نماینده مردم شهرستان‌های نجف آباد وتیران و کرون در مجلس شورای اسلامی گفت: توسعه صنعتی استان اصفهان متناسب با شرایط اقلیمی و منابع آب و مواد اولیه نیست.
کد خبر: ۹۸۳۶۵۲
تاریخ انتشار: ۱۳ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۸:۵۴ 04 August 2021

ابوالفضل ابوترابی افزود: شرکت‌های صنعتی به آب و مواد اولیه معدنی نیاز دارند که اصفهان چنین ظرفیتی ندارد و به تولید و شرایط سخت آبی استان اصفهان خسارت می زند.

وی  با بیان اینکه بخش عمده مواد اولیه از جنوب کشور و دیگر مناطق به اصفهان می‌رسد و صادرات محصولات تولیدی نیز در همان مسیر انجام می‌شود، اظهارداشت: سرمایه گذاری صنعتی در این استان با توجه به دوری از بندرها و محل‌های واردات و صادرات باعث تحمیل هزینه در حوزه حمل و نقل شده است.

نماینده مردم شهرستان‌های نجف آباد و تیران و کرون در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: صنایع آب بر باید کنار دریا ها احداث  و برای حفظ محیط زیست وجلوگیری از آلودگی بیشتر استان اصفهان تشدید بحران آب دراستان، باید متناسب با شرایط اقلیمی کار اقتصادی انجام شود.

وی با بیان اینکه اگر نگرش صادراتی به فولاد مبارکه و پالایشگاه وجود دارد باید احداث این شرکت ها در کنار آب و دریا باشد، تصریح کرد:  راه اندازی چنین صنایعی در مناطق کویری مثل اصفهان که بخواهیم هم آب را از خلیج فارس و بعد سنگ آهن را از معادن کرمان بیاوریم اقدامی غیر کارشناسی و غلط است.

وی با بیان اینکه آب شرب شیرین و با کیفیت از استان اصفهان به ویژه از شهرستان سمیرم و از استان چهارمحال و بختیاری پس از طی مسیر  ۹۰۰ کیلومتر وارد کارون، خوزستان و خلیج فارس می‌شود، خاطرنشان کرد: چنین کاری آب شیرین را به آب شور تبدیل می‌کند و خسارت به منابع کشور است.

ابوترابی در مخالفت با طرح انتقال آب از خلیج فارس به اصفهان اظهارداشت: برای اجرای این پروژه ۲۰۰ هزار میلیارد ریال برآورد هزینه شده در حالی که هزینه نگهداری آن به دلیل اختلاف ارتفاع بیش از هزار و ۲۰۰ متری و نیاز به فعالیت پمپ های قوی  ومصرف بالای برق پمپ ها ده ها برابر اجرای آن است.

این نماینده مجلس همچنین به طرح شبکه فاضلاب نجف آباد اشاره کرد و اظهارداشت: این طرح تا قبل از سال۹۲ با تکیه بر منابع دولتی در طول نزدیک به ۲۰ سال تنها ۲۷کیلومتر پیشرفت داشت اما از سال ۹۲ به بعد با مشارکت  شهروندان در قالب خرید حق انشعاب، در بیش از ۶  سال نزدیک به ۲۷۰کیلومتر پیشرفت داشت.  

وی یادآورشد: در شرایطی که مجموع اعتبار دولت برای پروژه‌های فاضلاب در این چند سال گذشته به حدود ۳هزار میلیارد تومان رسیده، میزان مشارکت مردم در قالب این طرح جدید و تبصره۳، بیش از ۶هزار میلیارد تومان بوده است.

ابوترابی با بیان اینکه اختیاری شدن واگذاری انشعاب فاضلاب در سال ۹۸ بر اساس تصمیم شورای تامین شهرستان بی‌رغبتی  مردم نسبت به خرید انشعاب شده است، افزود: به دلایل مختلف از جمله گرانی شدید هزینه‌های اجرای انشعاب، روند واگذاری انشعاب، از سطح مورد انتظار فاصله گرفته به طوری‌که هم اینک بیش از  چهار هزار و  ۵۰۰ انشعاب آماده واگذاری داریم ولی شهروندان، پیش‌قدم نمی‌شوند.

وی ادامه داد: به نظرم بایستی با کار فرهنگی و ترویجی، مردم را نسبت به مزایای متعدد خرید انشعاب فاضلاب هم‌چون جلوگیری از آلودگی سفره‌های آب زیرزمینی، صرفه اقتصادی نسبت به حفر چاه، پرداخت قسطی هزینه و فراهم کردن زمینه اختصاص پساب به فضای‌سبز شهری، صنایع و دیگر مراکز شهرستان توجیه کرد.

عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس در پایان اعلام داشت: موافق یا مخالف اجباری شدن خرید انشعاب فاضلاب نیستم و تصمیم در این خصوص، بر عهده شورای تامین شهرستان است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار