یادداشتی پیرامون شعار امسال؛
تابناک اصفهان: مجموعه اتفاقات سیاسی و اقتصادی یک دهه اخیر کشور به گونه ای بوده که هنوز هم می توان اثرات منفی آن را لمس کرد. شاید رکود تورمی، کاهش شدید تقاضا و افزایش بیکاری را بتوان ملموس ترین نتیجه این مجموعه اتفاقات ناخوشایند دانست. سال 94 -که به گفته اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهور، سخت ترین سال اقتصادی ایران پس از انقلاب اسلامی محسوب می شود.
کد خبر: ۲۰۱۴۴۵
تاریخ انتشار: ۰۴ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۶:۳۷ 23 March 2016

تابناک اصفهان - مجتبی نیک اقبالمجموعه اتفاقات سیاسی و اقتصادی یک دهه اخیر کشور به گونه ای بوده که هنوز هم می توان اثرات منفی آن را لمس کرد. شاید رکود تورمی، کاهش شدید تقاضا و افزایش بیکاری را بتوان ملموس ترین نتیجه این مجموعه اتفاقات ناخوشایند دانست. سال 94 -که به گفته اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهور، سخت ترین سال اقتصادی ایران پس از انقلاب اسلامی محسوب می شود- با فشارهای سنگین سیاسی و اقتصادی برای مردم و دولت همراه بود؛ کاهش شدید قیمت نفت و بودجه، تلخ ترین خاطره این سال برای دولت، رکود و فشار مالی بی سابقه نیز تلخ ترین خاطره 94 برای مردم بود. اما در این بین فصل مشترک و خاطره انگیز دولت و مردم بی گمان توافق هسته ای و به ثمر رسیدن برجام بود که در اوج فشارها به یاری کشور آمد و روح تازه ای در کالبد سیاسی و اقتصادی ایران دمید. اکنون ایرانیان سال 95 خورشیدی را در حالی آغاز کرده اند که امیدها به آینده بیشتر شده و دولتمردان نیز افق روشنی را برای مردم ترسیم کرده اند. رهبر انقلاب نیز در پیام نوروزی خود خطا به مردم و دولت، اقتصاد را در اولویت دانستند و در بخشی از پیام خود گفتند: «به گمان من مسئله‌ اقتصاد در اولویت اول است. یعنی وقتی انسان نگاه می کند، در میان مسائل اولویت‌دار، از همه فوری ‌تر و نزدیکتر، مسئله‌ اقتصاد است. اگر به توفیق الهی، هم ملت و هم دولت و مسئولان گوناگون، بتوانند در مسئله‌ اقتصاد کارهای درست و بجا و متقن را انجام دهند، امید این است که در مسائل دیگر، مثل مسائل اجتماعی، مثل آسیب های اجتماعی، مثل مسائل اخلاقی، مثل مسائل فرهنگی هم تاثیرگذار باشند.» ایشان هم چنین سال 95 را «اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل» نامگذاری کردند.

هنگام اقدام و عمل

با توجه به این پیام مهم، وقت آن رسیده که دولت از شعارها کمی فاصله گرفته و صحبت های سال های اخیر خود را جامه عمل بپوشاند؛ چراکه هم مردم منتظر وعده های دولت از جمله حل مسئله رکود، افزایش سطح رفاه و کاهش بیکاری هستند و هم این که برای رسیدن به رشد 5 درصدی که مد نظر خود دولت است، باید به این مهم دست یافت. عملگرایی در حوزه اقتصاد مهم ترین نکته ای است که می توان از پیام نوروزی رهبر انقلاب دریافت کرد؛ به عبارت دیگر، باید گفت وقت آن رسیده که مسئولان تریبون ها و تبلیغات را رها کرده و به اقدام و عمل در حوزه اقتصاد بپردازند؛ چراکه با آمارسازی در موضوعاتی چون تورم، ایجاد شغل و توسعه اقتصادی، نمی توان به رشد اقتصادی مورد نظر رسید. رهبر معظم انقلاب نیز به روشنی به این امر مهم اشاره کردند و در پیام نوروزی خود خطا به دولت گفتند: «گزارشی که برادران ما در دولت به من دادند، نشان میدهد که کارهای وسیعی کرده‌اند؛ منتها این کارها کارهای مقدماتی است؛ کارهایی است در زمینه‌ بخشنامه ‌ها و دستورها به دستگاه های مختلف؛ این ها کارهای مقدماتی است؛ اما آنچه که لازم است ادامه پیدا کند، عبارت است از اقدام کردن و عمل کردن و روی زمین، محصول کار را به مردم نشان دادن؛ این آن چیزی است که وظیفه‌ی ما است؛ که من انشاءالله در سخنرانی شرحش را به آحاد ملت عزیزمان عرض خواهم کرد.» با توجه به فراهم آمدن مقدمات سیاسی و اقتصادی می توان گفت سال 95 یکی از سرنوشت ساز ترین سال ها برای کشور در حوزه اقتصاد است که اگر دولت هوشمندانه و عملگرایانه به برنامه های خود بپردازد، شاهد رشد خواهیم بود. در غیر این صورت اگر دولت همچنان به شعارهای بدون عمل خود ادامه دهد نه تنها شاهد رشد اقتصادی نخواهیم بود، بلکه سطح رفاه و معیشت مردم این بار نه با شیب ملایم که با شیب تندی به سمت دره بیکاری، تورم و رکود خواهد رفت.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار