نوروز 1400 به مانند سال گذشته برای ایرانیان متفاوت گذشت و شیوع ویروس کرونا در کشور محدودیت هایی را برای مردم به همراه داشت. در این میان اما معاونت فرهنگی و سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان، امسال نیز همچون سال گذشته برنامه‌های ویژه ای را برای شهروندان اصفهانی در بستر فضای مجازی تدارک دیده بود که در ادامه به تشریح برنامه های نوروز 1400 پرداخته شده است.
کد خبر: ۹۵۲۸۶۵
تاریخ انتشار: ۱۵ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۶:۲۰ 04 April 2021

طرح گالری تبلیغات شهری ویژه نوروز امسال با توجه به رویکرد و نگاه جهان نوروزی با شعار "جهان نو شد ز نوروزِ جهانی" طراحی شده بود که این طرح‌ها از شامگاه سه‌شنبه 26 اسفندماه 99 در 300 تابلو گالری شهری در سطح شهر نصب شد.

مجموعه اینترنتی "بهار دلنشین" برنامه‌‌ای 30 دقیقه‌ای ویژه کودکان، نوجوانان و خانواده‌های آنها بود که از اول تا سیزدهم فروردین ماه ساعت 19:30 در شبکه شاد آموزش و پرورش بارگذاری شد که شامل آیتم‌های مختلفی از جمله اجرای محمد نریمانی، ترانه و سرود، استنداپ کمدی، سایه‌بازی، آیتم‌های کودک و مهمان بود. مهمانان این برنامه افرادی همچون پارک‌‌بانان، آتش‌نشانان، پلیس راهور، پلیس فتا و افرادی مرتبط با موضوعات محیط زیست و اخلاق شهروندی بودند. مسابقه کتابخوانی در قالب 4 کتاب نقره‌ای با موضوع "رفتار شهروندی" نیز دیگر برنامه ما در حوزه اداره توسعه فرهنگ شهروندی بود.

پخش ویژه‌برنامه اینترنتی "قرن نو" با محوریت فرهنگ، آداب و رسوم و نمادشناسی نوروز باستانی از جمله برنامه‌های معاونت اجتماعی بود. همچنین 10 صفحه از 50 صفحه ماهنامه سفر که نشریه برگزیده ملی گردشگری ایران است و با محوریت سه شهر اصفهان، یزد و شیراز در پنج هزار جلد چاپ شد که به معرفی جاذبه‌های گردشگری، معماری و خوراک‌های مخصوص شهر اصفهان اختصاص یافت و از روز نخست عید نوروز از طریق مراکز گردشگری کشور از جمله هتل‌ها، تورهای دارای مجوز گردشگری و هواپیماها در اختیار مخاطبان قرار گرفت.

برپایی غرفه‌هایی با عنوان "آسمانی‌ها" در ورودی گلستان شهدا به‌منظور ارائه توضیحاتی درباره علمای مدفون در تخت فولاد و شهدای آرمیده در گلستان شهدا به شهروندان اصفهانی و مسافران نوروزی، ارائه نرم‌افزار "مردان بی‌ادعا" برای یافتن محل مزار هر شهید و نرم‌افزار همراه "آسمانی‌ها" شامل مشخصات تمام 8 هزار شهید مدفون در گلستان شهدا، زندگینامه، محل شهادت، وصیت‌نامه و محل مزار شهید، فعالیت راویان فرهنگسرای پایداری در برنامه گلستان‌گردی و تخت‌فولادگری، اجرای برنامه "آرامش بهاری" با همکاری اداره‌کل اوقاف استان و ارائه مشاوره مذهبی با حضور سه تن از روحانیون، برپایی نمایشگاه "نوروز در جنگ" شامل 24 قاب عکس از رزمندگان در زمان تحویل سال در جبهه‌ها و اجرای ویژه‌برنامه سال تحویل با نام "ستاره‌های زمینی" و خدمت‌رسانی 200 تن از خادمان شهدا به خانواده‌های شهدا از جمله برنامه‌های فرهنگسرای پایداری در نوروز 1400 بود.

دو برنامه مسابقه خانوادگی "نوروز نجومی" و مسابقه داستانک‌نویسی "هشت دقیقه در مریخ" از سوی مرکز آموزش نجوم ادیب و تولید برنامه اینترنتی "همودو" در 13 قسمت و پرداختن به مشکلات نوجوانان در فضای مجازی از دیگر برنامه های معاونت فرهنگی هنری بود.

اجرای نمایش‌های خیابانی "قتال با مبارک"، "نوازنده‌های دوره‌گرد"، "حاجی‌فیروز و ون"، "کارناوال هفت‌سین"، "صد سال دور از این سال‌ها" و "مبارک" به صورت مجازی و حضوری از جمله برنامه‌های دفتر تخصصی نمایش و تالار هنر در نوروز 1400 بود که تمام آنها از آثار برگزیده فراخوان نمایش‌های بیرونی بودند که با همکاری مراکز مختلف سازمان و ادارات فرهنگی مناطق 15 گانه به اجرا درآمد.

تهیه ویدئوهای معرفی موزه علیقلی آقا در قالب موشن‌گرافی و انتشار در ایام نوروز با موضوعات نمایش پرتره علیقلی آقا بانی ساخت مسجد و گرمابه علیقلی آقا در اصفهان و کاشی‌های نقش برجسته سوارکار خرامان در طبیعت در دو کتیبه مجاور چال‌حوض این گرمابه و همچنین اجرای کنسرت مجازی فولکلور گیلان و مازندران و معرفی آثار فیلمسازان اصفهانی در قالب فیلم‌استوری از دیگر ویژه‌برنامه‌های هنری در نوروز 1400 بود.

اجرای بازی‌های آپارتمانی، ویژه‌برنامه های "عطر بهار" در بیمارستان امام حسین(ع)، "مهربانو" در زندان زنان و"بهارانه" در مجموعه فرهنگی ورزشی آرارات ویژه ارامنه، نمایش "سوءظن کرونایی"، اجرای مسابقه "مأموریت برج و باغ" و پخش "رادیو تفریح" با اجرای نیما کرمی و استنداپ کمدی علی قیومی در فضای مجازی از جمله برنامه‌های نوروزی اداره تفریح در معاونت ورزشی تفریحی بوده است.

مسابقه پیامکی "نام و نشان" پیرامون معرفی بیشتر سرزمین تخت فولاد و مشاهیر فرهنگی و علمی مدفون در این آرامستان یکی از برنامه‌های مجموعه تاريخی، فرهنگی و مذهبی تخت فولاد بود که با همکاری شبکه استانی اصفهان برگزار و هر شب به سه برنده مبلغ 313 هزار تومان جایزه اهدا شد. همچنین مسابقه "سرزمین مشاهیر" پیرامون شخصیت‌های مدفون یا ظرفیت‌های این مجموعه فرهنگی، مسابقه "نگارخانه" پیرامون ظرفیت‌های هنری، معماری و گردشگری و مسابقه "سرزمین پرستاره" با موضوع شناخت عرفا و فقهای مدفون در تخت فولاد نیز برگزار گردید.

اجرای ویژه‌برنامه‌هایی با عنوان بوی بهار، کارناوال شادی، طنین انتظار، بهار قرآن، باران رحمت، در فراغ یار، صد سال دور از این سال‌ها، کارناوال سفره هفت‌سین، مناره‌گردی و حمام‌گردی، سبزه ماندگار، استقبال از بهار، کارناوال بهار، ویژه‌برنامه‌های "خدا کند که بیایی" به مناسبت ولادت حضرت مهدی(عج)، نوروزخوانی، منتظران، شاد باش، ماه پنهان، هفت‌سین بهار، جشن نوروز، نوروز ایرانی، پیک بهار، آمد بهار جان‌ها، پیک نوروزی، دورهمی نوروزی، قطار نوروزی، بهارانه، هم‌ره، آسمان روشن، خاطره بهاری، کارناوال نوروزی، شور آشتی، خورشید عالم‌تاب، عید در عید، بمونی‌ها، بهار تویی، هر خانه یک پرچم، کارناوال نوروزی اصفهان، کوچه‌های انتظار، یک عید یک کتاب، بهارانه، بهار عشق و تفریح در بهار را از جمله برنامه‌های اجرا شده در مناطق 15گانه شهر اصفهان در نوروز 1400 بود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار