معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری اصفهان گفت: توسعه صنایع آلاینده و آب‌بَر این منطقه را به جایی می‌رساند که زیست‌ پذیر نباشد و همه مجبور به مهاجرت به شهرهای دیگر یا خارج شوند.
کد خبر: ۹۴۵۲۳۰
تاریخ انتشار: ۱۲ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۵:۳۵ 02 March 2021

سیدحسن قاضی عسگر، در بیست و دومین همایش ملی تقدیر از واحدهای صنعتی، معدنی و خدماتی سبز با بیان اینکه مدیریت استان با درخواست‌های زیادی برای دریافت برق جهت تولید محصولات مختلف مانند فولادی مواجه است، تصریح کرد: برخی از این صنایع آلاینده و آب بَر است و به‌دلیل اینکه پیش از این جلوی آنها گرفته نشده، به این فاجعه زیست محیطی در استان منجر شده است.

قاضی عسگر با تاکید بر اینکه وضعیت محیط زیست استان اصفهان به‌دلیل رعایت نشدن برخی شاخص‌ها، مطلوب نیست و تعداد روزهای پاک در شان مردم نیست، اظهار داشت: این وضعیت باید اصلاح شود.

وی با بیان استانداری اصفهان به‌دنبال توسعه صنایع سبز است، تصریح کرد: وضعیت محیط زیست استان با سیاست‌های صحیح و اصولی بهبود خواهد یافت که یکی از آنها افزایش هرچه بیشتر صنایع سبز است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری اصفهان با بیان اینکه اصلاح نظام اعطای یارانه‌ها و هدفمندسازی آن یکی از شاخص‌های اساسی برای حفظ محیط زیست است، گفت: سالانه مقدار زیادی یارانه در بخش‌های مختلف مانند برق و گاز به صنایع تخصیص می‌یابد اما به‌صورت بی هدف و کور است.

وی با بیان اینکه از مسوولان برخی شرکت‌ها مانند برق خواستیم تا این یارانه‌ها هدفمند شود، اضافه کرد: در این پیوند لازم است یارانه صنایع سبز بطور کامل تخصیص یابد اما برای صنایع آلاینده به ترتیب میزان آلایندگی، مبلغ کمتری تخصیص یابد.

قاضی عسگر با بیان اینکه انتخاب پنج صنعت از استان اصفهان به‌عنوان صنایع سبز در حد و شان این خطه نیست، گفت: نقش سیاست‌گذاری در محیط زیست بسیار مهم و حیاتی است و باید تعداد صنایع سبز با مدیریت و سیاست‌گذاری صحیح بیشتر شود.

وی افزایش قیمت برق صنایع آلاینده در بودجه ۱۴۰۰ را از اقدامات خوب مجلس خواند و تصریح کرد: این اقدام در پله نخست خوب است اما باید اداره کل حفاظت محیط زیست با مدیریت کل امور اقتصادی استانداری اصفهان طرحی درباره هدفمندی صحیح یارانه ها با برنامه مشخص تدوین کنند.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان نیز در این همایش با اشاره به اینکه امسال اصفهان با ۱۲۱ روز ناسالم برای عموم و گروه های حساس مواجه بود، گفت: رودخانه زاینده رود در زمان حاضر خشک است و با فعالیت ۱۶ کانون گردو غبار روبه رو هستیم.

منصور شیشه فروش با بیان اینکه سطح آب‌های زیرزمینی استان اصفهان سالانه یک تا یک و نیم متر اُفت دارد، افزود: نرخ فرونشست زمین در این استان بین ۱۵ تا ۲۰ سانتی‌متر در سال است.

وی تاکید کرد: کمک و همراهی صنایع استان برای رفع مشکلات زیست محیطی موجود در استان در قالب سازگاری با تغییر اقلیم، ضروری است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار