آب زاینده رود از سدنکوآباد (مبارکه) به سمت شرق اصفهان اوایل هفته آینده رهاسازی می‌شود.
کد خبر: ۹۷۶۸۶۶
تاریخ انتشار: ۱۷ تير ۱۴۰۰ - ۱۵:۵۰ 08 July 2021
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری اصفهان گفت: به منظور نجات باغ‌ها و مزارع شرق اصفهان از خطر نابودی آب زاینده رود از بامداد روز یکشنبه بیستم تیر از سد نکوآباد (مبارکه) به سمت شرق اصفهان رهاسازی می‌شود.
حجت الله غلامی افزود: پیش از این براساس مصوبه نشست اعضای ستاد استانی سازگاری با کم آبی، سد زاینده رود، نهم تیر ماه برای کشت تابستانه کشاورزان غرب باز شد.
حسین محمدرضایی عضو هیات مدیره نظام صنفی کشاورزان اصفهان گفت : قرار شد پس از آغاز رهاسازی آب به سمت شرق اصفهان، همه دریچه‌های صنایع، دهانه مادی‌های سنتی و کانال‌های کشاورزی غرب بسته شود.
خروجی سد زاینده رود با هدف توزیع آب برای تأمین نیاز کشاورزان غرب اصفهان از عصر روز چهارشنبه ۹ تیر افزایش یافته که حجم آب در نظر گرفته شده ۲۵ میلیون مترمکعب آب به مدت ۱۰ روز است.
حجم ذخیره سد زاینده رود براساس آمار‌ها نزدیک به ۴۳۶ میلیون مترمکعب است.
مدیر کل مدیریت بحران استانداری اصفهان گفت : خشکی رودخانه زاینده رود ۴۰۰ هزار اصله درخت قدیمی و کهن در مسیر این رودخانه را تهدید می‌کند و حدود ۱۱ ماه است به ریشه‌های این درختان آب نرسیده و با خزان زودرس مواجه شده‌اند.
منصور شیشه فروش افزود :  افزایش ۴ تا ۵ درجه‌ای دمای هوا نسبت به مدت مشابه، خشکی هوا، وزش باد‌های گرم و کمبود بارش باعث شده است بیش از ۹۸ درصد مساحت استان اصفهان با شرایط خاص خشکسالی و کم آبی مواجه شود.
کمبود آب همچنین باعث فعال شدن کانون‌های گرد و غبار در استان شده و از ابتدای سال جاری تاکنون اصفهانی‌ها ۲۷ روز ناسالم را تجربه کرده اند که علت آن گرد و غبار ناشی از خشک شدن عرصه‌ها و مزارع کشت نشده است.
کارشناسان هم فرونشست زمین را به عنوان یک زلزله خاموش در اصفهان مطرح می‌کنند که کاهش نزولات جوی، قطع آب رودخانه زاینده رود و افت سطح آب زیرزمینی در دشت اصفهان به این پدیده سرعت بخشیده است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار