رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان نطنز از صدور حکم 3 سال حبس برای متهمین شرکت در حفاری بقعه سید حسن واقف در نطنز خبر داد.
کد خبر: ۹۴۵۳۷۰
تاریخ انتشار: ۱۲ اسفند ۱۳۹۹ - ۲۲:۴۹ 02 March 2021

حسین یزدانمهر در جمع اصحاب رسانه با اشاره به اینکه میراث فرهنگی و پیشینه تاریخی، رکن اساسی و هویت هر جامعه بوده و شکوه فرهنگی و تمدن هر قوم، موجب رشد، بالندگی، خودباوری ملی و ارتقای فرهنگ آن می‌شود، اظهار کرد: شهرستان نطنز با پیشینه تمدنی 14 هزارساله یکی از مناطق بسیار غنی به لحاظ تاریخی و فرهنگی است که گاهی افراد ناآگاه و یا سودجو با تخریب یا تاراج این آثار تاریخی هویت آن را به تاراج برده و یا باعث انهدام کامل آن می‌شوند.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی نطنز افزود: بررسی‌ها نشان می‌دهد که توجه به مقوله فرهنگ و تاریخ در کشورهای پیشرفته یکی از عوامل مهم در توسعه و رشد آنها بوده است، لذا حفظ و صیانت از این تمدن باشکوه از وظایف ذاتی میراث فرهنگی است..

وی در ادامه به روند بررسی و پیگیری پرونده متخلفین حفاری در سردابه تدفین بقعه سید حسن واقف در افوشته نطنز اشاره و گفت: از تلاش‌های اداره اطلاعات، نیروی انتظامی و دستگاه قضا، از پیگیری‌های دادستان محترم شهرستان، دادیار محترم دادسرای عمومی و انقلاب و به‌ویژه ریاست محترم شعبه ۱۰۱ دادگاه کیفری دو شهر نطنز در خصوص صدور رأی قاطع 3 سال حبس که نقش به سزایی در پیشگیری از بروز موارد مشابه را دارد که در عرصه شناسایی و رصد متهمین و همچنین فعالیت‌های حقوقی در راستای حفاظت و تقویت جایگاه میراث گران‌بهای شهرستان نطنز تقدیر و از همراهی و مساعدتشان با اداره میراث فرهنگی تشکر کرد.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان نطنز در پایان ضمن اشاره به ماده‌قانون ۵۶۲ قانون مجازات اسلامی افزود: هرگونه حفاری و کاوش به‌قصد به دست آوردن اموال تاریخی ـ فرهنگی ممنوع بوده و مرتکب به حبس از شش ماه تا سه سال و ضبط اشیای مکشوفه به نفع وزارت میراث فرهنگی و آلات و ادوات حفاری به نفع دولت محکوم می‌شود.

وی بیان کرد: چنانچه حفاری در اماکن و محوطه‌های تاریخی که در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است، یا در بقاع متبرکه و اماکن مذهبی صورت گیرد علاوه بر ضبط اشیای مکشوفه و آلات و ادوات حفاری، مرتکب به حداکثر مجازات مقرر محکوم می‌شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار