تالاب بین المللی پریشان

کد خبر: ۹۱۱۸
تاریخ انتشار: ۱۰ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۴:۵۰ 01 March 2015
مدیر روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس گفت: درياچه پريشان كه جزء مناطق حفاظت شده كشور به شمار مي آيد در قسمت جنوبي رشته كوههاي زاگرس و در 160 كيلومتري زاگرس و در 160 كيلومتري غرب شيراز و در 12 كيلومتري كازرون قرار دارد.

بهادری پور ادامه داد: در بيشتر كتابهاي جغرافيايي قديم و همچنين سفرنامه هاي جهانگرداني كه از ايران ديدن كرده اند از درياچه پريشان و ارژن نام برده شده و اين مناطق را زيستگاه شير ايراني دانسته اند، كه هم اكنون نسل آن منقرض شده است.

وی افزود: اين درياچه كه جزء يكي از ديدني ترين و زيبا ترين درياچه هاي كشور محسوب مي شود داراي وسعتي در حدود 4 هزار هكتار است كه در سالهاي كم باران اين اندازه كمتر مي شود.

به دليل وجود چشمه فامور كه منبع اصلي تامين آب درياچه است به اين درياچه " فامور " نيز گفته مي شود.

ميانگين عمق آب درياچه یک متر و 60 سانتیمتر است كه در بعضي سالها به 2 متر هم مي رسد.

این مسئول بیان کرد: آنچه بر زيبايي اين درياچه افزوده و آن را به يكي از مناطق تفريحي و ديدني تبديل كرده وجود نرگس زار اطراف درياچه، گونه های جانوری منطقه (که آبزی، کنار آبزی و خشک زی هستند و از آن جمله می توان به ماهیان ( سرخه، زرده یا پریشونی، گل چراغ، کپور معمولی، فیتوفاگ )، خزندگان( لاک پشت، مار آبی)، پرندگان(درنا، فلامینگو ) همچنین شنگ (سگ آبی) که یکی از گونه های شاخص تالاب پریشان است اشاره کرد) و كوههاي جنگلي كنار درياچه است كه بازديد كنندگان خود را شگفت زده مي كند.

مدیر روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس گفت: آب اين درياچه شيرين، ولي براي آشاميدن چندان مناسب نيست درياچه پريشان زيستگاه انواع ماهي ها و پرندگان مختلف است كه در فصول مهاجرت پرندگان مهاجر نيز به آنها اضافه مي شوند و ارزش هاي زيست محيطي درياچه را دو چندان مي كنند .

دریاچه فامور به سال 1355 در کنوانسیون رامسر به عنوان تالاب بین المللی ثبت شده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار