معاون توسعه پیش‌بینی و تحقیقات اداره کل هواشناسی اصفهان گفت: خشکسالی و کم بارشی تا پایان آبان در این استان ادامه دارد و شرایط جوی از آذر به حالت عادی خود باز می‌گردد.
کد خبر: ۹۹۵۶۱۳
تاریخ انتشار: ۳۰ شهريور ۱۴۰۰ - ۲۰:۰۰ 21 September 2021

نوید حاج‌بابایی افزود: وضعیت بارش‌های استان اصفهان در آذر بهبود می‌یابد اما به هیچ وجه جبران کمبود بارش‌های گذشته را نمی‌کند.

وی با بیان اینکه مهر جزو ماه‌های بارشی استان اصفهان محسوب نمی‌شود ادامه داد: بیشتر بارش‌های پاییزی امسال استان در آبان و آذر اتفاق می‌افتد اما بررسی نقشه‌های هواشناسی نشان می‌دهد که مجموع بارش‌های این ماه‌ها هم کمتر از نرمال (طبیعی)  است.

معاون توسعه پیش‌بینی و تحقیقات اداره کل هواشناسی اصفهان اظهار داشت: بیشترین کاهش بارش را در آبان  نسبت به نرمال داریم.

وی با اشاره به اینکه امسال سال کم بارشی است و کمبود بارش‌ها در استان خیلی زیاد است اضافه کرد: شرایط کم آبی و خشکسالی تا پایان پاییز خود را نشان می‌دهد و هر چه پیش تر می‌رویم وضعیت به مراتب بدتر خواهد شد.

حاج بابایی تصریح کرد: وضعیت کنونی منابع آبی اصفهان نامساعد است و میانگین بارش‌ها در استان به ۱۰۸ میلیمتر رسیده که نسبت به بلند مدت حدود ۳۰ درصد و نسبت به سال گذشته ۳۴ درصد کاهش داشته است.

وی خاطرنشان کرد: بر اساس این آمار استان اصفهان ۷۰ درصد بارش‌های خود را دریافت کرده و ۳۰ درصد کمبود وجود دارد اما نکته قابل توجه اینکه ۷۰ درصد بارش‌ها در مناطقی همانند اردستان، خوروبیابانک دریافت شده که جزو سرچشمه‌های آبی زاینده رود نیست.

معاون توسعه پیش‌بینی و تحقیقات اداره کل هواشناسی اصفهان گفت: بطور قطع مناطق حوضه زاینده رود حدود ۴۰ تا ۴۵ درصد بارش‌های کمتر از نرمال را دریافت کردند که این آمار در کل استان حدود ۳۰ درصد است.

وی با بیان اینکه ۸۰ درصد مساحت استان اصفهان درگیر خشکسالی هیدرولوژی (آب شناسی) است ادامه داد: کم بارشی در حوضه زاینده رود بدتر است و منابع آب بسیاری از شهرستان‌های استان از این حوضه تامین می‌شود.  

حاج بابایی با بیان اینکه امسال شرایط خشکسالی شدت پیدا کرده است افزود: خشکسالی سال‌های گذشته متوسط بود اما در زمان حاضر خشکسالی بسیار شدید در استان حاکم است و گستردگی پهنا و مساحت آن، عمده شهرستان‌ها را درگیر کرده است.

وی خاطرنشان کرد: افزایش دمای هوا موضوعی مهمتر از کمبود بارش‌ها محسوب می‌شود که بیشترین افزایش دما نسبت به نرمال (آمار بلند مدت ۴۰ ساله) با میانگین ۲ تا ۳ درجه سانتیگراد در مناطق غرب استان، سرچشمه‌های آبی زاینده رود و کوهرنگ اتفاق افتاده و در این شرایط بیشتر بارش‌ها از طریق تبخیر از دست رفته است.

معاون توسعه پیش‌بینی و تحقیقات اداره کل هواشناسی اصفهان اضافه کرد: خشکسالی امسال این استان از خشکسالی هیدرولوژی  هم بدتر و این خطه درگیر خشکسالی اقتصادی و اجتماعی شده است و این شرایط هر روز در حال بدتر شدن است و صنعت، کشاورزی و آب شرب استان در خطر قرار دارند.

وی با اشاره به اینکه خشکسالی به سه دسته تقسیم می شود که اولین نوع آن خشکسالی هواشناسی است بیان کرد:خشکسالی هواشناسی در صورت شدت به خشکسالی کشاورزی منتهی می‌شود و با وخیم شدن وضعیت این نوع خشکسالی به خشکسالی هیدرولوژی می‌رسد و در صورت تشدید خشکسالی هیدرولوژی، به خشکسالی اقتصادی و اجتماعی تبدیل خواهد شد.

حاج بابایی اظهار داشت: وقوع خشکسالی اقتصادی و اجتماعی در معیشت مردم اثر منفی می‌گذارد و در صورت ادامه این روند بسیاری از مناطق شهرها و روستاها و قابلیت زندگی را ندارند و ساکنان از آن مناطق مهاجرت می کنند.

به گفته وی، خشکسالی اقتصادی و اجتماعی بدترین نوع خشکسالی محسوب می‌شود که استان اصفهان درگیر آن شده است.

وی اضافه کرد: خروج از شرایط خشکسالی اقتصادی و اجتماعی زمانبر است و با وقوع یک بارش، استان از این وضعیت خارج نخواهد شد و باید چندین سال ترسالی پشت سر هم اتفاق بیفتد.  

معاون توسعه پیش‌بینی و تحقیقات اداره کل هواشناسی اصفهان ادامه داد: خشکسالی اقتصادی و اجتماعی از آثار طولانی مدت انواع خشکسالی است که محاسبه آن بر اساس آمار مهاجرت و وضعیت معیشت انجام می‌شود که ارائه این آمار در اختیار سازمان هواشناسی نیست اما اثرات آن در جامعه قابل مشاهده است.

وی گفت: تغییر اقلیم در استان اصفهان و کل کشور عامل اصلی این مساله محسوب می‌شود که جو و ترکیبات جوی تغییر کرده و سامانه‌های جوی را بطور کامل تغییر داده و نوع و زمان بارش‌ها عوض شده و بیشتر بارش‌ها به سیل ویرانگر تبدیل شده است و در این شرایط با سیل یا خشکسالی مواجه هستیم.

حاج بابایی افزود:در آینده با پدیده‌هایی مواجه می‌شویم که در صورت وقوع بارش بیشتر به‌صورت رگبار و سیل شدید خواهد بود و خشکسالی‌ها طولانی خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: تغییر اقلیم و دگرگونی در شرایط جوی موجب طولانی شدن دوره خشکسالی‌ها شده و افزایش شدت آنها شده است.  

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار