مدیر کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی از اتمام مرمت بام آب انبار جهانی ابراهیم آباد خبر داد.
کد خبر: ۹۶۶۵۶۴
تاریخ انتشار: ۰۴ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۶:۴۵ 25 May 2021

 

به‌گزارش تابناک مرکزی مصطفی مرزبان افزود: در این عملیات مرمتی خاک برداری، سبک سازی، آوار برداری، اجرای عایق، آجر فرش ، شیب بندی، قیرگونی، بندکشی آجر فرشها و ..... انجام شد.
مدیر کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی یادآورشد: اعتبار در نظر گرفته شده برای مرمت بام این بنا یک میلیارد ریال بود.
مرزبان افزود: این بنای تاریخی به ‌سبب هم‌جواری با تنها اثر ثبت جهانی استان، قنات ابراهیم‌آباد از جایگاه مهمی برخوردار است که می‌تواند به یکی از قطب‌های گردشگری روستایی استان تبدیل شود.
او ادامه داد: قنات ابراهيم‌آباد به عنوان يكي از يازده قنات ثبت يونسكو سازه آبي بی بديلی است كه به طول تقريبي يازده كيلومتر از مادر چاه تا مظهر قنات موجب شكل‌گيری سكونتگاهی روستايی با عناصر وابسته از جمله آْب‌انبار، حمام‌ها و همچنين يك نظام تقسيم آب بسيار منحصربه فرد و شاهكار معماري ايران در طول ساليان متمادي به عنوان شريان اصلی حيات جامعه بشری با گذشت نقش تعيين كننده خود را نه تنها از دست نداده بلكه افقهای جديدی را پيش روی مهندسين، جامعه شناسان و... قرارداده است.
مدیر کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی افزود: برنامه اصلی پايگاه قنات ابراهيم‌آباد معرفی هرچه بيشتر اين شاهكار معماری و عناصر پيرامون آن از قبيل راه قديمي شده كاشان به همدان منطقه حفاظت قله، كاروانسراها، بناها و محوطه های تاريخی شناسايی شده و درك بيشتر از تمدن كهن ايران در منطقه عراق عجم خواهد بود.
آب‌انبار ابراهیم‌آباد به شماره
۱۹۰۳۰در تاریخ ۲۸ اسفند ۸۵ در لیست فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار