ثبت ملی محوطه تاریخی قلعه «وشاق» نطنز

محوطه تاریخی قلعه «وشاق» نطنز در جلسه شورای ملی ثبت آثار تاریخی – فرهنگی و غیر منقول ثبت شد.
کد خبر: ۹۳۷۹۷۲
تاریخ انتشار: ۱۶ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۲:۲۱ 04 February 2021
رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان نطنزبا بیان اینکه این محوطه یکی از بزرگ‌ترین پایگاه‌های فرقه اسماعیلیه در فلات مرکزی ایران است گفت: آثار تاریخی این قلعه تاریخی به‌صورت دیواره سنگی ممتد بر فراز یال کوه به‌طول چند کیلومتر به‌صورت منقطع از ابتدای دره سمت روستای "اوره" آغاز و تا قله ادامه دارد.
حسین یزدانمهر افزود: آثار برج‌های دیده‌بانی و سازه‌های سنگی به‌صورت پلان اتاق، اصطبل، آب انبار، آسیاب و کمین‌گاه‌ها در نقاط مختلف این دره قابل رویت است.

وی گفت: کارشناسان واحد فنی و ثبت این اداره با همکاری هیئت کوهنوردی و هلال‌احمر این شهرستان به قله صعود کرده و مستندنگاری و برداشت پلان‌های معماری، بررسی و طراحی سفالینه‌ها و همچنین تهیه توپوگرافی و تعیین محدوده عرصه و حریم این اثر تاریخی را انجام دادند و و پرونده ثبت آن تهیه و به‌منظور ثبت در فهرست آثار ملی کشور به شورای ثبت اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان و در نهایت به شورای ثبت وزارتخانه ارسال شد.

کوه "وشاق" که قلعه و محوطه تاریخی وشاق در دامنه و قله آن قرار دارد، از ارتفاعات شمالی رشته کوه کرکس و از شگفت‌انگیزترین و زیباترین موقعیت‌های طبیعی شهرستان نطنز است.
این کوه از سمت شمال و غرب به کوشک و شکارگاه صفوی عباس‌آباد و از شرق نیز بر روستای "اوره" و شهر نطنز از سمت جنوب به کوه "خدا" یکی از جاذبه‌های منحصربه‌فرد طبیعی مشرف است.
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار