مدیرکل نهاد کتابخانه‌های استان:

تعطیلی برخی کتابخانه‌های قم به دلیل عدم پرداخت قبوض آب و برق

مدیرکل نهاد کتابخانه‌های استان گفت: نهاد کتابخانه‌ها هیچ بودجه‌ای از دولت دریافت نمی‌کند و تنها بودجه مصوب آن استفاده از نیم درصد از درآمد ماهانه شهرداری است که این بودجه محقق نشده است.
کد خبر: ۱۱۷۷۸۳
تاریخ انتشار: ۰۴ آبان ۱۳۹۴ - ۰۰:۱۹ 26 October 2015
به گزارش تابناک قم، حجت‌الاسلام امیر عطاء‌الله جباری در جلسه انجمن نهاد کتابخانه‌های عمومی استان که در استانداری برگزار شد گفت: استان قم در مقایسه با سایر استان‌هایی که از نظر جمعیت و مساحت با قم برابری می‌کنند وضعیت مطلوبی از نظر آمار مربوط به کتابخانه ندارد.

وی افزود: استان قم به عنوان یک شهر علمی و فرهنگی شناخته می‌شود اما این آمارها بیانگر فقر پنهان فرهنگی استان هستند.

مدیرکل نهاد کتابخانه‌های استان با اشاره به مشکلات کتابخانه‌های مشارکتی اظهار کرد: این کتابخانه‌ها به صورت مستقیم با ما تعامل نداشته و فعالیتشان مستقل است به همین دلیل برخی از مسائلی که برای ما مهم است در آنجا رعایت نمی‌شوند.

وی ادامه داد: به عنوان مثال در کتابخانه‌های عمومی محدودیت سنی برای عضویت نداریم اما کتابخانه آیت‌الله مرعشی که یکی از غنی‌ترین کتابخانه‌های استان است خدمات خود را فقط به افرادی که مدرک کارشناسی دارند ارائه می‌دهد.

جباری با بیان اینکه فرهنگ سازی کتاب خوانی باید در سنین پایین انجام شود ابراز کرد: برای افزایش سرانه مطالعه باید کتابخوانی را در سنین ابتدایی و راهنمایی به کودکان و نوجوانان بیاموزیم و کتابخانه‌ها خدمات مربوط به کتاب‌های این قشر سنی را به بهترین شکل انجام دهند.

وی کتابخانه را تنها پایگاه فرهنگی در برخی مناطق خواند و تصریح کرد: در برخی از مناطق به ویژه مناطق روستایی تنها پایگاه فرهنگی کتابخانه است و هرچند در ظاهر صرفا باید خدمات مربوط به کتاب ارائه دهد اما فعالیت‌های مختلف فرهنگی در این محل‌ها انجام می‌شود.

جباری با اشاره به کمبود شدید بودجه این نهاد تاکید کرد: نهاد کتابخانه‌ها هیچ بودجه‌ای از دولت دریافت نمی‌کند و تنها بودجه مصوب آن استفاده از نیم درصد از درآمد ماهانه شهرداری است که این مسئله برای ما محقق نشده است.

وی افزود: شهرداری از سال 84 تا کنون به ما بدهکار است و کمتر از نیمی از مطالبات ما پرداخت شده است.

مدیرکل نهاد کتابخانه‌های استان قم بودجه فعلی نهاد را فقط یک میلیون تومان عنوان کرد و گفت: بارها از شهردار قم تقاضا کردیم که جلسه‌ای با آن‌ها داشته باشیم ولی هر بار با پاسخ منفی مواجه شدیم.

وی ادامه داد: بارها کتابخانه‌های ما به دلیل عدم توانایی پرداخت قبوض آب و برق تعطیل شده‌اند به همین دلیل خواسته ما از شهرداری این است که قانون نیم درصد را رعایت کند.

جباری وضعیت کنونی کتابخانه خیابان نوبهار را مورد توجه قرار داد و اذعان کرد: عملیات ساخت و تجهیز این کتابخانه با وجود پیشرفت 80 درصدی به دلیل کمبود بودجه متوقف شده و این سرمایه ملی با داشتن 2000 مترمربع زیربنا و چهار طبقه اکنون بلا استفاده و بلاتکلیف است که امیدواریم اگر مشکل آن حل بشود در دهه فجر افتتاح شود.

وی افزود: منطقه نوبهار هیچ پایگاه فرهنگی ندارد بنابراین این کتابخانه می‌تواند تبدیل به یک پایگاه فرهنگی قدرتمند برای این منطقه و شهر شود.

وی تاکید کرد: سال‌های گذشته شهرداری برخی از زمین‌های کنار پارک‌ها را به ساخت کتابخانه اختصاص می‌داد که این امر موجب تاسیس کتابخانه‌های محلی می‌شد و برای برطرف کردن نیازهای اهل محل مناسب بود که درخواست ما از شهرداری ادامه این طرح است.

مدیرکل نهاد کتابخانه‌های استان کمبود کتابخانه در برخی از مناطق و محلات استان را به عنوان معضل محل معرفی کرد و گفت: نوجوانان و جوانان به خصوص قشر دبیرستانی مجبورند برای استفاده از کتابخانه‌ها به مناطق دور بروند که این مسئله با مشکلات رفت و آمدی همراه است.
منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار