محبی گفت: شرایط کرونایی استان قم بسیار شکننده و احتمال افزایش مبتلایان بسیار زیاد است.
کد خبر: ۹۴۴۷۰۰
تاریخ انتشار: ۱۱ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۲ 01 March 2021

به گزارش تابناک قم، دکتر سیامک محبی، رئیس مرکز بهداشت استان و معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قم در برنامه گفتگوی خبری سیمای مرکز قم، با بیان اینکه بیش از یک سال است که در کشور و استان درگیر بیماری کرونا هستیم، گفت: استان قم از لحاظ نرخ بروز بیماری بین ۳۱ استان، در جایگاه بیست و نهم قرار دارد، ولی شرایط آبی فعلی بسیار شکننده است و با توجه به کاهش رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی احتمال افزایش تعداد مبتلایان در روز‌های آینده بسیار زیاد است.

رئیس مرکز بهداشت استان قم با اشاره به شناسایی دو بیمار مبتلا به کرونای انگلیسی در قم و به صدا درآمدن زنگ خطر این بیماری در استان، افزود: در صورت عدم رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی، در روز‌های پایانی سال یا اوایل سال آینده ممکن است روز‌های سختی را پیش رو داشته باشیم.

محبی با تاکید بر اینکه متاسفانه در چند هفته اخیر، مراجعه به مراکز درمانی افزایش پیدا کرده است و میانگین پذیرش بیمار از ۱۸ بیمار در هفته گذشته به ۲۸ بیمار در روز‌های ابتدایی این هفته رسیده است، ادامه داد: طبیعتا تعداد بیماران بستری و تحت نظر در بخش مراقبت‌های ویژه نیز در مراکز درمانی استان، افزایش یافته است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قم با اشاره به انجام ۲۴ هزار و ۱۱۴ تست کرونا از ابتدای طرح شهید سلیمانی تا کنون، گفت: این تعداد تست در بیمارستان ها، مراکز منتخب درمانی، سه آزمایشگاه خصوصی انجام شده است.

دکتر محبی افزود: در هفته گذشته در استان قم ۳ هزار و ۶۵۸ تست از مردم گرفته شده که متاسفانه ۲۰۸ مورد آن مثبت بوده است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قم با تاکید بر اینکه شاید برخی از مردم بگویند این آمار با تعداد بستری‌ها در هفته گذشته مطابقت ندارد، ادامه داد: لزوما هر بیماری که تست می‌دهد در بیمارستان بستری نمی‌شود و خیلی از مراجعین با درمان‌های سرپایی و قرنطینه شدن در منزل روند بهبودی و پشت سر گذاشتن بیماری را طی می‌کنند.

دکتر محبی با بیان اینکه سرایت بیماری کرونای انگلیسی بسیار بالاست و در مواردی در مدت سه روز فرد را کاملاً زمین‌گیر می‌کند، گفت: متأسفانه میزان مرگ و میر در این بیماری نیز بیشتر است.

رئیس مرکز بهداشت استان افزود: از ۴۶ نمونه گرفته شده از افرادی که مشکوک به کرونا انگلیسی بودند، ابتلای دو بیمار پس از اعلام نتایج قطعی شد که یکی از آن‌ها در بیمارستان بستری است و شخص دیگر نیز در منزل قرنطینه می‌باشد.

محبی با اشاره به اینکه خوشبختانه این دو بیمار مشکل خاصی ندارند و روند درمانی را پشت سر می‌گذارند، افزود: بیماری کرونا، بیماری هزار چهره است و هر روز یا دقیقه چهره‌های دیگری را به خود می‌گیرد یا با علائم دیگری در بین افراد آشکار می‌شود که این نیز علل مختلفی دارد.

رئیس مرکز بهداشت استان قم با تاکید بر اینکه در بیماری کرونا انگلیسی گروه‌های سنی پایین شامل جوانان، کودکان و اطفال بیشتر درگیر می‌شوند، ادامه داد: امیدواریم خانواده‌ها مراقبت‌های خاصی را در زمینه رعایت مسائل مختلف انجام دهند تا افراد به این بیماری مبتلا نشوند.

محبی با بیان اینکه در بیماری‌های ویروسی راه‌های مراقبت و درمانی سختی وجود دارد، گفت: در استان در دو مرحله واکسن کرونا را دریافت کردیم که در مقطع اول ۱۹۰ واکسن بوده و به افراد مدنظر تزریق شده است و منتظر هستیم بعد از گذشت سه هفته مرحله دوم تزریق واکسن را انجام دهیم.

دکتر محبی با اعلام اینکه در مرحله دوم هزار و ۸۰۰ واکسن وارد استان قم شده است، گفت: در این مرحله نیز افرادی که در مراکز درمانی و در خط مقدم مبارزه با کرونا مشغول خدمت هستند، واکسن را دریافت کرده اند.

او افزود: انشالله از اردیبهشت ماه یا خرداد سال آینده با تولید واکسن داخلی در کشور، واکسیناسیون عمومی صورت خواهد گرفت.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قم با تشکر از افراد و صنوفی که رعایت مسائل بهداشتی را رعایت می‌کنند، گفت: در هفته‌های گذشته صنوف نانوایی، کافی نت، قنادی، مدارس و مساجد پیشرفت مناسبی در رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی داشتند.

محبی با بیان اینکه عادی انگاری فعلی نسبت به خطر بیماری کرونا می‌تواند به افزایش تعداد مبتلایان وبه تبع فوتی‌ها منجر شود، افزود: در صورت ادامه این شرایط، محدودیت‌ها و محرومیت‌هایی در نظر گرفته خواهد شد.

رئیس مرکز بهداشت استان قم با بیان اینکه میزان استفاده از ماسک در بین مردم استان به شدت کاهش پیدا کرده است، افزود: در خوشبینانه حالت ممکن، ۶۰ درصد مردم در اماکن عمومی از ماسک استفاده می‌کنند که آمار بسیار پایینی است و انتظار داریم میزان استفاده از ماسک به بالای ۹۰ درصد در بین همشهریان برسد.

دکتر سید یاسر فروغی، مدیر مجتمع بیمارستانی شهید بهشتی و امیرالمومنین (ع) با بیان اینکه متاسفانه در هفته‌های گذشته شاهد افزایش تعداد بیماران سرپایی و بستری را داشتیم، گفت: این خطر احساس می‌شود که همانند اوایل فروردین ماه شاهد افزایش بی‌رویه تعداد مبتلایان باشیم.

مدیر مجتمع بیمارستانی شهید بهشتی و امیرالمومنین (ع) افزود: کاهش یا افزایش ابتلا به کرونا به رفتار و رعایت پروتکل‌های بهداشتی توسط مردم بستگی دارد،میانگین سنی بستری شوندگان در مراکز درمانی نسبت به قبل کاهش پیدا کرده است.

محسن اروجی، مدیر کل مدیریت بحران استانداری قم نیز با بیان اینکه تشدید نظارت‌ها از سوی اصناف و اتحادیه‌ها در روز‌های اخیر انجام شده است، گفت: تیم‌های مشترک از دستگاه‌های تخصصی برای نظارت بر مسائل بهداشتی استان فعال هستند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار