به دنبال تشدید خشکسالی و استمرار کم آبی ۵۰ درصد کشت گندم در اصفهان کاهش یافت.
کد خبر: ۹۸۰۶۱۵
تاریخ انتشار: ۰۱ مرداد ۱۴۰۰ - ۲۳:۵۹ 23 July 2021

کارشناس زراعت گندم جهاد کشاورزی استان اصفهان گفت : وسعت زیر کشت گندم استان در شرایط طبیعی ۶۲ هزار هکتار گندم آبی و حدود ۲۵ هزار هکتار گندم دیم است.
مهران توکلی افزود: امسال کشاورزان حدود ۶ هزار هکتار از مزارع گندم خود را ، قبل از آنکه به خوشه برسد به دنبال خشکسالی، کم آبی و نیاز دام‌ها به علوفه به چرا اختصاص دادند.


وی گفت: با توجه به خشکسالی حاکم بر استان و تداوم این وضعیت پیش‌بینی می‌شود که مزارع زیر کشت آبی استان بین ۲۰ تا ۲۵ درصد افت عملکرد تولید داشته باشد.
کارشناس زراعت گندم جهاد کشاورزی استان اصفهان با بیان اینکه هزینه‌های کشت، برداشت و نهاده‌ها در بخش تولید گندم نیز افزایش داشته است افزود: خرید تضمینی، تسهیلات یکساله با کارمزد ۱۸ درصد، تهیه بذر و توزیع یارانه‌ای آن و کنترل آفت سن با سمپاشی همگانی از اقدامات دولت برای حمایت از گندم کاران بوده است.


توکلی گفت: قیمت خرید تضمینی گندم امسال نسبت به سال قبل دو برابر افزایش یافت و به کیلویی ۵ هزار تومان رسیده است.
وی با بیان اینکه اکنون حدود ۵۰ مرکز در استان گندم تولیدی کشاورزان را خریداری می‌کند، افزود: استان اصفهان مصرف کننده و وارد کننده گندم از استان‌های دیگر است و همه این محصول به مصارف اصلی در کارخانجات آرد می‌رسد.


کارشناس زراعت گندم جهاد کشاورزی استان اصفهان با اشاره به ۳۲ هزار بهره بردار گندم در استان و ۲۰ کارخانه آرد فعال در استان گفت: کشت و برداشت گندم در استان به صورت مکانیزه است و روش‌های آبیاری مزارع بیشتر به صورت نشتی و غرقابی و تیپ است، اما روش کرت بندی برای گندم بهتر است.


توکلی با بیان اینکه نیاز آبی هر هکتار گندم ۸ تا ۱۰ هزار مترمکعب است، افزود:با توجه به استمرار خشکسالی‌ها پیشنهاد می‌شود، گندم به صورت کنترل شده فقط در مناطقی که از نظر آبیاری مشکلی نباشد کشت شود و در سایر مزارع از الگوی کشت تغییر کند و جایگزین شود.
وی با اشاره به اینکه کشت آبی گندم و جو در تمام ۲۴ شهرستان استان با سطح کم تا زیاد اجرا می‌شود گفت: گندم دیم فقط در شهرستان‌های غربی و جنوبی ازجمله فریدن، فریدونشهر، بویین میاندشت، چادگان، سمیرم و همچنین مناطق مرکزی استان کاشته می‌شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار