شهردارقم:

ساماندهي سكونتگاه‌هاي غير رسمي در قم نيازمند عزم استاني است

شهردار قم گفت: براي ساماندهي سكونت گاه‌هاي غير رسمي بايد يك كميته استاني تشكيل شده و اين موضوعات را با حضور دستگاه‌هاي مسئول پيگيري كند.
کد خبر: ۱۲۶۵۵۵
تاریخ انتشار: ۱۹ آبان ۱۳۹۴ - ۰۱:۱۷ 10 November 2015
به گزارش تابناک قم، سیدمرتضی سقائیان نژاد در جلسه علني شوراي اسلامي شهر قم، با اشاره به اينكه از نظر قانوني وقتي ساخت و ساز در محدوده خدمات شهري نباشد، نمي‌شود از بودجه شهرداري در آن هزينه كرد، اظهار داشت: نمي‌توانيم قانون را در اين زمينه فراموش كنيم.

وی با اشاره به راه حل اين مشكل افزود: بايد به اين افراد رسيدگي شود اما شهرداري نمي‌تواند به تنهايي در اين زمينه تصميم بگيرد.

وي ابراز داشت: بايد كميته‌اي با محوريت استاندار تشكيل شده و دستگاه‌هاي مرتبط در آن عضو شوند تا لكه‌هاي محروم تشخيص شده و كارها تقسيم‌بندي و اولويت‌بندي شود.

شهردار قم افزود: پيشنهاد ما اين است كه لكه‌هاي محروميت را ابتدا شناسايي كنيم و اين كميته را با محوريت استاندار تشكيل داده و در حضور ايشان موضوعات جمع‌بندي شود و پس از آن، كميته به طور منظم اقدامات را پيگيري كند.

رئيس شوراي اسلامي شهر قم نیز در ادامه این جلسه با اشاره به اينكه منطقه اسماعیل آباد شهرقائم متصل به شهر و در معرض ديد است ابراز داشت: هر چند خارج از محدوده شهر است ولي بايد تدبيري شود كه برخي معضلات برطرف شود.

ولي الله بياتي معتقد است مسائلي مانند جمع‌آوري زباله و فاضلاب اقدامات ابتدايي است كه نبايد از مردم اين محدوده دريغ شود.

وي افزود: خوب است شهردار قم دستوري بدهند براي جمع‌آوري زباله از اين محدوده تا مقداري اين وضعيت بهتر شود.

رئيس شوراي شهر قم اضافه كرد: مسئله ديگر نوشتن يك نامه رسمي به استاندار و درخواست تشكيل كميته‌اي براي پيگيري مشكلات سكونت‌گاه‌هاي غير رسمي و مناطق محروم است. 

رئيس كميسيون برنامه و بودجه شوراي اسلامي شهر قم، نیز با اشاره به اينكه در رابطه با مسائل حاشيه نشيني نمي‌توان گذاشت مردم براي ما تعيين تكليف كنند اظهار كرد: در گذشته از يكي از استان‌ها كشور يك عده آمدند و در منطقه‌اي از شهر ساكن شدند و به هر نحوي بود جلوي توسعه اين قسمت را گرفتيم.

حجت‌الاسلام سيد محمد آتش‌زر عنوان داشت: در زمان بازنگري طرح تفصيلي همه اين مسائل ديده شد و مسئولان استان حاضر نشدند كه اين منطقه در محدوده خدمات شهري بيايد.

وي با اشاره به اينكه چند نقطه اين‌چنيني در قم وجود دارد، گفت: يك مورد قسمتي از قلعه كامكار است كه مردم آنجا هم مي‌خواهند كه آن منطقه را به صورت جزيره‌اي وارد محدوده خدمات شهري كنند.

رئيس سابق شوراي شهر قم اظهار كرد: اگر به نحوي بتوان اين افراد را جا به جا كرده و به آنها خدمت‌رساني كنيم، بهتر از اين است كه خدمات به اين نقاط شهر بدهيم چرا كه اينطور خدمت‌رساني يعني تشويق مردم به ساخت و ساز غير قانوني خارج از محدوده.

محمدرضا ملكي، يكي از اعضاي شوراي اسلامي شهر قم نیز با اشاره به زندگي كردن ۲۰۰ خانوار در اين محدوده گفت: حتي اگر روستا باشد بالاخره مجموعه دهياري دارد.

وي ادامه داد: به هر حال مجموعه انسان‌هاي مسلماني هستند كه دارند اينجا زندگي مي‌كنند و حداقل در عرصه بهداشتي صفر هستند.

اين عضو شوراي شهر قم گفت: جا به جا كردن اين افراد هزينه بر است اما با هزينه كمتري مي‌توان خدمات را به اين منطقه رساند.

نايب رئيس شوراي اسلامي شهر قم هم با اشاره به مصوبه دولت قبل درباره اختصاص ۳۲ هكتار در پرديسان به شهرداري قم اظهار داشت: اين مصوبه با وجود گذشت نزديك به ۵ سال هنوز عملياتي نشده در حالي‌كه كليد حل اين مشكل است.

حسن بختياري اضافه كرد: اگر اين مصوبه اجرايي شود مي‌توانيم عده‌اي از كساني كه خارج از محدوده خانه ساخته‌اند يا شهرونداني كه خانه‌هايشان زير دكل‌هاي برق است در اين محدوده اسكان دهيم.

نايب رئيس شوراي اسلامي شهر قم تأكيد كرد: اين مسئله در پيچ و خم وزارت راه و شهرسازي افتاده و شهرداري بايد به سهم خودش اين موضوع را پيگيري كند تا در نتيجه اين مشكلات برطرف شود.
منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار