کد خبر: ۹۵۷۳۴۹
تاریخ انتشار: ۳۰ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۵:۰۶ 19 April 2021

تابناک رضوی: تصور خیلی‌هایمان از کاهش بارندگی و بحران کم آبی، خلاصه می‌شود در قطعی‌های پی در پی آب لوله‌کشی‌های شهری. تک و توکمان هم شاید نگران کشاورزهایی شویم که بحران کم آبی یقه‌شان را گرفته اما ماجرا فراتر از این حرف‌هاست. «دامداری» یکی از ده‌های حوزه‌ای است که دراثر بحران کم‌آبی و در سایه‌ بی توجهی مسئولان با مشکلات متعددی رو به رو شده است.

داده‌های آماری هواشناسی و همچنین بازدید‌های میدانی از مناطق مختلفی که دامداران در آن فعالیت می‌کنند، نشان می‌دهد امسال بارندگی ها به میزان قابل توجهی کاهش داشته است. کاهشی که نتیجه‌اش کم‌یاب شدن علوفه و درنتیجه خالی ماندن دست دامدار است.
دامدارها گوسفند‌هایشان را به دو دسته پرواری و مولد تقسیم بندی می‌کنند. گوسفندان پرواری و گوسفندان مولد. گوسفندان پرواری با هدف ذبح شدن پرورش میابند اما معمولا هیچ دامداری گوسفند مولدش را ذبح نمی‌کند چرا که بقای گله‌اش به این نوع گوسفند بستگی دارد. البته دامدارها زمانی که در تنگنای شدید قرار بگیرند، مجبور می‌شوند گوسفند مولدی را که توان تامین علوفه‌اش را ندارند هم ذبح کنند. نمونه‌اش حادثه زلزله سفید سنگ خراسان که طی آن تعدادی از دامداران به دلیل نبود آخور، طویله و... مجبور شدند چوب حراج بر گوسفندان مولدشان بزنند و دلال‌ها هم صف کشیدند تا سرمایه دامداران زیان دیده را به تاراج ببرند.
اینبار اگرچه خبری از زلزله نیست اما داستانی مشابه در حال رخ دادن است. دامداران مجبورند به علت کمبود علوفه، آن را به قیمتی گزاف تهیه کنند. آن‌هایی که دستشان به دهانشان می‌رسد، کم و بیش علوفه ناچیزی برای دام تهیه می‌کنند اما بسیاری از دامداران که تامین علوفه برایشان صرفه اقتصادی ندارد، دوباره چوب حراج زده اند بر گوسفندان مولدشان.
اما مسئله همین جا پایان نمی‌پذیرد و معضل زمانی بزرگتر می‌شود که متوجه می‌شویم در گذشته، وقتی که دامدار مجبور به قربانی کردن گوسفندان مولدش می‌شده، در ازای نابودی ثمره یک عمر دامدار، حداقل گوشت در بازار ارزان می‌شد است. اما امروزه به علت پایین بودن ارزش پول ملی صادرات دام رو به افزایش است و این مسئله منجر به آن می شود که علاوه بر کمبودی گوشت در ماه های آتی باعث گرانی و نابودی سرمایه دامداران یشود.
مسئولین اگر می‌خواهند پاییز امسال گوشت قرمز هم به سرنوشت گوشت مرغ دچار نشود، باید هرچه سریع تر فکری به حال تامین علوفه دامداران بردارند.

مصطفی کیانی

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار