گلخانه ها راهکاری برای مقابله با کم آبی

خشكسالي و سرمازدگي سال هاي اخير به همراه استفاده بهينه از آب و خاك، موجب رونق گرفتن كشت های گلخانه اي شده است، استان همدان نيز با دارا بودن 220 واحد گلخانه اي سبزي و صيفي يكي از استان هاي پيشرو در اين نوع كشت به شمار مي رود.
کد خبر: ۱۷۰۳۱۹
تاریخ انتشار: ۰۷ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۱:۰۰ 27 January 2016

استان همدان به دلیل شرایط خاص آب و هوایی و محدودیت های منابع آبی نیاز به تجدید نظر اساسی در ساختار نظام کشت است، در این راستا توسعه کشت گلخانه ای می تواند به عنوان یک راهکار مناسب مطرح باشد که هم اکنون مورد توجه قرار گرفته است .

به گزارش تابناک همدان؛ مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان همدان گفت: سالانه 28 هزار تن انواع محصولات گلخانه ای در استان همدان تولید می شود.

حجت الله شهبازی گفت: مساحت گلخانه های استان همدان 79 هکتار است که 76 هکتار آن زیر کشت سبزی و صیفی جات و چهار هکتار آن زیر کشت گل و گیاه هان تزیینی است.

وی با بیان اینکه گلخانه‌های همدان به سه دسته گلخانه‌های سبزی و صیفی، گل و گیاهان زینتی و قارچ صدفی تقسیم می‌شوند، یادآور شد: عمده‌ترین محصولات گلخانه ‌ای شهرستان همدان شامل خیار، گوجه ‌فرنگی، هلو، فلفل دلمه ‌ای، لوبیا سبز است.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی اضافه کرد: سالانه برای نهصد و پنجاه نفر اشتغال زایی ایجاد شده است.

شهبازی با بیان اینکه همه گلخانه‌ داران باید بتوانند از مزایای تعاونی بهره ‌مند شوند، تصریح کرد: آموزش گلخانه ‌داران بسیار حائز اهمیت است تا جایی که این مدیریت تصمیم به تأمین نیازهای آموزشی آنها از سوی واحد ترویج جهاد کشاورزی گرفته است.

وی با اشاره به اینکه گسترش سطح گلخانه در راستای حفظ منابع آبی و مقابله با بحران شدید آب،کشت های ارگانیک و اشتغال زایی از اهمیت بالایی برخوردار است، افزود: در این نوع کشاورزی از سیستم‌های نوین آبیاری (قطره‌ای) استفاده می‌شود که باعث صرفه جویی در مصرف آب می شود.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی ادامه داد: با توجه به قیمت محصولات گل خانه ای سرمایه گذاری در این بخش به صرفه و اقتصادی است و سازمان جهاد کشاورزی در حال برنامه ریزی برای افزایش تنوع محصولات گلخانه ای و افزایش سطح گلخانه ها در استان همدان است.

با توجه به پیشرفت های استان در بخش کشاورزی باید با تبلیغات مناسب مردم را به سمت ایجاد کشت های گلخانه ای سوق داد، همچنین باید این باور ایجاد شود که سیستم کشت گلخانه ای تفاوت اساسی با سیستم کشت سنتی دارد.


منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار