تغییر اقلیم در سال‌های آینده چالشی جهانی است که ایران هم باید از هم اکنون برای آن چاره‌ای بیاندیشد.
کد خبر: ۹۴۲۶۷۰
تاریخ انتشار: ۰۳ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۹:۳۸ 21 February 2021
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام امروز در کارگروه اقلیم شناسی مجمع تشخیص مصلحت نظام با اعضای هیات علمی دانشگاه اصفهان گفت: متولی و اختیارات محیط زیست باید مشخص شود و در یک سامانه جامع می‌توان چالش‌ها را در این بخش رفع کرد.
محسن رضایی تشکیل سامانه جامع محیط زیست را ضروری دانست و افزود: بر اساس مطالعات صورت گرفته تغییر اقلیم، محیط زیست بشر جهان را تحت تأثیر قرار می‌دهد و مشکلات زیادی به دنبال دارد و منشا این مخاطرات کشور‌های صنعتی هستند.
وی تاکید کرد: تغییر اقلیم نتیجه تولید گاز‌های گلخانه‌ای در کشور‌های صنعتی است و کشور‌های در حال توسعه نباید هزینه‌های آن را بپردازند.
چاره چیست؟
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه باید در مقطع فعلی به دنبال راه چاره بود، گفت: نوش دارو بعد از مرگ سهراب نتیجه‌ای ندارد و باید از هم اکنون پیشگیری و با مخاطرات محیط زیست مقابله کنیم.
رضایی افزود: همزمان با تغییر اقلیم بحث‌هایی مطرح می‌شود که کشور‌ها باید گاز‌های گلخانه‌ای را کاهش دهند در حالی که سهم کشور‌ها یکسان نیست.
وی گفت :  باید توجه داشت ایران در ابتدای توسعه است و باید برای تامین نیاز‌های کشور از جمله غذا از فناوری‌های نوین استفاده کرد.
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه سهم ایران باید مشخص شود و ما نباید زیان برخی کشور‌های صنعتی را بپردازیم، گفت: جبران تبعات تغییر اقلیم را نباید کشور‌های در حال توسعه بپردازند.
رضایی با بیان این که مخاطرات جدی محیط زیستی وجود دارد و ناشی از انقلاب صنعتی در جهان است، افزود: ۲۰ درصد تخریب اقلیم و محیط زیست مربوط به آمریکا است، اما هیچ هزینه‌ای نمی‌پردازد و حفظ محیط زیست کمتر از مسئله حقوق بشر نیست و زیست بشریت باید به عنوان یک آرمان جهانی دنبال شود.
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت : تغییر اقلیم بدون ارتباط با محیط زیست نیست و در سیاست‌های کلی به طور ویژه به محیط زیست توجه شده است.
رفع مشکلات محیط زیستی اصفهان با دید کلان
رضایی در ادامه به مشکلات محیط زیستی اصفهان اشاره کرد و افزود: باید این موضوع با دید کلان بررسی شود.
وی گفت : مردم می‌خواهند در اصفهان زندگی کنند و دستکاری بدون مطالعه محیط زیست ما را تنبیه خواهد کرد.
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود : اصفهان به شدت تحت تأثیر مخاطرات زیست محیطی از جمله خشکی زاینده رود، افزایش ریزگردها، حاشیه نشینی و شیوع بیمار‌های خاص است و این موضوع نگران کننده است.
رضایی افزود : زاینده رود باید از ابعاد اجتماعی و سیاسی خارج شود و دولتمردان در دوره‌های مختلف متاسفانه به وظایف خود در این زمینه عمل نکردند.
اوضاع اصفهان  نگران کننده است
عضو پژوهشگاه محیط زیست دانشگاه اصفهان در این نشست اصفهان را آلوده ترین، مهاجرپذیر ترین، کانون گرد و غبار و پیشرو در فرار سرمایه معرفی کرد و گفت: اوضاع اصفهان  نگران کننده است.
مهدی کمالی با بیان این که برای رفع چالش‌های محیط زیستی آماده هستیم، افزود: پژوهشگاه طرح‌های مختلفی محیط زیستی را پیگیری و به نتیجه رسانده است.
در این نشست همچنین جمعی از اساتید دیدگاه ها، نظرات و پیشنهاد‌های خود را در زمینه‌های مختلف از جمله چالش‌های محیط زیستی (راه‌های مقابله با آلودگی، اختصاص حقابه تالاب گاوخونی، معضل ریزگردها) و آب (برداشت‌های غیرمجاز از زاینده رود و خسارت‌ها این عملکرد نامطلوب مانند فرونشست زمین) و فرسایش خاک مطرح کردند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار