کد خبر: ۹۲۹۸۰
تاریخ انتشار: ۲۱ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۴ 12 September 2015
مستور نوشت:

تو را اول می خوانم؛ ای کسی که قبل از تو اول دیگری نیست و از چیزی قبل از خود به وجود نیامده ای. تو همان هستی که هیچ چیز قبل از تو نبوده است. تو اول هستی و قبلی نداری که چیزی پیش از تو باشد.
 
تو را آخر می خوانم. تو همان پایانی هستی که جاودانه ای و نابودی و زوال نداری. همیشه بوده ای و هستی و خواهی بود.  تو آخر هستی و بعدی نداری تا چیزی پس از تو قرار گیرد تو همانی هستی که انتهای همه اشیا به سوی توست. (1)

تو را اول و آخر می خوانم تویی که خردها، اندیشه ها، مغزها و اوهام، صفتت را در نمی یابند. (2)

هر چیزی جز تو نابود و دگرگون می‌شود یا رنگ و شکل و وصف آن تغییر می‌کند و از زیادی به نقص و از نقص به زیادی می‌گراید. تنها تویی که همیشه به یک حالت بوده و خواهی بود. توقبل از هر چیزی اولی و برای همیشه آخر. (3)

پی نوشت:
1-    میمون البان گوید: از امام صادق علیه السلام شنیدم در پاسخ کسی که از تفسیر فرموده خداوند هُوَ الْأَوَّلُ وَ الْآخِرُ (اوست ابتدا و پایان)، پرسید، فرمود: خداوند نخستینی است که قبل از او اوّلی نبوده، و آغازی بر او مقدّم نبوده (از چیزی قبل از خود بوجود نیامده) است و پایانی است که انتها بودنش از جهت ختم نیست، آن گونه که از صفت آفریدگان بنظر می‌آید (چنان که گویند: فلانی آخرین فرزند فلان است از حیث اینکه دیگر بعد از او فرزندی نداشته است) و لکن خدا قدیم اوّل (دیرینه‌ای است که هیچ چیز قبل از او نبوده و هیچ چیز بر او پیشی نگرفته بود.) و آخری است جاودانه و زوال ناپذیر که همیشه بوده و هست و خواهد بود، بدون ابتدا و انتها، پدید آمدن بر او وارد نیست، از حالی به حال دیگر نگردد، و آفریننده همه چیز است.
2-    التوحید، صدوق، ج۱، ص۴۵، محمد بن علی ۳۸۱ق، تحقیق:سید هاشم حسینی تهرانی، مؤسسة النشر الاسلامی، قم. به نقل از ویکی فقه. مقاله اول و آخر
3-    همان

سایر مطالب مجموعه اسماءالله:
تو را الله می خوانم
تو را واحد می خوانم
تو را صمد می خوانم
سبحان الله می گویم
الله اکبر می گویم


منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار