برای نخستین بار درکشور:
محققان پژوهشکده علوم وفناوری زیردریا دانشگاه صنعتی اصفهان برای نخستین بار ربات زیرآبی آب‌های عمیق (۴۰۰ متر) کشور و کنترل از راه دور را بومی سازی کردند.
کد خبر: ۹۴۹۴۶۳
تاریخ انتشار: ۲۶ اسفند ۱۳۹۹ - ۲۲:۳۰ 16 March 2021
مدیر طرح با بیان اینکه این فناوری پیش از این در اختیار برخی کشور‌های پیشرفته از جمله آمریکا، انگلیس و نروژ بود گفت: با ساخت ربات زیرآبی کاوش ۸، ایران در زمره کشور‌های برخوردار از فناوری ربات‌های زیرآبی برای آب‌های عمیق قرار گرفت.

دکتر مهدی لوئی پور افزود: در طراحی و تولید این ربات، از به روزترین فناوری‌ها در رشته‌های مکانیک گرایش‌های دینامیک وکنترل، هیدرو دینامیک، مهندسی برق گرایش‌های الکترونیک، قدرت و مخابرات، مهندسی کامپیوتر و مواد بهره گیری شده است.

وی با بیان اینکه این ربات دارای ۴ مجموعه اصلی شامل بدنه (ROV)، سیستم به آب اندازی و بازیابی (LARS)، سیستم گاراژ و آزادسازی کابل (TMS) و کابین کنترل می‌باشد گفت: این ربات از حداکثر سرعت افقی و قدرت انجام عملیات در جریان‌های تا ۳ گره دریایی برخوردار است و مجهز به دو بازوی هیدرولیک با درجات آزادی ۵ و ۶ برای اجرای عملیات زیرسطحی و دو بازوی سه درجه آزادی دیگر برای بازرسی و فیلم برداری در زیرآب می‌باشد.

مدیر طرح افزود: ربات کاوش ۸ دارای ۵ دوربین در قسمت‌های مختلف، سنسور‌های عمق سنج و مانع یاب و پروفایلر، امکانات ویژه‌ای برای عملیات در حالت‌های مختلف زیرسطحی فراهم می‌کند.
عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی اصفهان با بیان اینکه اتاق کنترل این ربات زیرآبی یک کانتینرفرا ساحلی۲۰ فوتی است افزود: استاندارد‌های ویژه حمل و نقل در ساحل و عرشه، شیوه چینش و قرارگیری تجهیزات اتاق کنترل، برخورداری از مؤلفه‌های امنیتی از جمله استاندارد‌های حریق و تعبیه تجهیزات و لوازم جانبی لازم برای فعالیت دقیق ربات، از ویژگی‌های کابین و اتاق کنترل این ربات زیرآبی است.

لوئی پور تصریح کرد: این ربات با هزینه ۵۲ میلیارد ریالی و ۷۲۰ هزار دلار، با حمایت شرکت مهندسی و تأسیسات دریایی ایران تولید شده که کاربرد‌های ویژه آن در صنایع مختلف به ویژه نفت و گاز، مخابرات زیرآب، صنایع نیروگاهی مبتنی بر سد‌ها و مخازن و شیلات است.
جمهوری اسلامی ایران به دلیل برخورداری از ۲ هزار و ۷۰۰ کیلومتر مرز آبی و نیازمندی‌های متعددی همچون بازرسی لوله‌های نفتی، سکو‌های نفتی، تأسیسات دریایی، از جمله کشور‌های نیازمند فناوری پیچیده ربات‌های زیرآبی آب‌های عمیق است.
با اعمال تحریم‌های همه جانبه و قرار گرفتن این فناوری در فهرست تحریم‌های خارجی، اجاره این نوع رباط از پیمانکاران خارجی، روزانه بیش از ۶ هزار دلار ارز از کشور خارج می‌کند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار