رئیس سازمان زمین شناسی گفت: فرونشست زمین در اصفهان به ۱۶/۵سانتیمتر در سال رسیده و این امر آسیب جدی به زیرساخت‌های شهری اصفهان وارد می‌کند.
کد خبر: ۹۸۰۴۶۱
تاریخ انتشار: ۳۱ تير ۱۴۰۰ - ۲۲:۱۸ 22 July 2021

علیرضا شهیدی گفت: مدیریت منابع آبی و برداشت از منابع آب زیرزمینی مهمترین عامل در حفظ یا تخریب آبخوان و ایجاد فرونشست است.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به وجود بحران فرونشست در نیمی از دشت‌های کشور افزود: در حال حاضر از مجموع ۶۰۵دشت کشور ۳۰۰دشت دچار بحران فرونشست هستند، اما موضوع فرونشست زمین در اصفهان به حادترین وضع ممکن رسیده است.
رئیس سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی، با بیان اینکه فرونشست همچون زلزله‌ای است که به مرور زمان اثراتش را شاهد خواهیم بود گفت: زمانی که شکستگی‌ها و شکاف‌ها به سطح زمین رسید تازه متوجه می‌شویم که در منطقه‌ای فرونشست اتفاق افتاده و آن زمانی است که آبخوان، آسیب دیده و نابود شده است.

وی زمان لازم برای بازسازی آبخوان را تا چند هزار سال دانست و افزود: متاسفانه اگر در منطقه‌ای فرونشست رخ داده و آبخوان بمیرد حیات گیاهی و جانوری منطقه از بین خواهد رفت.

کارشناسان، فرونشست زمین را به عنوان زلزله خاموش در اصفهان مطرح می‌کنند که کاهش نزولات جوی، قطع آب رودخانه زاینده رود و افت سطح آب زیرزمینی در دشت اصفهان به این پدیده سرعت بخشیده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار