معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی استان اصفهان گفت: دامداران استان اقدام به هویت گذاری دام های خود کنند تا ضمن حفظ توازن، زمینه خرید نهاده‌های مورد نیازشان تسهیل شود.
کد خبر: ۹۸۰۴۵۵
تاریخ انتشار: ۳۱ تير ۱۴۰۰ - ۲۱:۴۴ 22 July 2021

حسین ایراندوست افزود: بر اساس دستورالعمل اجرایی، پلاک کوبی دام‌های سبک و سنگین الزامیست و هرگونه خدمات و تخصیص نهاده‌های دامی به دامداران بر این اساس صورت می گیرد.

به گفته وی، بر اساس قانون نظام جامع دامپروری، هویت دار کردن دام‌ها با هدف ایجاد بانک یکپارچه اطلاعات دام و دامدار، برآورد تولیدات دامی، جابه جایی کنترل شده دام، بهبود سیستم‌های پرورش و اصلاح‌ نژاد، کنترل بهداشت دام، اختصاص فرآورده‌های دامی و مبارزه با قاچاق دام زنده انجام می شود.

ایراندوست با بیان اینکه خرید نهاده خام و خوراک دام اکنون در سامانه "رهتاب" با کد ملی دامدار ثبت می شود، افزود: هویت گذاری و تعیین آمار دقیق دام برای توزیع بهتر خوراک و نهاده های دامی ضروریست.

وی افزود: با توجه به اینکه سرشماری همه دام ها امکانپذیر نیست، بهترین مجری و ناظر برای اینکار دامداران هستند تا دچار کمبود و نبود توازن علوفه و خوراک دام نشوند.

معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی اصفهان با بیان اینکه پیامدهای خشکسالی، امسال با شدت بیشتری بر روی خوراک دام سبک و سنگین تاثیر گذاشته است، افزود: سال های قبل مشکلات در این بخش مربوط به دام سنگین بود اما امسال تامین خوراک دام سبک و حتی شتر که تا پیش از این نیازی به نهاده دامی نداشت نیز با کمبود مواجه شده است.

وی افزود: قیمت شیر، آبان سال گذشته تعیین و مصوب شده بود و از همان زمان نیز همه هزینه های تولید شیر مانند حمل و نقل و کارگر افزایش پیدا کرد و از طرفی تورم و خشکسالی سبب افزایش قیمت علوفه و نهاده ها شد.

ایران دوست گفت: در حالی که شیر محصول خروجی است و نباید قیمت آن ثابت باشد دامداران منتظر اصلاح قیمت آن بودند اما در نهایت تصمیم گرفته شد که زمان اعلام قیمت شیر که به ۶ هزار و ۴۰۰ تومان رسید به بعد از انتخابات موکول شود که تاخیر در اینکار موجب نگرانی و عصبانیت دامداران شد.

ایراندوست اضافه کرد: سازمان جهاد کشاورزی، وقتی متوجه شد مسیر اصلاح قیمت شیر از طریق ستاد تنظیم بازار و دولت زمانبر است، با توجه به شرایط فعلی، به مساله ورود کرد و مقرر شد نرخ محصولات اصلی کشاورزی از سوی شورای قیمت گذاری مشخص و مازاد شیر تولیدی از کشاورزان خریداری شود که این تصمیم به دامداران آرامش بخشید و آنها هم اکنون منتظر عملی شدن این مصوبه هستند.

وی با بیان اینکه اکنون قیمت هر کیلوگرم شیرخام ۶ هزارو ۴۰۰ تومان بین وزارت های جهاد کشاورزی و صمت مصوب شده است، افزود: قیمت شیرخام افزایش نمی‌یابد، بلکه بدنبال هزینه‌هایی که مربوط به آن است مانند علوفه، کرایه حمل و نقل و دستمزد کارگران اصلاح می شود.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان به مخالفت صنایع لبنی با اصلاح قیمت شیر اشاره و بیان کرد: پیش بینی می شود قیمت محصولات لبنی نوسان پیدا کند، چرا که صنایع لبنی می کوشد شیرخام را به همان قیمت قبل یعنی هر کیلوگرم چهار هزارو۵۰۰ تومان بخرد که این موضوع با ورود سازمان حمایت از تولید کنندگان و مصرف کنندگان قابل حل است.

وی با بیان اینکه زمینه صادرات شیر خشک و کره را نیز می توان ایجاد کرد، افزود: با توجه به شرایط بحرانی جاری، طرح خرید تضمینی شیرخام مطرح شد که یا اتحادیه دامداران به این مساله ورود می‌کند و شیرخام را با قیمت ۶ هزارو ۴۰۰ تومان از دامدار می‌خرد و در ادامه خشک می‌کند و یا سازمان تعاون روستایی بطور مستقیم شیر را از دامدار خریداری خواهد کرد.

ایراندوست با بیان اینکه از سوی اتحادیه دامداران استان، سهم قابل توجه یونجه و علوفه از کشورهای شمالی وارد شد که به تعدیل قیمت ها کمک بسیار کرد، افزود: فراهم شدن زمینه بیشتر برای واردات علوفه با توجه به شرایط سخت خشکسالی و احتمال احتکار و گرانفروشی افراد سودجو پیشنهاد می شود.

معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی استان اصفهان افزود: اکنون تنها ۱۵ درصد از علوفه مورد نیاز در استان اصفهان تولید می شود و مابقی باید از طریق واردات تامین شود.

ایراندوست با بیان اینکه با وضعیت خشکسالی حاکم بر استان تامین علوفه ممکن نیست و اصفهان نیازمند ورود علوفه از استان های همدان، کرمانشاه،خوزستان، ایلام و فارس است، افزود: پنج هزار تن ذرت و پنج هزار تن نهاده های دامی بصورت محموله ریلی به اصفهان وارد می شود.

به گفته وی، سهمیه گاوداری های صنعتی به ازای هر دام، ۲ کیلو و ۷۰۰ گرم ذرت و یک و کیلو ۴۰۰ گرم جو در روز است که بصورت ماهیانه توزیع می شود و سهیمه سایر واحدها که خوراک دام استفاده می کنند برای هر دام سبک روزانه ۳۰۰ گرم و دام  سنگین سه کیلوگرم در روز است.

ایراندوست به هم افزایی کارخانه های تولید خوراک دام استان در این زمینه اشاره و بیان کرد: این کارخانه ها با تولید محصول باکیفیت و بموقع در این شرایط سخت، مدیریت تنگنای موجود را تسهیل و تعاونی های دامداران نیز در دریافت سریع نهاده‌ها و خوراک های آماده و توزیع آنها بسیار خوب عمل کردند.

معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی اصفهان، از آغاز خرید گوشت قرمز دام سبک عشایر با هدف کمک به بازار داخلی، تامین ذخایر راهبردی و کاهش نیاز کشور به علوفه خبر داد.

وی افزود: شتر مرغ مشمول قیمت گذاری گوشت نیست بنابراین واحدهای پرورش و تولید نباید از جهاد کشاورزی انتظار تامین نهاده دامی داشته باشند، چنانچه این واحدها می خواهند از نهاده یارانه ای استفاده کنند باید مجوزهای لازم را بگیرند.

معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی استان اصفهان با بیان اینکه ماه گذشته همه واحدهای مجوزدار، نهاده دامی گرفتند، افزود: واحدهایی که مسیر دریافت پروانه را اجرا کنند ساماندهی و مجوز دار می شوند تا قابل رصد و حمایت باشند.

ایراندوست در ادامه به ارائه راهکارها برای عبور از مشکلات این حوزه اشاره و بیان کرد: از دامداران انتظار داریم ترکیب مناسبی از نوع و تعداد دام را رعایت کنند، رشد منطقی گله را در نظر بگیرند، نسبت دام مولد و دام های دیگر را حفظ کنند و دام هایی که تولید پایین دارند را حذف و از آنها بهره برداری کنند.

ایراندوست افزود: از اتحادیه ها و تشکل های مربوطه نیز درخواست می کنیم در حوزه واردات نهاده ها و علوفه حتی با ارز آزاد وارد شوند، همچنین دولت وابستگی به ارز چهار هزار و ۲۰۰ تومانی در حوزه  دامپروری را کاهش بدهد تا نوسانات قیمتی به حداقل برسد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار