معاون نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان اصفهان با اشاره به اینکه امروز ۹۶ درصد سطح تالاب گاوخونی خشک است، گفت: قبل از هر کاری باید نجات گاوخونی را در اولویت قرار دهیم چراکه اکنون این تالاب در حال تبدیل شدن به کانون گرد و غبار است.
کد خبر: ۹۴۵۲۵۲
تاریخ انتشار: ۱۲ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۶:۲۹ 02 March 2021

حسین اکبری اظهار کرد: بدون تردید ظرفیت های مناسبی در استان و کشور برای گردشگری طبیعی و بوم گردی وجود دارد، اما اگر در محور و پایه آن پیوند بین بخش خصوصی و دانشگاه ایجاد نشود، جز تخریب چیزی حاصل نمی شود.

وی با بیان اینکه در استان اصفهان بخش های مختلفی بر پایه گردشگری غیر متمرکز است، به تالاب گاوخونی به عنوان یک زیست بوم عالی و ثبت شده در منطقه اشاره کرد.

معاون نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان اصفهان توضیح داد: زمانی که حقابه تالاب داده می شد، حدود ۲۰ هزار پرنده در این زیست بوم حضور داشتند که این فرصت بی نظیری برای جذب گردشگر داشت، از سوی دیگر نباید از جذابیت های زیست محیطی، تاریخی و فرهنگی تالاب غافل شد که متاسفانه با دریغ از حقابه گاوخونی نه تنها تالاب عملکرد خود را از دست داده بلکه دچار خسارت بسیار شده است.

وی تاکید کرد: قبل از هر کاری باید نجات گاوخونی را در اولویت قرار دهیم، چراکه اکنون این تالاب در حال تبدیل شدن به کانون گرد و غبار است.

اکبری یادآور شد: در سال ۹۸ که بعد از رایزنی های بسیار، که مقداری آب به سطح تالاب رسید و درصدی رطوب آن بالا رفت، اما امروز ۹۶ درصد سطح تالاب گاوخونی خشک است.

وی در خصوص گردشگری با محوریت منابع آبی نیز، گفت: اگر گردشگری نداشته باشیم، چیزی جز خسارت نخواهد داشت و امروز نگران دغدغه های زیست محیطی هستیم و باید تضمینی بر پایداری اکولوژیک این طرح ها داشته باشیم، در غیر این طرح های گردشگری چیزی جز تخریب نخواهد داشت.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار