طرح ها و پروژه های بزرگ عمرانی در شهرستان ملکشاهی نیمه کاره مانده اند لذا انتظار مردم این شهرستان بر این است تا دولت دوازدهم اهتمام ویژه ای داشته باشند.
کد خبر: ۴۸۶۰۸۲
تاریخ انتشار: ۰۷ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۴:۱۱ 29 August 2017
به گزارش تابناک ایلام ؛ کابینه دولت دوازدهم بعد از شناخت رئیس جمهور در انتخابات اردیبهشت ماه امسال و رأی اعتماد مجلس به وزرا کار خود را به طور رسمی و با تشکیل نخستین جلسه هیئت دولت کار خود را از سر گرفت.

جدای از بررسی انتخاب و کارنامه مدیریتی اعضاء کابینه آنچه بیشتر این روزها ذهن ها را به خود جلب می کند انتظارات مردم در قبال شعارها و وعده ها است.

باتوجه به اینکه طرح ها و پروژه های بزرگ عمرانی در شهرستان ملکشاهی نیمه کاره مانده اند لذا انتظار مردم این شهرستان بر این است تا دولت دوازدهم اهتمام ویژه و جدی به این شهرستان داشته باشند.

پروژه های زیادی در شهرستان ملکشاهی هستند که با توجه به وعده های مسئولان استان بنا بود تا پایان دولت یازدهم به بهره برداری کامل برسند و همین امر ضرورت توجه دولت و وزرا را به این شهرستان دوچندان کرده است.

شهرستان ملکشاهی که چندسالی از شهرستان شدنش سپری می شود، هنوز در بسیاری از زیرساختهای عمرانی محروم مانده است و طرح ها و پروژه های بزرگ آن نیمه کاره رها شده است.

باتوجه به اینکه مطالبات مردم از دولت به منظور شهرستان شدن آن، توجه به توسعه عمرانی و زیرساختی منطقه بوده است، اما متاسفانه در دولت فعلی که فقط چندماهی از عمرآن باقی مانده است، پروژه ها و طرحهای کلان شهرستان ملکشاهی که از وعده های مهم دولت در این شهرستان می باشند، پیشرفت خوبی نداشته و برخی از آنها در وضعیت ناتمام رها شده اند.

با توجه به انتظار مردم شهرستان از مسئولان کشوری و استانی درخصوص توجه ویژه به آبادانی و توسعه منطقه، مشکلات فوق همچنان یکی از علل مهاجرت ساکنان این شهرستان محسوب می شوند.

از جمله طرحهای بزرگ و ضروری می توان به پروژه آبرسانی به مرکز شهرستان، دی کلینیک و مرکز درمانی، پل طاقی بتونی و واریانت گل گل و شهرک صنعتی اشاره کرد که همچنان به حال خود رها شده اند.

علاوه بر این موارد، ادارات مختلف هنوز در شهرستان یا ایجاد نشده اند یا شعبه آنها بسیار ضعیف و با نیروی انسانی اندک فعالیت دارند.

راههای ارتباطی اصلی شهرستان هنوز توسعه نیافته اند و هیچ کارخانه تولیدی بزرگی برای ایجاد اشتغال جوانان در شهرستان ایجاد نشده است.

ضرورت تزریق اعتبار به پروژه دی کلینیک ملکشاهی

شهرستان ملکشاهی فاقد مرکز بیمارستانی مجهز و رسمی است وتنها مرکز اورژانس این شهرستان نیز امکانات اساسی مانند سی تی اسکن و... ندارد و فعالیت پزشکان متخصص دراین مرکز هنوز درسطح محدود و چند روز درهفته صورت می پذیرد.

مراجعات تخصصی درمانی و دندانپزشکی ساکنان شهرستان ملکشاهی به مرکز استان صورت می گیرد و خدمات بهداشتی درمانی تکمیلی درخود شهرستان هنوز ارائه نمی شود.

همزمان با تصویب شهرستان ملکشاهی در سال87 طرح تجمیع ادارت این شهرستان با اعتباری بالغ بر 50 میلیارد ریال در دستور کار دولت دهم قرار گرفت و بخش اسکلتی آن نیز تا پایان دولت تقریباً تکمیل شد و انتظار ادامه کار در دولت یازدهم می رفت.

با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید و سفر هیئت دولت به استان طرح تجمیع ادارت با مصوبه وزیران به وزارت بهداشت واگذار و طرح احداث دی کلینیک شهرستان در پنج طبقه شامل اورژانس، اتاق عمل و ساختمان اداری شبکه بهداشت جهت ارائه خدمات بهداشتی و درمانی به مردم ملکشاهی با اعتبار 80 میلیارد ریال در دستور کار قرار گرفت.

گرچه احداث این مرکز درمانی از مصوبه های سفر استانی هیئت دولت بود ولی تکمیل شدن این پروژه به درازا انجامیده و مردم شهرستان از این بابت گلایه مند می باشند.

باتوجه به نیاز ضروری شهرستان به مرکز درمانی وبیمارستان عمومی، امید آن می رود که مسئولین ذیربط، ضمن توجه ویژه به این ضرورت، به منظور راه اندازی وبهره برداری هرچه سریعتر دی کلینیک تخصصی، اقدامات لازم را بعمل آورند و موانع احتمالی را برطرف نمایند.

مردم همچنان "دبه" بدست به جستجوی آب شيرين می روند

آب سالم مایه حیات جامعه است و آبهای سنگین و غیربهداشتی نیز باعث بوجودآمدن بیماریهایی ازجمله سنگ کلیه می گردد و بویژه برای کودکان و خردسالان آب شرب سالم یک نیاز ضروری است.

مدتهاست است که مردم شهرستان ملکشاهی با مشکل تهيه آب شرب بهداشتی دست و پنجه نرم می کنند.

سالهاست معضل آب شرب شهرستان ملکشاهی بویژه شهر ارکواز حل نشده باقی مانده و چاره جویی مسئولان شهرستان هنوز بی نتیجه باقی مانده است.

آب لوله کشی کنونی شهر ارکوازملکشاهی غیرقابل شرب و درجه سختی آن به حدی است که حتی برای استحمام و شستشو هم چندان مفید نمی باشد.

برخی از شهروندان برای تهیه آب شرب، کیلومترها از شهرخارج شده و به چشمه های اطراف مي روند تا چند دبه آب برای مصارف پخت وپز وآشامیدن تهیه کنند.

عده ای دیگر که وضعیت مالی بهتری دارند، اقدام به خرید دستگاه تصفیه کن آب خانگی نموده اند تا از دردسر تهیه آب از چشمه ها راحت شوند، گرچه هزینه تعویض فیلتر که به عت سنگینی بیش ازحد آب نیاز به تعویض مکرر دارد را متحمل می شوند.

این درحالی است که در 15 کیلومتری شهر ملکشاهی دریاچه ای از آب شیرین درپشت سدی که شاید اشتباها "سدایلام" نامگذاری شده است ذخیره شده است. سدی که قرار بود نام آن سد چم گردلان باشد و آب رودخانه گل گل ملکشاهی را ذخیره کند.

به هرحال طرح و ایده انتقال آب این سد از مسیر شهر مهر تنها راه حل بحران آب شیرین این شهرستان است.

این پروژه علاوه بر تامین آب شرب شهر ارکوازملکشاهی ، درمسیرخود می تواند آبادانی های پرثمری را بوجود آورد؛ ازجمله اینکه همه زمینهای کشاورزی مسیر مهر و گردنگاه را از دیمی به آبی تبدیل کند و باغات و سبزیکاریهایی ایجادکندکه خود باعث رونق اقتصادی شهرستان و تامین میوه،سبزی و صیفی را فراهم آورد.

این طرح باتوجه به نزدیکی مسافت شهر تا سدچم گردلان هزینه های هنگفتی برای دولت دربرنخواهد داشت و از حقوق مسلم مردم شهرستان ملکشاهی دارابودن آب لوله کشی سالم و قابل شرب می باشد.

امیدواریم که روزی با تحقق این خواسته و اجرایی شدن این طرح ، همه آب تصفیه کن هایی که در برخی خانه ها خریداری شده اند جمع آوری شوند و بلور رسوبات دهانه شیرآبهای منازل متلاشی گردد.

به هرحال سختی های تهیه آب شرب بردوش مردم ملکشاهی سنگینی انداخته وانتقال آب سدچم گردلان به این شهر، فاصله زیادی تا تحقق این امر و تکمیل پروژه آب رسانی دارد. و این مدت زمان بدون آب لوله کشی قابل شرب درشهرستان، در واقع مدت زمانی است طولانی وغیرقابل تحمل.

در همین راستا، همت مسئولان  شهرستاني و استاني می تواند با  تسریع در انجام اين پروژه به كمك مردم برسد و روزي شاهد جريان آب شیرین سد چم گردلان در لوله هاي آب منازل خود باشند.

به منظور رعایت حال شهروندان ملکشاهی در طول مدت باقی مانده تازمان انتقال آب شیرین برای مصارف خانگی، می توان طرحهای جایگزین نظیر تخفیف هزینه آب، توزیع روزانه آب شیرین توسط تانکرهای سیار در خیابانهای اصلی و توزیع دستگاههای آب تصفیه کن با قیمت یارانه ای را اجرا کرد. البته اجرای این موارد، همت مسئولین شهرستانی و استانی را می طلبد.

 پل طاقی محور ملکشاهیپروژه ای که به حال خود رها شده است

پروژه واریانت و پل طاق بتونی مسیر ملکشاهی به ایلام در نزدیکی روستای گل گل هنوز نیمه کاره باقی مانده است.

عملیات اجرای این پروژه از چندسال گذشته به منظور حذف پیچهای جاده ای خطرناک و پرحادثه درمسیر ملکشاهی به ایلام آغاز گردید اما مدت زیادی تعطیل بوده است.

پل طاق بتونی گل گل بر روی مسیل محلی در عمق دره احداث شده است وعلاوه بر حذف پیچ های حادثه خیز، باعث کوتاهتر شدن طول محور ارتباطی نیزخواهدشد.

پیچ جاده ای درمحل فوق به قدری تند است که سرعت خودروها درموقع عبور ازآن بایستی تا ده کیلومتر برساعت کاهش یابد.

این پل در 15 کیلومتری مسیر ارتباطی ملکشاهی به ایلام واقع شده است.

احداث پل طاق بتونی محور گل گل ملکشاهی به منظور ارتقاء ایمنی پایدارتر درجاده ها، افزایش سطح ایمنی عبور ومرور، به حداقل رساندن سهم جاده در سوانح رانندگی، کاهش تصادفات وحذف نقاط حادثه خیز است.

ناحیه صنعتی ملکشاهی در حد یک تابلو باقی مانده

شهرکهای صنعتی به دلیل نقش بسیار ارزنده و مهمی که در راستای ایجاد اشتغال، تعادل اقتصادی، استفاده از توانمندیها و پتانسیل‌های استانها و بهبود وضع صادرات در یک کشور دارند از اهمیت بسیاری برخوردارند.

واحدهای صنعتی مستقر در شهرکهای صنعتی از حضور و فعالیت در آنها تأثیر پذیرفته و از ابعاد مختلفی می توان با بهره گیری از توانمندیهای موجود در شهرک های صنعتی برای بهبود واحدهای صنعتی تلاش کرد.

صنعتی شدن به عنوان یک تصمیم سر نوشت ساز برای توسعه اقتصادی شهرستان ملکشاهی ضرورتی است که هیچ کسی نمی تواند آن را انکار نماید.

امروزه واضح است که صنعتی شدن ملکشاهی به عنوان عاملی است که اثرات آن در همه بخش ها به ویژه در بخش اقتصادی در شهرستان احساس شده است  که بر این اساس که در طول چند سال از احداث یک تابلو به عنوان ناحیه صنعتی در شهرستان ملکشاهی می گذرد اما این موضوع باید مورد توجه برنامه ریزان ومسئولان زیرربط قرار گیرد که درصورت توجه به ناحیه صنعتی شهرستان ملکشاهی و راه اندازی این ناحیه الزاماً همراه با گسترش زیر ساختی مانند،راه های ارتباطی ،شبکه انتقال آب ،مخابرات، و موسسات خدماتی حمل نقل ومانند آن همراه است.

از فواید راه اندازی ناحیه صنعتی در شهرستان ملکشاهی ضمن ایجاد مهارت های جدید وایجاد هماهنگی موجب شکستن موانع سنتی رشد اقتصادی وهمچنین تنها راه حل مشکل فقر بیکاری و ایجاد فرصت های شغلی جدید را می توان نام برد.

وجود صنعت در شهرستان ملکشاهی منافع وسیعی را برای اجتماعات مطالعه را در بر داشته به طوری که سبب افزایش یکپارچگی خانوارها، افزایش در آمد، سرانه توزیع متعادل درآمد می گردد که بر این اساس باید اذغان داشت که امروزتنها نجات جوانان بیکار در شهرستان ملکشاهی صنعت است چون صنعت به عنوان اصلی ترین ابزار در توسعه وبه خصوص توسعه عقب ماندگی ومهاجرت شهرستان نقش محوری را به خود اختصاص داده است.

از تمامی مسئولین کشوری،استانی ،نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی و مسئولین شهرستان ملکشاهی انتظار می رود راه اندازی این ناحیه صنعتی بعنوان مطالبه مردم ملکشاهی را پیگیری نمایند و این موانع را برطرف کنند. زیر ساخت های ناحیه صنعتی همچون زمین، تاسیسات، آب، برق حصار کشی، همواره نمودن زمین و... را برطرف کنند تا سرمایه گذاران بومی وغیر بومی بتواند در این ناحیه سرمایه گذاری کنند.

 ملکشاهی خبر

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار