اولین جلسه اعضای هیات نظارت بر انتخابات شورا‌های اسلامی شهر و روستا‌های استان همدان با حضور حجت الاسلام والمسلمین فلاحی به عنوان رییس هیات عالی نظارت بر انتخابات استان و ابوالقاسم الماسی به عنوان مدیرکل سیاسی انتخابات وکامران حمزه به عنوان دبیر اجرایی و آقای لطفی نماینده مردم رزن در مجلس شورای اسلامی به عنوان عضو هیات نظارت ودیگر اعضا و معتمدین همزمان با ولادت با سعادت امیرالمومنین علی (ع) برگزار شد.
کد خبر: ۹۴۳۹۷۲
تاریخ انتشار: ۰۸ اسفند ۱۳۹۹ - ۲۰:۴۴ 26 February 2021
اگر کسی رد صلاحیت می‌شود قبل از ورود کنار بکشد/ برگزاری انتخابات در ۹۲۰ روستای همدان
 
رئیس هیات عالی نظارت بر انتخابات شورا‌های استان ازآغاز ثبت‌نام کاندیدا‌های شورای شهر از ۲۰ اسفندماه و شورا‌های اسلامی روستا‌ها از ۱۶ فروردین ۱۴۰۰ به مدت هفت روز خبر داد و گفت: این دوره از انتخابات هم مردم مانند دوره‌های قبل با مشارکت حداکثری باعث فروپاشی نقشه‌های استکبار خواهند شد.

به گزارش تابناک همدان؛حجت‌الاسلام احمدحسین فلاحی با تبریک ولادت امیرالمومنین و روز پدرامانت‌داری را از سیره آن حضرت دانست و افزود: در سیره امیرالمومنین (ع) بسیار مورد توجه بوده است، ما نیز باید امانتدارحق و حقوق و آبروی مردم باشیم و اعضای هیات نظارت بر انتخابات باید ضمن قانونمداری، امانتداری کنند.

وی با اشاره به قانون انتخابات ۱۴۰۰ خاطر نشان ساخت: وضعیت نامزد‌های انتخابات شورای شهر و روستا را از نهاد‌های چهارگانه مختلف استعلام می‌گیریم که امسال علاوه بر نهاد‌های چهارگانه استعلام از اطلاعات سپاه نیز به آن افزوده شده است.

فلاحی با اشاره به اینکه در ۳۲ شهر ثبت‌نام شورای اسلامی شهر و در ۲۶ بخش ثبت‌نام از داوطلبان در روستا‌ها انجام خواهد شد، خاطرنشان کرد: در ۲۷ شهر استان شورای اسلامی پنج نفره تشکیل می‌شود، زیرا تا ۵۰ هزار نفر جمعیت دارند.

وی با بیان اینکه در چهار شهر ملایر، نهاوند، تویسرکان و اسدآباد که بین ۵۰ تا ۲۰۰ هزار نفر جمعیت دارند شورای اسلامی هفت نفره تشکیل می‌شود افزود: شهرهمدان که بالای ۵۰۰ هزار نفر جمعیت دارد، شورای اسلامی ۱۱ نفره تشکیل می‌شود.
 
اگر کسی رد صلاحیت می‌شود قبل از ورود کنار بکشد/ برگزاری انتخابات در ۹۲۰ روستای همدان

رئیس هیات عالی نظارت بر انتخابات شورا‌های استان ضمن تاکید بر اینکه در حوزه انتخابات امانت‌داری بسیار حائز اهمیت است تصریح کرد: در تایید صلاحیت‌ها هر کسی صلاحیت دارد را تایید می‌شود و کسی هم که صلاحیت ندارد بدون توجه به جناح و روابط باید رد صلاحیت شود.

حجت الاسلام فلاحی خاطرنشان کرد: در روند ثبت نام و تأیید صلاحیت نامزد‌های انتخابات شورای شهر و روستا، به مسئولان ستاد اجرایی انتخابات توصیه می‌کنیم دقت لازم را داشته باشند.

رئیس هیات عالی نظارت بر انتخابات شورا‌های استان همدان با بیان اینکه در استعلام‌ها تایید مدرک تحصیلی، موضوع اهلیت و مسئله قضایی، امنیتی و عدم داشتن سوء پیشینه حائز اهمیت است گفت: نباید از اعضای هیات نظارت افراد نسبی کاندیدا و در بیش از یک هیات نظارت عضو باشند.

فلاحی با بیان اینکه هیات نظارت نباید از فردی جانبداری کند و ما با پرونده‌های تایید شده هیات اجرایی کار داریم گفت: اصل بر برائت است و صرف اینکه می‌گویند فلانی اینطور است، نمی‌توان حکم داد مگر اینکه مستندات باشد که تایید کنیم.

وی با اشاره به اینکه از این پس جمع حاضرباید امانت‌دار اسرار مردم باشند، افزود: اگر کسی رد صلاحیت می‌شود قبل از ورود کنار بکشد وظیفه ما نیز این است که بتوانیم دوستانه مسائل را حل کنیم و آبروی ثبت‌نام‌کنندگان نیز حفظ شود.

نماینده مردم همدان در مجلس شورای اسلامی با تاکید به اینکه باید آئین‌نامه‌ها را با دقت مورد بررسی قرار داد و طبق آن عمل کرد افزود: در مورد افرادی که در پای صندوق می‌گذارید، دقت کنید که نسبت به آرا ماخوذه متعهد باشند و به دلیل خستگی خطا و اشتباهی در شمارش آرا صورت نگیرد.

مدیرکل سیاسی انتخابات استان همدان نیز در اولین جلسه اعضای هیات نظارت بر انتخابات شورا‌های اسلامی شهر و روستا در استان همدان از برگزاری انتخابات در ۹۲۰ روستای همدان خبر داد و گفت: بیش از هزار روستا در استان وجود دارد که در روستا‌های بالای ۲۰ خانوار انتخابات برگزار می‌شود.

ابوالقاسم الماسی با بیان اینکه در جمع ارکان مهم انتخابات هستیم که مدیریت یک رویداد مهم را در استان رقم خواهند زد، اظهار کرد: طبیعتا بار سنگین نظارت بر انتخابات بر دوش جمع حاضر است که امیدواریم با همدلی خروجی خوبی را داشته باشیم.
اگر کسی رد صلاحیت می‌شود قبل از ورود کنار بکشد/ برگزاری انتخابات در ۹۲۰ روستای همدان

وی خاطرنشان کرد: یکی از وظایف اصلی ما این است که فضا را برای مشارکت بالای مردم در انتخابات فراهم کنیم و امیدواریم با تعامل، همدلی و انسجام آحاد جامعه، انتخاباتی باشکوه برگزار شود و مردم مثل همیشه حمایت و پشتیبانی خود را از نظام و انقلاب اعلام کنند.

الماسی با اشاره به اینکه دولت به دنبال تضمین سلامت انتخابات است و برای مشارکت حداکثری تلاش می‌کند، گفت: مشارکت حداکثری تنها به عهده مجریان نیست و همه ارکان و همه کسانی که دل در گرو نظام دارند، باید تلاش کنند.

وی با بیان اینکه ثبت‌نام شورا‌های شهر از ۲۰ اسفندماه در فرمانداری‌ها آغاز می‌شود گفت: ثبت‌نام شورا‌های روستا در بخشداری‌ها بوده که از ۱۶ فروردین به مدت هفت روز فرصت دارد.

وی با بیان اینکه مراجع رسیدگی در شکایت به رد صلاحیت یک مرجع بالاتر خواهد بود افزود: در انتخابات شورا هر روستا یک صندوق و یک حوزه انتخابی مستقل دارد و در شهر هم همینطور است.

مدیرکل سیاسی و انتخابات استان همدان با اشاره به اینکه ملاک جمعیت انتخابات سرشماری نفوس و مسکن سال ۹۵ است گفت: ۹۲۰ روستا در استان شرایط برگزاری انتخابات را دارند، چون طبق قانون باید هر روستایی۱۰۰ نفر جمعیت یا ۲۰ خانوار داشته باشند که انتخابات برگزار شود.

وی با اشاره به وجود دو انتخابات عشایری در این دوره از انتخابات که در آن‌ها نیز مانند روستا کار انجام می‌شود افزود: این دوره از انتخابات به خاطر بیماری کرونا متفاوت شده و ناچاریم تعداد شعب را افزایش دهیم تا طبق پروتکل‌ها بهداشتی برگزار شود.
 
اگر کسی رد صلاحیت می‌شود قبل از ورود کنار بکشد/ برگزاری انتخابات در ۹۲۰ روستای همدان

وی با اشاره به اینکه متاسفانه اقبال به ثبت‌نام در برخی روستا‌ها وجود ندارد و امیدواریم بتوانیم در همه روستا‌ها انتخابات را برگزار کنیم افزود: باید آموزش‌ها دقیق و افراد برای برگزاری انتخابات خوب توجیه شوند و در این راستا باید قانون را دقیق خواند، چون تسلط بر قانون ۹۹ درصد مشکلات را حل می‌کند.

مدیرکل سیاسی و انتخابات استان همدان با بیان اینکه در دوره قبل در چهار شهر استان انتخابات تمام الکترونیک برگزار شد، اما امسال تنها در ۹ کلان شهر کشور انتخابات الکترونیکی برگزار می‌شود و ناچاریم در تمام حوزه‌های انتخاباتی استان به مانند قبل کار اخذ رای را به صورت دستی انجام دهیم تاکید کرد: البته ثبت‌نام تا ارسال صورتجلسه به صورت الکترونیک است که کار‌ها را راحت می‌کند.

الماسی در پایان یاد آور شد: تدابیری اتخاذ شده که این دوره افراد از طریق اپلیکیشن بتوانند ثبت‌نام خود را انجام دهند و یا به دفاتر پیشخوان یا نهایتا به فرمانداری و بخشداری‌ها مراجعه کنند.

دبیر اجرایی هیات نظارت بر انتخابات استان نیز در این جلسه گفت: در سنوات گذشته دستگاه‌های نظارتی و امنیتی همکاری خوبی با هیات‌ها داشته اند و این دوره نیز قول داده اند که همکاری لازم را داشته باشند که کار هیات نظارت سبک‌تر شود و شاهد انتخاباتی سالم و پر شور و با مشارکت حداکثری باشیم.

کامران حمزه با بیان اینکه نباید از کسی جانبداری کنیم و باید صلاحیت‌ها بر اساس شایستگی‌ها باشد، افزود: ما باید به تمام قوانین آشناه باشیم و تمام استعلام‌ها با قوانین تطبیق داده شود.

وی یاد آور شد: غیر از هیات نظارت بر شوراها، هیات نظارت ریاست جمهوری و مجلس در حوزه شهرستان بهار و کبودراهنگ هم وجود دارد و اعضای هیات نظارت شورا‌ها نباید در این هیات‌ها عضو باشند.

حمزه تصریح کرد: با بیان اینکه تصمیماتی که اعضای شورا‌ها می‌گیرند در واقع قانونگذاری می‌کنند و عدم دقت و نظارت ما در انتخاب این افراد به نظام آسیب می‌زند و کار مردم زمین می‌ماند.

وی با اشاره به اینکه برخی روستا‌ها شورا ندارند و برخی نیز منحل شده اند، خاطر نشان ساخت: اگر انحلالی صورت می‌گیرد کارمردم بر روی زمین می‌ماند و ما باید کمک کنیم همه روستا‌ها شورا داشته باشند.

دبیر اجرایی نظارت بر انتخابات شورا‌ها در پایان تاکید کرد: قانون عده‌ای را در انتخابات محکوم کرده که این قانون ۱۳ بند دارد؛ بنابراین اتهام به تنهایی عامل رد صلاحیت نیست مگر اینکه طبق قانون فرد محکومیت داشته باشد.
 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار