به گفته رئیس کانون وکلای دادگستری استان اصفهان حدود ۳ هزار وکیل و کارآموز در استان فعالیت می کنند.
کد خبر: ۹۴۲۹۷۳
تاریخ انتشار: ۰۴ اسفند ۱۳۹۹ - ۲۰:۳۶ 22 February 2021

لیلا رئیسی با بیان اینکه نهاد وکالت تاکنون جزو نهادهایی بوده که کارکرد آن با حقوق اساسی مردم مرتبط بوده و تمام تلاش خود را برای انجام وظیفه و رسالت خود به کار بسته است، افزود: در راستای دفاع از حقوق اساسی مردم باید استقلال این نهاد به رسمیت شناخته و رعایت شود، ‌چراکه هرآنچه موجب تضعیف استقلال نهاد وکالت شود، به حق دفاع مردم آسیب می زند.

وی اضافه کرد: اگر استقلال نهاد وکالت را قبول و بعد به نحوی عمل کنیم که آزادی تربیت وکیل را از کانون های وکلا بگیریم و یا محدود کنیم، نمی توانیم بگویم کانون های وکلا می توانند وکیل حرفه ای تربیت کنند.

رئیسی در مورد دغدغه ها و چالش های پیش روی کانون وکلا توضیح داد: ایجاد و توسعه نهاد موازی، حذف آزمون وکالت، تلقی کردن حرفه وکالت به عنوان کسب و کار و نادیده گرفتن قانون اساسی از چالش هایی است که با آن روبرو هستیم.

وی با بیان اینکه معتقدیم ایجاد مرکز مشاوران قوه قضاییه در کنار کانون وکلا قابل پذیرش نیست اما به هرحال ایجاد شده و توسعه پیدا کرده است، گفت: این مرکز اقداماتی انجام داده که به وکالت ضربه وارد کرده، ازجمله جذب زیاد وکلا در سال های اخیر. با این حال می پذیریم این مرکز به کانون وکلا ملحق و امورات آنها تحت نظامات کانون و قوانین وکالت قرار بگیرد.

رئیس کانون وکلای دادگستری استان خاطر نشان کرد: یکی از پتانسیل های مهم وکالت در کشور ما حضور و نقش فعال وکیل در مرحله پیشگیری است، درحالی که در کشور ما از این پتانسیل ها استفاده نمی شود.

وی با تاکید براینکه حق الوکاله مانع مراجعه به وکیل نیست، همانگونه که حق ویزیت پزشک مانع مراجعه به پزشک نیست، افزود: کانون وکلا ساختمان ویژه ای به وکلای معاضدتی اختصاص داده و از ۵ فروردین تا ۳۰ بهمن ۹۹ در استان ۲ هزار و ۹۷۲ پرونده تسخیری و معاضدتی از سوی وکلای این کانون دنبال شده که به غیر از مشاوره های حقوقی است که به مردم ارائه شده است. 

به گفته وی، اگرچه ممکن است وکیل متخلف نیز وجود داشته باشد، همچنان که در هر صنفی وجود دارد اما ما با آنها برخورد و اعمال قانون می کنیم.

امیر حسین سجادیه، نایب رئیس کانون وکلای دادگستری استان اصفهان نیز با اشاره به اینکه حق دفاع از حقوق اساسی ملت است، تصریح کرد: سه قوه مقننه، مجریه و قضاییه هر کدام کارکرد خود را دارند، در عین حال که نهاد وکالت نیز نقش نظارتی بر حسن تصویب، حسن اجرا و حسن نظارت بر اجرای قوانین دارد.

وی با بیان اینکه وکیل یعنی ناظر و شاهد، تاکید کرد: استقلال نهاد وکالت یعنی وکیل بتواند وظیفه نظارتی، وکالتی و دفاع را انجام دهد، درحالی که وکیلی که از قوه قضاییه پروانه خود را گرفته باشد، استقلال لازم را نخواهد داشت. پس لازمه وکیل مستقل، کانون وکلای مستقل است.

وی ادامه داد: کانون وکلای خودانتظام یعنی کانونی که خود وکیل می گیرد، تربیت می کند و در صورت تخلف وکیل به آن رسیدگی و حتی ممکن است پروانه وکیل را باطل کند.

بازرس اتحادیه سراسری کانون های وکلای دادگستری ایران، ‌گفت: فراز و نشیب های زیادی در طول این سال ها پیش روی استقلال کانون وکلا بوده، با این وجود این نهاد همچنان سرپا ایستاده و امیدواریم همچنان به وظیفه خود عمل کند.

محمد جعفری فشارکی، عضو هیأت مدیره کانون وکلای دادگستری اصفهان درخصوص ظرفیت پذیرش وکلا نیز گفت: نباید تحصیلکرد حقوق بیکار را به وکیل بیکار تبدیل کنیم. اگر هدف اشتغالزایی است، باید ظرفیت اشتغال برآورد و نیازسنجی شود. ما از اینکه ظرفیت پذیرش وکلا افزایش پیدا کند نگرانی نداریم، اما نگرانی این است که ظرفیت حذف شود و به تعداد نامحدود وکیل بگیریم، درحالی که همین الان هم کارآموزان در امرار معاش خود دچار مشکل هستند. بنابراین قرار نیست داشتن پروانه وکالت را به عنوان اشتغالزایی درنظر بگیریم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار