۲۲ میلیارد ریال زکات در قم جمع‌آوری شد

رئیس امور اجرایی زکات کمیته امداد استان قم گفت: در سال گذشته مجموع زکات جمع آوری شده واجب و مستحب در قم در قالب کالا و نقدی ۲۲ میلیارد ریال بوده است.
کد خبر: ۵۷۹۵۴
تاریخ انتشار: ۱۵ تير ۱۳۹۴ - ۰۶:۰۳ 06 July 2015
به گزارش تابناک قم به نقل از کمیته امداد امام خمینی(ره) استان قم، حجت‌الاسلام حسن نوراللهی با اشاره به اینکه واژه زکات همراه با مشتقات آن ۵۹ مرتبه در ۲۹ سوره و ۵۶ آیه بکار رفته است عنوان کرد: واژه زکات ۲۷ بار در کنار نماز در قرآن آمده و واژه زکات به تنهایی ۳۲ مرتبه در قرآن بکار رفته که با تعداد واژه‌های برکت یعنی ۳۲ مرتبه برابر است.

وی گفت: زکات به معنی رشد و نمو و پاک کردن اموال است و پاکیزه کردن نفس و عامل تکامل روح انسان است.

حجت‌الاسلام نوراللهی تصریح کرد: فلسفه تشریع زکات جلوگیری از علاقه افراطی به اموال، آزمایش اغنیا در عبودیت و بندگی، اعانت فقرا و عامل تزکیه مال است و ثمره آن همان عدالت اقتصادی و برکات زمینی و آسمانی است که همگان از آن بهره می‌برند.

وی ادامه داد: اداره اموال زکات کمیته امداد با اذن ولی فقیه در جمع‌آوری و هزینه کرد زکات در محل مربوطه اقدام کرده و با ثبت خدمات صورت گرفته و از موازی کاری و هزینه زکات در غیر از مصارف شرعی آن جلوگیری می‌کند.

رئیس امور اجرایی زکات کمیته امداد استان قم افزود: از آنجایی که کمیته امداد مسئولیت کمک‌رسانی به فقرا را دارد و محرومین به این نهاد مراجعه می‌کنند، زکات جمع‌آوری شده به فقرا، بعد از شناسایی با بررسی و تحقیق جدی از طریق کمیته امداد هزینه می‌شود.

وی افزود: چون یکی از مصارف زکات برای امور عام المنفعه از قبیل مسجد، پل، راه سازی و ... است زکات جمع‌آوری شده برای پروژه‌های مذکور بر اساس پیشنهاد شورای زکات روستا در همان امور هزینه می‌شود.

حجت‌الاسلام نوراللهی اظهار داشت، سال گذشته مجموع زکات واجب و مستحب در قالب کالا و نقدی ۲۲ میلیارد ریال بوده که حدود ۴۳ مسجد از طریق آن تکمیل و یا بازسازی و بیش از صد نفر از فقرا نیز از آن بهره‌مند شدند که در خصوص فقرا در سه بخش مسکن، جهیزیه و معیشت هزینه شد.

وی افزود: امسال تصمیم جدی در امور هزینه کرد زکات برای محرومین همان محل در دستور کار این دبیرخانه قرار دارد.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار