وزیر صنعت معدن و تجارت:

خرید و ساخت صنایع دریایی با فاینانس داخلی

محمد رضا نعمت زاده با بیان اینکه تامین مالی برای خرید شناورها و تجهیزات دریایی بسیارمهم است گفت: وقتی یک کشتی را از یک کشور خارجی می خریم 85 درصد آن را فاینانس می کنند و اقساط آن پرداخته می شود. این نام در کشور ما ترجمه نشده است. یک سال و نیم است که در جهت راه اندازی این سیستم هستیم و اگر راه اندازی نشود خیلی از کارها عقیم می ماند.
کد خبر: ۱۴۹۵۶۸
تاریخ انتشار: ۰۱ دی ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۱ 22 December 2015
به گزارش تابناک هرمزگان، وزیر صنعت معدن و تجارت در مراسم آغاز به کار هفدهمین همایش ارگانهای دریایی گفت:  حدود سه ماه قبل دومین جلسه شورای عالی با حضور معاون اول برگزار شده که جمع بندی های خوبی را در پی داشت.

محمد رضا نعمت زاده با بیان اینکه خوشبختانه توانمندی خوبی را در زمینه صنایع دریای در کشور به وجود آورده ایم گفت: در زمینه تربیت نیروی انسانی با وزارت علوم در حال انجام فعالیت های جدیدی هستیم.

وی با بیان اینکه شرکت های خدماتی و کشتیرانی از کمبود نیروی انسانی می نالند گفت: اخیرا متوجه شده ام که دانشکده های خدمات کشتیرانی از طریق بورسیه دانشجو می پذیرند و خوشبختانه برای اولین بار در دفترچه کنکور پذیرش دانشجو از طریق غیر بورسیه پذیرفته شده است.

وزیر صنعت معدن و تجارت با اشاره به اینکه حدود 20 درصد نیروهای کشتیرانی ها خارجی هستنداظهار داشت:این در حالی که جوانان خودمان بیکار هستند.

وی تاکید کرد : چند نقیصه داریم که برخی از آنها باقی مانده است. فرمایش مقام معظم رهبری در این پنج رویکردی که در حوزه اقتصاد مقاومتی بر درونزایی تاکید شده، در این صنعت مورد عنایت قرار نگرفته است.

وزیر صنعت معدن و تجارت با اشاره به 5800 کیلومتر خط ساحلی و وجود هفت استان ساحلی در کشور گفت: 25 درصد خاک سرزمین را این هفت استان تشکیل می دهند. دلمان می خواهد جمعیت را به سواحل و خصوصا سواحل جنوبی بکشانیم.

وی با اشاره بر اینکه 20 جکاپ از خارج کشور خریداری شده و در همین یکی دوسال اخیر اجاره شده اند اظهار داشت: مهمترین بخش این است که خودمان تصمیم بگیریم که در هر سازمانی هستیم متوجه امکانات داخلی باشیم. 

نعمت زاده گفت : در نقطه مقابل هم 10 سال قبل سفارش ساخت کشتی داده شده و سفارش دهنده هم حق دارد.

وی ادامه داد :تامین مالی برای خرید شناورها و تجهیزات دریایی و فراساحلی بسیارمهم است. وقتی یک کشتی را از یک کشور خارجی می خریم 85 درصد آن را فاینانس می کنند و اقساط آن پرداخته می شود. این نام در کشور ما ترجمه نشده است. یک سال و نیم است که در جهت راه اندازی این سیستم هستیم و اگر راه اندازی نشود خیلی از کارها عقیم می ماند.

وزیر صنعت معدن و تجارت با اظهار اینکه در پنج سال آینده بین سه تا چهار میلیارد دلار سرمایه گذاری پیش بینی شده است گفت : این ظرفیت برای پنج سال اول نیاز است و برای پنج سال دوم باید افزایش یابد. اگر این نظام بانکی و صندوق توسعه و منابع خارج از کشور را تامین نکنیم توسعه صنعت دریایی کشور دچار مشکل خواهد شد.

نعمت زاده گفت : اطمینان کنید صنایع ما صنایع دو سال قبل نیست و متعهد به ایفای تعهد هستیم و سرمایه گذاران هم باید اطمینان داشته باشند.

به گفته وی دبیرخانه شورای عالی صنایع دریایی نسبتا فعال شده است و بدنبال ارایه ایده نو و روش های جدید است.
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار