تابناک فارس به نقل از زاکر نیور: اگر بپذیریم ناکارآمدی در دیوانسالاری اداری محصول یک تفکر یک بعدی فنی-مهندسی است که سالهاست بر بخش آب سایه افکنده است، اکنون نکته قابل تامل این است که اگر مدیران استان فارس در حوزه آب، کشاورزی و محیط زیست نتوانستند از دام بن بست یک دیوانسالاری ناکارآمد رهایی یابند، امکان گُذار از بحران آب در زمان بسیار اندک باقیمانده تا خالی از سکنه شدن شهرها و روستاهای استان فراهم نخواهد شد. به دور از آن، فروپاشی اجتماعی و کوچ گروهی ناشی از بحران آب بیدرنگ اتفاق میافتد.
در همین رابطه داریوش مختاری کارشناس و پژوهشگر حوزه آب در گفتگو با ذاکرنیوز گفت: سالهاست بخش آب و کشاورزی توسط مهندسان عمران، زمین شناسان، آبیاری و زهکشی و زراعت و اصلاح نباتات مدیریت می شود. قانونها توسط همین تخصص ها نوشته شده است و مدیران اجرایی نیز از همین تخصص ها برگزیده شده اند. در حوزه های مدیریت شهری نیز، شهرداری ها به طور معمول از این مهندس عمران به مهندس عمران بعدی سپرده شده است. برای نمونه، بررسیها و پیگیریها بازگوکننده این واقعیت است که مدیران شرکت آب و فاضلاب شیراز همچنان بر رویه ها و تصمیم های ناکارآمد و اشتباه پافشاری می کنند و مایل نیستند از اشتباهات انباشته شده که محصول همان تفکر ناکارآمد و یکسویه مهندسی هست، پرهیز کنند. تا جایی که از انجام و در دستور کار قرار دادن راهکارهای هشت گانه مدیریت مصرف آب شهری خودداری میکنند.
مختاری در ادامه، افزود: بین شعار و عمل تفاوت هست. برای نمونه مجموعه شورای اسلامی شهر و شهردار محترم شیراز بسیار از شهر سبز و اینکه شیرازِ، واقعا همان شیراز پرطراوت باشد سخن میگویند ولی در عمل میبینیم که طرح های سازه ای در دستور کار ایشان بوده و بقایای باغ های خصوصی شیراز ساعت به ساعت جلوی دیدگان شهروندان تخریب و مجوزهای اضافی برای شهری که بیش از 40000 واحد مسکونی اضافی دارد، صادر می شود. یا اینکه، توسعه چمن کاری در مقیاس 7500 متر مربع در تقاطع معلم در همین تابستان گرم 1397 انجام گرفته است.
برای نمونه دیگر، با اینکه گسترش کشت های گلخانه ای برای برون رفت از بحران آب دارای اهمیت زیادی است ولی یک دستگاه عریض و طویل با بیش از 5000 نفر کارکنان دولتی شامل دستگاه های سازمان جهاد کشاورزی، سازمان تعاون روستایی، شرکت شهرک های گلخانه ای، اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری و سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان نتوانستند زمینه ایجاد چند هکتار گلخانه را در حدود 4 سال اخیر که این راهکار به طور جدی در دستور کار بوده است، فراهم کنند. در همان حال سازمان تعاون روستایی فارس به جای فراهم کردن زمینه احداث سردخانه در مبادی تولید و با مالکیت بهره برداران، به شدت دچار ناکارآمدی شده است و خرید بخشی از محصول مازاد کشاورزان با قیمت بسیار ارزان شغل اصلی این سازمان شده است.
کارشناس حوزه آب، با بیان اینکه برای برون رفت از پیامدهای بحران آب وقت بسیار تنگ است، یادآور شد سردر و گلوگاه بحران آب استان، تامین آب پایدار شهر شیراز و پس از آن شهرهای بزرگ مرودشت، کازرون و جهرم میباشد. واقعیت این است که نمایندگان استان در کمیسیون آب، کشاورزی و منابع طبیعی بخشی از حل مساله بحران آب هستند که لازم است با گذاردن وقت و حوصله کافی، زمینه ی اصلاح قانونهای یادشده را فراهم کنند. برخی از ناکارآمدیهای حوزه آب به ویژه در حوزه آبِ کشاورزی مربوط به اشکال ماهوی قانون فرسوده، ناکارآمد و جرمزای "توزیع عادلانه آب-مصوب 1361" مربوط میشود. از نمایندگان محترم استان فارس در مجلس شورای اسلامی انتظار میرود به جای حل مقطعی مشکلات حوزه انتخابیه، دقت بیشتری در انجام اصلاحات قانونی به عمل آورند. پیگیری از برخی نمایندگان محترم شیراز در مجلس نشان از کم حوصلگی و کم دقتی ایشان در انجام اصلاحات قانونهای حوزه آب دارد.
مختاری در پایان افزود: اکنون هنگام تصمیم های دشوار و حتی تصمیم هایی که به نظر ناممکن میباشند، هست. نجات استان فارس از کم آبی و سازگاری با منابع آب باقیمانده، نیاز به اصلاح اشتباهات انباشه شده ناشی از سوء مدیریت در سالهای اخیر دارد که مدیران، شهرداران و نمایندگان محترم مجلس با یک هم افزایی و تلاش فزاینده و حرکت در جهت انجام تصمیمهای درست و کارآمد می توانند بر انبوه مشکلات چیره شوند.