چرایی یک استقبال!

مختار جباری
کد خبر: ۲۲۴۸۷
تاریخ انتشار: ۲۴ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۶:۴۳ 13 April 2015
تابناک گیلان: نظامهای سیاسی از حیث کارکردی ساختارهایی را شکل میدهند و مبتنی بر این ساختارهاست که حکمرانی شکل میگیرد البته به نسبت کارکرد این ساختارها و مناسبات درونساختاری، بین ساختاری و جامعه است که انواع و اقسام حکمرانی به وجود میآید. در چند دهه اخیر اصطلاح حکمرانی خوب دقیقاً ناظر بر همین روابط درونساختاری و بینساختاری و جامعه است.

اما علاوه بر موضوع ساختار ساحت عینی نظام سیاسی را شکل میدهد، نظامهای سیاسی از یک ساحت ذهنی نیز برخوردارند. اتفاقاً این ساحت ذهنی است که مرتب مشروعیت نظام سیاسی را بازتولید میکند این ساحت ذهنی برگرفته از فلسفه سیاسی نظام سیاسی است و به طور کلی این ساحت ذهنی تحت تاثیر تئوریهای بنیادین شکل دهنده فلسفه سیاسی آن نظام است. نظامهای سیاسی در ساحت عینی که همان ساختارها هستند ممکن است دچار انقباض و انبساط شوند، ساختارها تغییر مییابند و ساختارهای نوین جایگزین میشوند اما در ساحت ذهنی از ثبات و پایداری بیشتری برخوردار هستند چرا که ساحت ذهنی به مانند چسبی است که همه اجزای نظام سیاسی و اجتماعی را به هم وصل میکند.

 این ساخت ذهنی که نقش چسبندگی را در نظام سیاسی و اجتماعی ایفا میکند از نمادهایی برخوردار هستند و احترام به این نمادها به معنای توجه به آن عامل چسبندگی نظام اجتماعی و سیاسی است، مثلاً در همه کشورها پرچم نماد این ساحت ذهنی است و از احترام ملی برخوردار است. جمهوری اسلامی به عنوان تنها مدل مردمسالاری دینی از دو ساحت چسبندگی برخوردار است، ساحت دینی و ساحت ملی. البته این دوآلیسم به معنای تعارض نمیباشد بلکه در صورت تعریف درست و تعیین حدود و ثغود هر کدام میتواند به معنای همپوشانی هم نسبت به داشته باشند. 

رئیس جمهور در نظام سیاسی ایران نمادی از ساحت ذهنی نظام سیاسی است که حوزه انسجام ملی را پوشش میدهد به همین دلیل رهبری همواره تاکید میکند که همواره از دولتها حمایت کرده و میکند. رئیس جمهور تا قبل از انتخابات میتواند نمایندگی یک جریان فکری ـ سیاسی را بکند، اما به محض انتخاب شدن به عنوان رئیس جمهور بلافاصله تبدیل به نماد ملی میشود از این رو حمایت از این نماد ملی، حمایت از انسجام ملی و عامل چسبندگی جامعه است. مردم و گروههای سیاسی میتوانند بر تفاوتهای دیدگاهی خود برجا بمانند اما در عین حال از نمادهای ملی خود حمایت کنند. 

این نوشتار قصد واکاوی چرایی استقبال از رئیس جمهور را دارد

1ـ وظیفه ملی: هنگامی که رئیسجمهور در عرصه عمومی است، بیش از آنکه به عنوان یک مقام عالی کشور باشد به عنوان یک نماد ملی است. در همه جای دنیا، نمادهای ملی مورد احترام هستند بنابراین حضور رئیس جمهور در عرصه عمومی، حضور نماد ملی کشور است. احترام به این نماد فراتر از خاستگاه فکری ـ سیاسی رئیس جمهور است و به واقع احترام به نماد ملی است.

2ـ ارتقاء پرستیژ بین المللی نظام: در ادبیات روابط بین الملل این موضوع همواره مورد بحث است که یکی از اهدافی که همه کشورها به دنبال پیگیری آن هستند، ارتقاء پرستیژ بین المللی است. پس از توافق هسته ای تا تیر ماه که توافق نهایی به بحث و مذاکره گذاشته خواهد شد، دوره زمانی بسیار استراتژیکی خواهد بود. به طور قطع در تیر ماه نیز گروه مقابل ایران تلاش خواهد نمود، توافق نهایی با شرایط انقباضی بیشتری برای ایران تعیین کند. هر مقدار حمایت مردمی در عرصههای مختلف به خصوص در سفرهای استانی از رئیس جمهور بیشتر باشد، موجب ارتقاء پرستیژ بین المللی رئیس جمهور خواهد شد و این ارتقاء پرستیژ بیتردید تأمین کننده منافع ملی خواهد بود. 

3ـ ارتقاء سطح پیگیری مطالبات استانی: واقع امر این است که استان گیلان در طول اجرای 
برنامههای اول، دوم، سوم و چهارم از رتبه توسعه ای مناسبی برخوردار نبوده است. به همین دلیل ما شاهد انباشتی از مسائل و مشکلات در حوزههای اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی هستیم، مسئلین استان علی القاعده در قالب گزارشات مختلف به رئیسجمهور پیگیر رفع این معضلات خواهند بود.

 اما این را هم باید گفت به لحاظ روانشناسی اجتماعی حضور مردم در عرصه عمومی استقبال از رئیسجمهور تاثیر روانی خاص خود را خواهد گذاشت. این حضور نقش تقویتکنندگی در سطح ارتباط نظام اجتماعی و سیاسی خواهد داشت و هر مقدار سطح ارتباط نظام اجتماعی و سیاسی تقویت گردد، گفتگوی این دو نظام روانتر و سهلتر خواهد بود. 

فارغ از گرایشات فکری و سیاسی، حضور دکتر نوبخت در چنین سطحی از نظام مدیریت و تصمیم گیری کشور میتواند این امکان و ظرفیت ملی را به نحوی در راستای مسائل استانی فعالتر کند. به هر حال ما چه بپسندیم و چه نپسندیم همواره در سطح کلان ساختار، نقش کارگزاران ملی در قالب وزیر یا معاونین وزیر در توزیع و تخصیص منابع مهم بوده و هست، اکنون میتوان از این ظرفیت استفاده کرد. تمام کسانی که دغدغه توسعه استان را دارند (فارغ از هر گرایش سیاسی) بیتردید اهمیت دکتر نوبخت در نظام تصمیمگیری کلان اذعان دارند پس بیایید با هم امکان فضاسازی برای رفع عقب ماندگیهای توسعه استان را برای دکتر نوبخت فراهم کنیم. 

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار