشد آسیبهای اجتماعی، بحران هویت شهری، بحران زیست محیطی ،کمبودخدمات شهری، مشارکت پذیری پایین شهروندان در اداره شهراشاره نمود. براین اساس انتظار می ‌رود شورای شهر برنامه‌ ریزی هدفمندوقابل اجرایی را برای پاسخگویی شایسته به چالش های مورد اشاره در نظر بگیرد.

نکته چهارم ـ نظام برنامه‌ریزی و مدیریت شهری برای حل مسایل و گرفتاریهایی که در اداره شهر با آن مواجه می‌باشد نیازمند بهره‌گیری از خرد جمعی متخصصین در رشته‌های گوناگون مرتبط با مسایل شهری می‌ باشد. هرچند تغییر و تحولات مدیریتی سالیان اخیر را می‌توان گامی در راستای دمیدن روح تازه بر نظام برنامه‌ریزی ومدیریت شهری دانست اما چالش هایی که شهرمان با آن مواجه می‌باشد را می‌بایستی با جذب گسترده تر متخصصین و صاحبنظران مسایل شهری حل نمود.بدیهی است حضور افراد فاقد تخصص ویا تعداد‌اندک و محدودی متخصص وکارشناس مسایل شهری نمی ‌تواند به تحقق شهری خوب و شایسته برای زندگی شهروندان بیانجامد.

ونکته پنجم ـ تحقق بخشیدن به شهری خوب و شایسته برای زندگی شهروندان نیازمند توجه به نگاه کارشناسی، جلوگیری از اعمال نفوذ سلایق افراد و گروه‌ها، توجه به منافع بلند مدت شهروندان و شهر ودوری از تنگ نظریها ومحدود کردن فضا در سهیم شدن افراد متخصص در اداره بهتر شهر می ‌باشد. براین اساس از اعضای شورای شهر انتظار میرود تلاش، شجاعت و صراحت لازم را در پیگیری عالمانه (مبتنی بر دانش و تجربیات بدست آمده در علم برنامه ‌ریزی شهری) نیازها و خواستهای عموم شهروندان داشته باشند و گرفتار مصلحت‌ اندیشیهایی که نتیجه‌ ای جز ضایع کردن حق شهروندان بر شهر ندارد را ننمایند.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار