حذف کنکور ایده آل است

معاون آموزشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: حذف کنکور در تمامی مقاطع تحصیلی ایده آل است اما تحقق آن به زودی امکان‌پذیر نیست.
کد خبر: ۲۷۸۳۹۵
تاریخ انتشار: ۲۵ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۵:۰۳ 15 August 2016
به گزارش تابناک اردبیل به نقل از خبرگزاری مهر، مجتبی شریعتی در جلسه پرسش و پاسخ با خبرنگاران تصریح کرد: به عقیده شخصی بنده حذف کنکور در تمامی مقاطع ایده آل است اما برای اینکه بتوان این مهم را اجرایی کرد نیازمند گذشت زمان هستیم.

وی افزود: لازم است برای حذف کنکور حتی در دانشگاه‌ها و مجموعه‌های دانش‌آموزی فرهنگ‌سازی شود و تا زمانی که رقابت سنگینی در رشته‌های شاخص دانشگاه‌های بزرگ کشور وجود دارد ناچار به اجرای کنکور هستیم.

معاون آموزشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری متذکر شد: به عنوان مثال نحوه اجرای آزمون دکتری در سال ۹۵ در همین راستا بود و در واقع کنکور دکتری به معنی کنکور تخصصی برگزار نشد بلکه به معنی غربالگری دانشجویان بود تا مراجعات فیلتر شود و خود دانشگاه‌ها تصمیم بگیرند.

شریعتی اضافه کرد: هر چند قرار بود کنکور دکتری دو بار در سال برگزار شود و یک آزمون در آبان و یک مورد در اسفند داشته باشیم، اما بر اساس مصوبه مجلس این طرح لغو شد و طبق دستور این مصوبه قرار شد وزارت علوم روش سال ۹۴ را احیا کند.

وی افزود: بر همین اساس از این پس آزمون دکتری یک بار در سال برگزار می شود و یک آزمون تخصصی و کنکور یکپارچه خواهیم داشت.

برخی رشته‌ها اشباع‌ شده‌اند

معاون آموزشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در پاسخ به سؤال خبرنگار مهر در خصوص تکلیف صندلی‌های خالی دانشگاهی در برنامه ششم توسعه ادامه داد: بهتر است به جای صندلی خالی تعبیر دیگری اضافه شود و صندلی خالی به دلیل این مطرح شد که ما از استانداردها فاصله گرفتیم.

شریعتی اضافه کرد: اگر استانداردها در دانشگاه‌ها حفظ شود معضل صندلی خالی تعدیل پیدا می‌کند و به این شدتی که طرح می شود، مطرح نخواهد شد.

وی تصریح کرد: از سویی برقرار کردن رابطه معنی‌دار بین اشتغال و تحصیل می‌تواند در تعدیل صندلی خالی برخی رشته‌ها مؤثر باشد.

معاون آموزشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری متذکر شد: برخی رشته‌های دانشگاهی در کشور به وضعیت اشباع رسیده است و زمانی که دانشگاهی اعلام ظرفیت می‌کند بدون توجه به بازار کار و کیفیت این نیاز اعلام شده و در نتیجه متقاضی اقبال نشان نمی‌دهد و به نظر می‌رسد صندلی دانشگاهی خالی مانده است.

تکمیل طرح سطح‌بندی مؤسسات غیردولتی

شریعتی همچنین از جمله اقدامات وزارت علوم را تکمیل طرح نهایی سطح‌بندی مؤسسات غیردولتی عنوان و اضافه کرد: سطح‌بندی تا ۱۰ روز آینده اعلام می شود.

وی با تأکید به اینکه سطح‌بندی متفاوت از رتبه‌بندی است، افزود: در سطح‌بندی دانشگاه‌هایی که از ویژگی‌های یکسانی برخوردار هستند در یک سطح قرار می‌گیرند.

معاون آموزشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری متذکر شد: در عین حال سطح‌بندی دانشگاه‌های دولتی نیز در چهار گروه مشخص شده و ویژگی‌های هر سطح نیز به زودی اعلام می شود.

وی با بیان اینکه در سطح‌بندی گروهی از دانشگاه‌ها مأموریت‌های تعاملات بین‌المللی دارند، ادامه داد: در واقع جذب دانشجویان خارجی در این راستا بوده و با این هدف انجام می شود که بتوان به کشورهای محروم کمک کرد و از تجربیان دانشگاه‌های خوب دنیا نیز استفاده برد.

نیم درصد دانشجویان کشور خارجی هستند

شریعتی متذکر شد: در خصوص نحوه جذب دانشجویان خارجی سال گذشته آیین‌نامه‌ای به دانشگاه‌ها اعلام شد و تعدادی از دانشگاه‌های شاخص مشخص شدند که می‌توانند نسبت به جذب دانشجوی خارجی اقدام کنند.

به گفته معاون آموزشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری از سایر دانشگاه‌ها نیز خواسته شده سازوکار و شرایط خود را اعلام کنند تا موردبررسی قرار گیرد و در واقع مسیر جذب دانشجوی خارجی برای تمامی دانشگاه‌ها هموار است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر تنها نیم درصد از دانشجویان کشور دانشجویان خارجی هستند، تصریح کرد: پیش‌بینی می شود تا پایان برنامه ششم توسعه این رقم چهار برابر افزایش یابد.

وی متذکر شد: در جذب دانشجویان خارجی حفظ آرمان‌ها و ویژگی‌های نظام جمهوری اسلامی در تعاملات بین‌المللی مورد توجه است و باید اعتبار و ارزش نظام در بستر این تعاملات حفظ شود.

شریعتی بیشترین جمعیت دانشجویان خارجی را از کشورهای همسایه عراق، افغانستان، سوریه و لبنان نام برد و افزود: در مجموع از بیش از ۸۵ کشور دنیا در دانشگاه‌های کشور دانشجوی خارجی جذب شده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار