نقش خانواده‌درفرهنگ مطالعه مهم است

یک کارشناس اجتماعی گفت: خانواده به عنوان یکی از مهمترین و اثرگذارترین نهادهای تربیتی و آموزشی می‌تواند نقش مهمی در علاقه‌مند کردن فرزندان به مطالعه و کتابخوانی داشته باشد.
کد خبر: ۱۳۷۹۹۷
تاریخ انتشار: ۱۱ آذر ۱۳۹۴ - ۰۸:۵۵ 02 December 2015

یک کارشناس اجتماعی گفت: خانواده به عنوان یکی از مهمترین و اثرگذارترین نهادهای تربیتی و آموزشی می‌تواند نقش مهمی در علاقه‌مند کردن فرزندان به مطالعه و کتابخوانی داشته باشد.

به گزارش ایسنا،"مهرداد هوشمند" اظهار کرد: یکی از شاخص‌های مهم در رشد و توسعه‌یافتگی جوامع، میزان گرایش مردم به مطالعه و کتابخوانی است و هر جامعه‌ای که بخواهد از جایگاه مطلوبی در رشد و توسعه برخوردار باشد، باید برای این مؤلفه مهم و اساسی، برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری‌های مناسب انجام دهد و زمینه علاقه‌مندی و گرایش بیشتر مردم به مطالعهرا در جامعه فراهم کند.

وی افزود: یکی از راه‌های مهم توسعه فرهنگی، افزایش سرانه مطالعه و میزان تولید و مصرف کالاهای فرهنگی در جامعه است که در این زمینه والدین می‌توانند با برنامه‌ریزی‌های مناسب و تغییر سبک زندگی و قرار دادن کتاب در سبد کالای خانواده و مصرف کالاهای فرهنگی، نقش مهم و تاثیرگذاری در نهادینه کردن فرهنگ مطالعه و کتابخوانی و توسعه و ترویج آن در سطح جامعه داشته باشند.

هوشمند تصریح کرد: با توجه به نفوذ و گسترش شبکه‌های اجتماعی مجازی در درون خانواده‌ها و تاثیرپذیری بالای فرزندان از این وسایل نوین ارتباطی، خانواده‌ها باید با ارتقاء آگاهی فرزندان و برنامه‌ریزی مطلوب سعی کنند، کتابخوانی و مطالعه و مصرف کالاهای فرهنگی سهم عمده‌ای در سبد کالاهای مصرفی آنها داشته باشد و کتاب و کتابخوانی از جایگاه ویژه‌ای در خانواده‌ها برخوردار باشد.

وی عنوان کرد: اگر والدین در خانواده نشریات و کتاب‌های مختلف را مطالعه کنند، این امر در ترغیب و گرایش فرزندان به مطالعه و کتابخوانی نقش مهمی دارد و فرهنگ مطالعه را در بین آنان تقویت می‌کند بنابراین عادت کردن والدین به مطالعه و کتابخوانی موجب می‌شود این عادت ارزشمند به فرزندان منتقل شود و از این طریق فرهنگ مطالعه و انس با کتاب در بین جامعه گسترش یابد و نهادینه شود.


اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار