عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی جهرم گفت: اخیرا شاهد افزایش بارداری زیر ۱۹ سال و بالای ۳۸ در شهرستان هستیم که بارداری در این سنین خطری است جدی برای مادر و عوارض بارداری را تشدید می‌کند.
کد خبر: ۹۸۱۳۶۳
تاریخ انتشار: ۰۴ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۴:۱۶ 26 July 2021

تابناک فارس به نقل از باشگاه خبرنگاران: نجمه السادات مصلی نژاد متخصص زنان و زایمان و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی جهرم گفت: بهترین زمان برای تصمیم به بارداری در سنین ۲۰ تا ۳۵ سال است. بارداری زیر ۱۹ سال و بالای ۳۸ سال بسیار پر خطر و عوارضی مانند مسمومیت بارداری، دیابت بارداری و رشد کم جنین به همراه دارد. در سنین ذکر شده مسمویت بارداری بسیار خطرناک و در مواردی کشنده است.

به گفته او، از عوارض دیگر بارداری برای مادر در سنین زیر ۱۹ سال و بالای ۳۸ سال ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی است.

مصلی نژاد بیان کرد: خانم‌ها در صورت امکان پیش از ۳۵ سالگی اقدام به بارداری کنند زیرا بارداری در سنین بالا مشکلاتی مانند افزایش ناباروری، تقاضای بیشتر برای لقاح آزمایشگاهی (IVF)، مشکلات مربوط به جنین، سقط، اختلالات ژنتیکی، بارداری دوقلویی دوتخمکی و ... به دنبال خواهد داشت.

این متخصص زنان و زایمان می‌گوید: واقعا توصیه نمی‌شود خانمی در سن بالای ۳۸ سال تصمیم به بارداری بگیرد مگر اینکه هیچ فرزندی نداشته باشد یا به دلایلی در این سن تصمیم به بارداری دارد.

او تاکید کرد: اگر خانمی دارای فرزند دوم یا سوم است در سن بالای ۳۸ سال از بارداری خود صرف نظر کند. در غیر این صورت می‌بایست تحت نظر پزشک متخصص بوده تا عوارض بارداری برای وی اتفاق نیفتد.

مصلی نژاد گفت: خانم‌هایی که قبل از سن ۱۹ سالگی ازدواج کرده اند می‌بایست منتظر شوند سنشان به بالای ۲۰ سال برسد و در آن موقع اقدام به بارداری داشته باشند.

این متخصص گفت: بارداری در سنین زیر ۲۰ سال مادر را با خطر زایمان زودرس، وزن‌گیری ناقص نوزاد و سقط جنین روبرو می‌کند. همچنین خانم‌ها در این سنین از نظر روانی و عاطفی آمادگی لازم را برای پذیرش مسوولیت مادرشدن ندارند که بی‌شک این مساله آن‌ها را با چالش‌های خاصی پس از زایمان روبرو می‌کند.

او با بیان این مطلب که قدرت باروری زنان در ۲۴ سالگی در اوج است گفت: خطر سقط جنین در زنان ۲۰ تا ۲۴ ساله، فقط ۱۰ درصد است، در حالی که بین سنین ۳۵ تا ۳۹ سالگی، به ۱۸ درصد افزایش پیدا می‌کند. احتمال سقط جنین در زنان ۴۰ ساله، ۳۴ درصد است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار