شهرستان دهلران یکی از شهرستانهای محروم کشور و استان ایلام است که به خاطر بعد مسافت تا مرکز استان وعدم دسترسی مردم به برخی پزشکان متخصص ،درمانگاه های نیمه دولتی و خصوصی بدون توجه به  سلامت مردم با حضور پزشکان ساعتی وروزانه ، به صورت کلی در تنها چند ساعت مختصر انبوهی  از مراجعه کنندگان را ویزیت وتنها به مقوله مالی ودرآمدی خود توجه می کنند ،فارغ از اینکه برخی با استفاده مهر دیگر پزشکان بیماران را ویزیت می کنند !
کد خبر: ۹۸۱۸۳۹
تاریخ انتشار: ۰۶ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۳:۱۴ 28 July 2021

تابناک ایلام مجتبی کاور ::  مقوله سلامت یکی از مهمترین موضوعات مهم هر جامعه محسوب می شود  چرا که جامعه سالم در گرو توجه به سلامت مردم آن است. لذا دولت ها تلاش کرده اند برای بالا  بردن رفاه اجتماعی و توسعه روز افزون جامعه ، به مقوله سلامت توجه ویژه ای داشته باشند .

 در کشور ما نیز در بحث سلامت نیز اقدامات  قابل توجهی صورت گرفته است ولی تا رسیدن به نقطه ایده آل و رفاه درمانی فاصله زیادی داریم چرا که عدم توجه وتوزیع عادلانه امکات پزشکی و نظارت مستمر بر امورات از سوی متولیان سبب شده مشکلات فروانی پیش روی مردم جامعه ما قرار بگیرد و این مشکل در استان ها و مناطق کمتر توسعه یافته بیشتر از استان های توسعه یافته خود نمایی می کند .

 متاسفانه عدم توسعه یافتگی در بحث درمان بخصوص مناطق محروم سبب شده عده ای  با ایجاد درمانگاه خصوصی  ، نیمه دولتی و ... با اخذ قرار داد با برخی پزشکان به صورت یک روزدرهفته  و موردی  آنها را جذب  کنند فارغ از اینکه آیا این پزشکان چقدر برای درمان مردم در ازای ویزیت خدمات ارائه می دهند توجه کنند !

اینجاست که درمانگاه ها به جای بالا بردن کیفیت درمان برای تشخیص بیماری، تنها به دنبال کسب در آمد بدون توجه به کیفیت درمان بیماران هستند. موضوعی که سبب شده تشخیص دیر هنگام بیماری برخی بیماران علاوه بر تحمیل هزینه بالا ،سرگردانی ،استرس بیماران زیان فروانی به سلامت جامعه تحمیل شود .

شهرستان دهلران یکی از شهرستانهای محروم کشور و استان ایلام است که به خاطر بعد مسافت تا مرکز استان وعدم دسترسی مردم به برخی پزشکان متخصص ،درمانگاه های نیمه دولتی و خصوصی بدون توجه به  سلامت مردم با حضور پزشکان ساعتی وروزانه ، به صورت کلی در تنها چند ساعت مختصر انبوهی  از مراجعه کنندگان را ویزیت وتنها به مقوله مالی ودرآمدی خود توجه می کنند ،فارغ از اینکه برخی با استفاده مهر دیگر پزشکان بیماران را ویزیت می کنند !

متاسفانه عدم نظارت کافی و نبود امکانات لازم درمانی سبب شده که در برخی درمانگاههای فعال  در شهرستان دهلران ،پزشکان با مهره اجاره ای  مردم را ویزیت کنند،که این موضوع چیزی جز ظلم آشکار و کیسه دوزی آنها برای جیب مردم تعبیر نمی شود . فارغ از توحه  به سلامت بیماران و مراجعه کنندگان که این خود زنگ خطری است برای سلامت مردم که به دنبال تشخیص ودرمان بیماری خود هستند .

 عدم نظارت های کافی و همدستی برخی درمانگاه های با بیمه ها سبب شده که تنها چند قلم ساده در قالب تعهد بیمه در بحث آزمایشگاهی در شهرستان دهلران لحاظ شود و متاسفانه حقوق بیماران و پرداخت ماهیانه بیمه ای وسقف تعین شده  آنها از سوی آزمایشگاه ها برای کسب در آمد بیشتر نادیده گرفته می شود که میطلبد مسئولان نظارت بردرمان به صورت مستمر آزمایشگاه های سطح شهرستان و درمانگاه های نیمه دولتی و آزاد را در بحث ارائه خدمات ونحوه محاسبه مالی مورد پایش قرار داده  و جلوی تخلفات مستمر وسود جویی ودست درازی  به جیب بیماران را قطع کنند .

تخلفات آزمایشگاهی در شهرستان دهلران در تا جایی پیش رفته که برخی از آنها با بستن قرارداد با مراکزی در تهران با ارسال نمونه هزینه ارسال و آزمایش را کاملا آزاد و از جیب بیماران محاسبه میکنند و به بهانه پر شدن  سقف پذیرش ، از جیب بیماران کسب در آمد می کنند.

از دیگرمشکلات درمانی دهلران عدم  ثبات قیمت و تخلفات در داروخانه ها  این شهرستان است واین تفاوت قیمت ها  در داروخانه های سطح شهر که هیچ !با تغییر شیف پرسنل خود داروخانه های متخلف هم  می توان فهمید که چطور از جیب بیمارانی که از سر ناچاری به آنها مراجعه می کنند، پول مازاد دریافت می کنند!

آنچه در  برخی ازداروخانه های شهرستان دهلران کاملا محرز است عدم حضور مسئول فنی است، ولی داروخانه ها به راحتی پول مسئول فنی را از بیمارن خود کسر می کنند که میطلبد مسئولان مربوطه داروخانه هایی که فاقد مسئول فنی هستند را برابر قانون پلمپ کنند !

عدم ارائه فاکتوراقلام داروئی و آزمایشگاهی  به بیماران از سوی  داروخانه ها و آزمایشگاهای  سطح شهرستان کاملا مشهود است و در مواردی که داروخانه ها به آزمایشگاه ها به اصرار بیماران فاکتو صادر می کنند، تفاوت قیمت فاحش وتخلف محرز را شاهدیم .

 با توجه به شرایط بد اقتصادی و از طرفی مشکلات درمانی که در سطح شهرستان دهلران وجود دارد انتظار است دادستان به عنوان مدعی العموم ، سازمان بازرسی ، نهاد های نظارتی و نظارت بر درمان استان به موضوع تخلفات وزیان مالی ورود و با بررسی افراد پذیرش شده و اسناد مالی مازاد دریافتی از بیماران در درمانگاه ها و آزمایشگاهها  حداقل از ابتدای سال جاری تا پایان تیر ماه مبالغ مازاد دریافتی را به بیماران برگشت دهند  تا درس عبرتی باشد برای کسانی که فراتر از حق قانونی وسقف که قانونی مشخص کرده از بیماران مازاد دریافت کرده اند 

در پایان از سرپرست شبکه بهداشت دهلران دکتر شریفی و مهندس منصوری به خاطر پیگیری تنها یک مورد از انبوه تخلفات موجود در درمانگاه ها که روز گذشته ورود و مبلغی بیش از 180هزار تومان به بیمار برگشت داده شد، تقدیر داشته باشیم  و انتظار است دادستان ، سازمان های نظارتی ونظارت بر درمان به تخلفات آشکار درمانی ، آزمایشگاهی و داروخانه های دهلران ورود کنند .مستندات تخلفات نزد این خبرگزاری محفوظ است .

 

 
 
 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار