معاون بهره‌برداری و توسعه آب شرکت آب و فاضلاب استان همدان:
معاون بهره‌برداری و توسعه آب شرکت آب و فاضلاب استان همدان ضمن ارائه گزارش آخرین وضعیت سد اکباتان همدان، از کاهش ۱۰ تا ۱۲ درصدی ذخایر این سد نسبت به مدت مشابه سال گذشته خبر داد.
کد خبر: ۹۴۴۹۳۰
تاریخ انتشار: ۱۱ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۹:۴۸ 01 March 2021
معاون بهره‌برداری و توسعه آب شرکت آب و فاضلاب استان همدان ضمن ارائه گزارش آخرین وضعیت سد اکباتان همدان، از کاهش ۱۰ تا ۱۲ درصدی ذخایر این سد نسبت به مدت مشابه سال گذشته خبر داد.

به گزارش تابناک همدان به نقل از روابط عمومی آبفای استان همدان، حمید رضا نیکداد ضمن ارائه توضیحاتی اظهارداشت: درحال حاضر ذخایر آبی سد اکباتان حدود ۱۳.۵ میلیون مترمکعب می‌باشد که این رقم نشان میدهد تنها ۴۰ درصد ازظرفیت سد پرآب شده در حالی که حجم آب ذخیره شده در مدت مشابه سال گذشته چیزی درحدود ۱۸.۵ میلیون متر مکعب بوده است.

وی در ادامه بیان داشت:با توجه به اینکه ۸۰ درصد از نیاز آبی شهر همدان از سد اکباتان تامین میشود امیدواریم با افزایش نزولات جوی در روز‌های پیش رو کمبود ذخایر آبی تا حدودی جبران شود.

وی با بیان اینکه چنانچه نتوانیم این میزان از نیاز آب شرب مصرفی شهر را تامین نماییم، وضعیت نامناسب خواهد بود گفت: مدیریت این شرایط نیازمند همتی همگانی است.

نیکداد در ادامه با بیان اینکه ازابتدای شیوع ویروس منحوس کرونا به یکباره شاهد افزایش مصرف آب در سطح شهر‌ها و روستا‌ها بودیم، گفت: شستشوی مرتب دست‌ها و رعایت پروتکل‌های بهداشتی از سوی مردم موجب افزایش سرانه مصرف آب در میان مردم کشور و از جمله استان همدان شد.

وی با بیان اینکه افزایش مصرف آب از یک سو و کاهش نزولات جوی در پاییز و زمستان سال جاری از سوی دیگر، ذخایر آبی را کاهش داد، عنوان کرد: فقرمنابع آبی زیرزمینی و سطحی یقینا میتواند مشکلاتی را به همراه داشته باشد که در راستای کاهش مخاطرات و مدیریت بحران، جلسات مشترکی با شرکت آب منطقه‌ای استان برگزار شده است.

حمیدرضا نیکداد در بخش دیگری از سخنانش ضمن اشاره به آیین‌های نوروزی و رسم خانه تکانی عنوان کرد: اگرچه این آیین یکی از آیین‌های نیکوی سنتی ایرانی است، اما باتوجه به شوک مصرفی آب در این ایام از سال، تقاضا داریم هم استانی‌های عزیز؛ این مراسم را در بازه زمانی ابتدا تا انتهای اسفند انجام دهند و اقدامات لازم را محدود به روز‌های پایانی سال نکنند.

وی با بیان اینکه مردم بدانند وضعیت منابع آبی استان خوب نیست، تاکید کرد: اگرچه به عنایت خداوند در روز‌های پایانی فصل زمستان و فصل بهار امیدواریم، اما مشترکین عزیز باید درحفظ منابع آبی موجود کوشا باشند.

وی افزود:مردم سعی کنند اگر در مواردی نیاز به شستشو وجود ندارد دست از شستشوی بیهوده بکشند و اگر لازم بود از آبی غیر از آب شرب به منظور شستشوی معابرو حیاط منازل استفاده کنند. 

معاون بهره‌برداری و توسعه آب شرکت آب و فاضلاب استان همدان همچنین با اذعان به اینکه تلاش ما بر مدیریت ایام پایانی سال وایام نوروزاست گفت: به منظور هرچه بهترشدن شرایط، نیازمند کمک شهروندان هستیم.

وی در بخش دیگری از سخنانش ضمن اشاره به وضعیت آب شرب مشترکین روستایی عنوان کرد: با توجه به اینکه حجم بارش‌های سال گذشته، منابع آبی خوبی در اختیار روستاییان عزیز قرار داد خوشبختانه مشترکین روستایی نسبت به مدت مشابه سال‌های قبل وضعیت مناسب تری داشتند.

نیکداد ضمن اشاره به یکپارچه شدن دو مجموعه آبفای شهری و روستایی اظهارداشت: این اقدام خدمت رسانی به مشترکین روستایی را تسهیل کرد، ضمن اینکه دربحث تامین، توزیع و ذخیره آب اتفاقات خوبی افتاد و بر همین اساس تعداد روستا‌هایی که با تانکر آبرسانی میشد کاهش یافت.

وی افزود: امیدواریم تعداد روستا‌هایی که با تانکر آبرسانی میشوند به حداقل برسند مگر در مناطقی که امکان آبرسانی به طور کلی وجود ندارد.

معاون بهره‌برداری و توسعه آب شرکت آب و فاضلاب استان همدان در ادامه سخنانش ضمن اشاره به مجموعه اقدامات انجام شده در حوزه آب گفت: درسال جاری بیش از ۱۱۰ پروژه به صورت همزمان در ابعاد مختلف در حال اجرا بود که از جمله آن‌ها می‌توان به پروژه‌های بخش تولید و ذخیره آب، خطوط انتقال، شبکه‌های توزیع آب، مدیریت فشار، پیمان‌های نگهداری شهری و روستایی و پروژه‌های دفتر فنی اشاره کرد.

وی افزود: درسال جاری درهمه شهر‌ها و روستا‌های استان به تناسب، پروژه‌هایی وجود داشت که البته برخی از این پروژه‌ها هنوز درفاز مطالعه است.

وی درنهایت تصریح کرد: خدمت رسانی به مشترکین شهری و روستایی را همواره از تکالیف خود میدانیم و در این رابطه تمام کارکنان شرکت آب و فاضلاب در سراسر استان خدمتگزار مردم هستند.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار