حمایت مسئولان ازتئاتربه لطیفه می‌ماند

کارگردان نمایش خیابانی «اکوان» با بیان اینکه حمایت مسئولان از مقوله هنر و به ویژه تئاتر کودک و نوجوان به لطیفه تبدیل شده است گفت: شهرداری از گروه‌های فرهنگی هنری حمایت نمی‌کند.
کد خبر: ۱۰۶۸۴۰
تاریخ انتشار: ۱۶ مهر ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۸ 08 October 2015
کارگردان نمایش خیابانی «اکوان» با بیان اینکه حمایت مسئولان از مقوله هنر و به ویژه تئاتر کودک و نوجوان به لطیفه تبدیل شده است گفت: شهرداری از گروه‌های فرهنگی هنری حمایت نمی‌کند.

به گزارش فارس؛سعید باغبانی در حاشیه برگزاری بیست‌و‌دومین جشنواره تئاتر کودک و نوجوان در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس اظهار کرد: از ابتدای برگزاری جشنواره تئاتر 17 دوره در جشنواره حضور داشتم.

وی با بیان اینکه بچه‌های همدان در تئاتر کودک پیشرفت بسیاری داشته و حرکت رو به جلوی آن‌ها محسوس است، سال گذشته را سال بسیار بدی در تئاتر کودک ایران و به ویژه جشنواره دانست.

کارگردان نمایش خیابانی «اکوان» افزود: طی سال گذشته کار‌ها با کیفیت بسیار بد ارائه شده بود و حضور آثار خارجی نیز بسیار کم و بی‌کیفیت بود و بیشتر شاهد حضور کارهای پایتخت با کیفیت پایین بودیم.

وی خاطر‌نشان کرد: جشنواره این دوره بسیار بهتر و عالی‌تر از دوره قبل است که دلیل آن حضور شهرام کرمی به عنوان دبیر جشنواره، کانون تئاتر کودک و نوجوان و بچه‌های خوب همدان است.

باغبانی با تأکید بر اینکه کانون تئاتر کودک و نوجوان بسیار مظلوم است، گفت: حمایتی از سوی مسئولان در خصوص کانون تئاتر کودک و نوجوان نمی‌بینیم و این در حالی است که از تمام گروه‌های خارجی با هزینه کانون و با اهدای هدیه تقدیر شد.

وی با بیان اینکه برای هنرمندان تئاتر در استان ارزش قائل نمی‌شوند، گفت: با ارائه کارت‌های VIP به ادارات و افرادی که هنر را نمی‌شناسند هنرمند مظلوم واقع شده است.

این کارگردان با بیان اینکه ارائه کارت‌ها توسط ستاد جشنواره انجام شده است، گفت: به هنرمندان بی‎حرمتی می‌شود و این در حالی است که جشنواره برای ماست.

وی جشنواره را شور، نشاط و هیجان دانست و اظهار کرد: همچنان مشکل کارت دعوت افتتاحیه و اختتامیه داریم و برای ورود به سالن‌ها و دیدن کار‌های خارجی بلیط نداریم.

باغبانی خواستار فراگرفتن فرهنگ رده‌بندی در جشنواره شد و افزود: یاد بگیریم افراد را بر اساس نوع کارت ارائه شده دسته‌بندی کنیم تا مشکلی در حین برگزاری اجرا‌ها و ورود تماشاگران به سالن‌ها نداشته باشیم.

وی با بیان اینکه امسال سالن‌های نمایش تقریباً خالی بود، گفت: فاصله کوتاه بین برگزاری دو جشنواره تئاتر و فیلم، عدم تبلیغات گسترده، برخی بی‌حرمتی‌ها به هنرمندان و هنردوستان و حضور کار‌های خسته‌کننده در جشنواره از دلایل عدم استقبال خوب است.

این کارگردان توجه به بعد آموزش را در نمایش‌ها ضروری دانست و گفت: وجود موضوعات تکراری و عدم توجه به بعد آموزش و سایر موارد از دیگر عوامل عدم استقبال در این دوره است و مشکلات عدیده‌ای در تئاتر داریم.

وی یکی از ایراد‌‌های اساسی را عدم انتخاب صحیح کار‌ها برشمرد و تصریح کرد: وجود شورای نامناسب و تناقض در انتخاب کارها دیده می‌شود که بوی باندبازی، تبانی و پارتی‌بازی از این جشنواره به مشام می‌رسد.

باغبانی به انتخاب اعضای انتخاب نمایش‌ها توسط دبیر جشنواره اشاره کرد و گفت: متأسفم که می‌گویم این اتفاق می‎افتد و امیدوارم من اشتباه کنم اما کار‌هایی انتخاب شده‌اند که نباید انتخاب می‌شدند و مشخص نیست این مسائل چه زمانی باید آسیب‌شناسی شود.

وی ادامه داد: حمایت مسئولان از مقوله هنر و به ویژه تئاتر کودک و نوجوان به لطیفه تبدیل شده است، چراکه هیچ یک از مدیران مطرح استانی از هنر و به ویژه تئاتر حمایت نمی‌کنند.

این کارگردان با بیان اینکه از سال 85 هیچ قراردادی در تئاتر استان بسته نشده، اظهار کرد: هنرمندان گاهی فقط برای کسب درآمد در جشنواره حضور دارند چراکه هنرمندان از لحاظ مادی حمایت نمی‌شوند.

وی به حمایت برخی مسئولان از تئاتر اشاره کرد و بیان داشت: از حق نگذریم برخی مسئولان همچون مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی حمایت‌های معنوی خوبی از هنرمندان دارند و دیگر مسئولان نیز باید وارد کار شوند.

باغبانی خاطر‌نشان کرد: کسانی که باید متولی و پای کار باشند برای حمایت مالی و معنوی نمی‌آیند.

وی افزود: یکی از وظایف شهرداری حمایت از گروه‌های فرهنگی هنری است در صورتی که حتی برای تمرین به ما سالن نمی‌دهند و جالب اینکه معاونت فرهنگی شهرداری سایه هنرمندان را با تیر می‌زند.

این کارگردان با بیان اینکه در صورت حمایت مسئولان در مقابل آنان تعظیم کرده و دستشان را می‌بوسم، گفت: متأسفانه این دسته از مسئولان انگشت‌شمار هستند.

وی تفکیک تئاتر کودک، نوجوان و خردسال را بسیار خوب دانست و بیان داشت: در صورتی که این اقدام منجر به ارائه کار‌های تخصصی و مخاطب‌پسند شود اقدامی به‌جا و مناسب است.


اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار