با مخاطبان

خشونت و مدارای اخلاقی در اسلام

تفاوت واژه مدارا با مفهوم (تسامح) که امروزه معادل تولرانس است ، در این میباشد که تسامح به معنای پذیرش و قبول حقانیت دیگران است که به نوعی نسبی انگاری معرفی می انجامد لذا تنها در صورتی با واژه مدارا یا (سهله و سمحه) که در ادبیات دینی ما آمده می توان کنار هم آورد که معنای لغوی آن مد نظر باشد.
کد خبر: ۳۵۲۸۲۲
تاریخ انتشار: ۱۲ دی ۱۳۹۵ - ۱۴:۲۱ 01 January 2017
تابناک کهگیلویه وبویراحمد،آنچه در زیر آورده شده است از سری یاد داشت های مخاطبان تابناک کهگیلویه وبویراحمد است که عینا درج می شود و تابناک کهگیلویه وبویراحمد آن را تایید یا تکذیب نمی نماید شما هم می توانید نظر خود را در خصوص این مطلب بیان کنید.

بسم الله الرحمن الرحیم

خشونت و مدارای اخلاقی در اسلام:

خشونت و مدارا از جمله مباحث چالش بر انگیزی است که در دوره معاصر به ویژه در دهه اخیر ادبیات زیادی را به خود اختصاص داده است ؛ این دو واژه همواره در گفتمان های سیاسی هر جامعه ،تداعی کننده مفهوم تسامح ، در ادبیات جهانی می باشد ، بحث تسامح از حدود سیصد سال پیش که (جان لاک) فیلسوف انگلیسی در رساله ای با عنوان (مکتوبی در باب تساهل و مدارا ) آن را در ادبیات سیاسی وارد کرد ، هنوز هم به جهات تئوریک ، علمی و عملی در غرب دارای حیات و سلطه است و دامنه تاثیرات خود را در جوامع دیگر نیز گسترده است. بحث بر سر این است که آیا در اسلام خشونت وجود دارد ؟ یا نه آیا مشی اسلام بر مدارا است یا خشونت؟ آ یا تسامح و تساهل غربی به معنای سمحه و سهله بودن است ؟ که در اسلام نیز بدان سفارش شده است ؟ و اصولا آیا تفاوتی میان تسامح و تساهل غربی با مدارای در فرهنگ اسلام وجود دارد یا نه؟ از جمله دغدغه های نگارنده این مطالب این است که این موضوع به طور موجز بدان پرداخته میشود.
مسلما لازمه یک دین اجتماعی که مدعی است برای تمام زوایای زندگی بشر دارای برنامه است و ایمان آورندگان به این دین را هدایت یافتگان قلمداد کرده و می فرماید (( ان الدین عند الله الاسلام...قل للذین اوتوا الکتاب والامیین ااسلمتم فان اسلمو افقد اهتدوا )) این امر حکایت از وجود مقرراتی است که از سویی حقوق شهروندانش را در پرتو اجرای قوانین حمایت کند و از سویی دیگر اصل ساختار نظام را در حاشیه آن ؛ ایجاد امنیت ؛ آرامش ؛عزت و اقتدار برای جامعه دینی به ارمغان آورده است حفظ کند. باشناخت مصالح و مفاسد و درک صحیح چنین احکامی مسلما نگرش به این احکام نیز که در ظاهر ممکن است سخت گیرانه باشد؛ تغییرخواهدکرد.
برای این دو واژه ، تاکنون معانی دقیق ومطلقی گفته نشده است و در قبال فرهنگ و تاریخ و جغرافیای هر جامعه معنای متفاوتی را به خود گرفته است و مصادیق آن در نوسانات زیادی بوده است ؛ اما در یک معنای کلی می توان گفت:خشونت در لغت به معنای درشتی ، درشت گویی؛ تندی کردن ، غضب و .... آمده است و در اصطلاح ، خشونت عبارت است از اقدام علیه جسم و جان، شرف، مال و حقوق افراد ، به طوری که ایجاد ترس نماید ؛ و مدارا به معنای ملاطفت و نرمی و ملایمت و به آسانی بر خورد کردن و کنار آمدن با کسی با بزرگواری است.
از آنجا که اتفاق نظری در باره واژه و مفهوم تساهل و تسامح حتی در فرهنگ غربی وجود ندارد و از آنجا که آن نوع تسامح ، به رویکردی نسبیت گرایانه منجر میشود لذا در بکار گیری این واژه باید جانب احتیاط را مراعات کرد ، چون هر واژه ای که از فرهنگی ، در فرهنگ دیگری مورد استفاده قرار می گیرد یقینا و خواه نا خواه بستر مفهومی خود را نیز به دنبال خواهد آورد.
تفاوت واژه مدارا با مفهوم (تسامح) که امروزه معادل تولرانس است ، در این میباشد که تسامح به معنای پذیرش و قبول حقانیت دیگران است که به نوعی نسبی انگاری معرفی می انجامد لذا تنها در صورتی با واژه مدارا یا (سهله و سمحه) که در ادبیات دینی ما آمده می توان کنار هم آورد که معنای لغوی آن مد نظر باشد.
این مفاهیم در ادبیات دینی به معنای نبودن مشقت و عسر و حرج آمده که بیشتر مربوط به مرحله قانون گذاری و تشریع است که شارع آن را پذیرفته است ، اما در مرحله امتثال، کوتاهی در اوامر را نمی پذیرد. بنابر این اگر مدارا به معنای سهل انگاری در اجرای حدود الهی باشد که زمینه خشونت بیشتر معاندین و محاربین را فراهم سازد هرگز پذیرفته نیست؛ اما زمانی که ناظر به حقوق فردی است یا در زمینه های اجتماعی جنبه آسیب زائی نداشته باشد ، دین نیز از آن حمایت می کند؛

پایان قسمت اول

دی ماه 1395

هادی جلالی زاده
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
امین
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۳۹ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۲
احسنت بسیار زیبا بود
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار