این روزها خبرهای زیادی درباره خودکشی به گوش تهرانی ها می رسد. خودکشی دختری در اتوبان صدر یا مردی مسن در میرداماد از جمله این خبرها هستند.
شاید این موضوع در کنار هشدارهای دیگر باعث شدند که دیروز جلسه بررسی پیشگیری از اقدامات پرخطر با حضور مسئولان مختلف از جمله وزیر بهداشت برگزار شود. جلسه ای که در آن مشاور وزیر بهداشت در امور سلامت روان با بیان اصلی ترین دلیل خودکشی ها را فروپاشی روانی مردم دانست. بخشی از حرف های او که نشان دهنده عمق فاجعه بود به آمار مشکلات روانی بین ایران ها مربوط می شد. احمد نوربالا گفت: «در حال حاضر ۲۳.۴۴ درصد افراد جامعه در سطح کشور دچار نشانگان روانی هستند.»
اگر به آمار خودکشی در کشور نگاهی بیندازیم می بینیم که تهرانی ها در این مورد هم در صدر جدول جا خوش کرده اند. یعنی بیشترین آمار خودکشی بین تمام شهرهای ایران متعلق به تهران است. البته قاضی محمد شهریاری سرپرست دادسرای ویژه قتل در چند روز پیش در جلسه ای در دادستانی تهران امار خودکشی چند سال گذشته را در تهران با هم مقایسه کرد و نشان داد که روند این معضل رو به کاهش بوده است. او گفت: «شمار خودکشی ۳۸۶ فقره طی سال ۹۴ اعلام شد که نسبت به آمار ۴۴۷ نفری مربوط به سال ۹۳، و کاهش داشته است.»
با این وجود هنوز هم تهران بالاتر از کرمانشاه و لرستان بیشترین آمار خودکشی را در تهران دارد. سعید احمدخانی جامعه شناس در این باره می گوید: «اگر بخواهیم درباره دلایل خودکشی در شهرهای بزرگ مانند تهران حرف بزنیم مثنوی هفتاد من کاغذ باید پر کنیم. چرا که حرف های زیادی برای گفتن وجود دارد و باید به خیلی از معضلات اشاره کرد معضلاتی مانند اختلاف طبقاتی، یک دست نبودن فرهنگ ها، تخریب خورده فرهنگ ها، تاثیر رسانه ها، بیکاری و... .»
او ادامه می دهد: «البته اگر از من بخواهید که موثرترین دلیل را بگویم وضعیت اشتغال را نام می برم. چرا که آمارها نشان می دهند افراد بیکار بسیار بیشتر از بقیه دست به خودکشی می زنند. بیکاری یک جوان برای او مشکلاتی را به وجود می آورد که او را به مرز فروپاشی روانی و سپس خودکشی می کشاند. حمایت اجتماعی در مرحله بعدی قرار دارد یکی از دلایلی که تهرانی ها از نظر تعداد خودکشی با فاصله بالاتر از بقیه شهرها ایستاده اند این است که بافت اجتماعی تهران به سمت بی تفاوتی اجتماعی می رود.»
درهای بسته به روی خودکشی کننده ها
هر سال تعدادی از تهرانی هایی که تصمیم می گیرند به زندگی شان خاتمه دهند قطارهای مترو را برای این کار انتخاب می کنند. به همین دلیل هم شهرداری بارها اعلام کرده ظرف چند سال آینده موضوع درب های حائل را برای جلوگیری از حوادث دلخراش سامان خواهد داد.
بهمن ماه سال گذشته، محمدباقر قالیباف شهردار تهران، دستور اجرای سیستم درهای حائل بین سکوها و قطارهای مترو موسوم به سیستم P.S.D را صادر کرد که نخستین اقدام در این رابطه در متروی پایتخت محسوب میشد. جعفر تشکری هاشمی، معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در زمان اعلام این خبر عنوان کرد که کارهای مطالعاتی این پروژه از مدتها پیش آغاز شده و با توجه به دستور دکتر قالیباف بزودی نسبت به اجرای آن در ایستگاههای مترو اقدام میشود. به گفته او، در این سیستم صرفاً پس از توقف کامل قطارها، درب سکوها، همزمان در واگنها باز میشود و مسافران میتوانند از این طریق از واگنها سوار و پیاده شوند.
با تمام این حرف ها بسیاری از کارشناسان اعتقاد دارند که هرچند ایجاد درهای حائل ممکن است بتواند مسئولیت شهرداری را در قبال خودکشی هایی که در مترو صورت می گیرد کاهش دهد اما راه چاره ای برای پایین آوردن آمار خودکشی در کلانشهر تهران نیست.