رئیس ثبت احوال شهرستان شهرضا از افزایش ۲۴ درصدی آمار فوت و کاهش ۱۰ درصدی ولادت در شهرضا طی سال جاری نسبت به سال گذشته خبرداد و نام‌های پرتعداد نوزادان را اعلام کرد.
کد خبر: ۹۳۵۷۱۱
تاریخ انتشار: ۰۸ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۲:۲۲ 27 January 2021

علی صدری با بیان اینکه طی سال جاری میزان ازدواج‌ها در این شهرستان افزایش یافته اظهار داشت: این میزان نسبت به دوره نه ماهه نخست سال ۹۸ افزایش نه درصدی بوده که به نظر می‌رسد از پیامدهای مثبت شیوع ویروس کرونا است‌.

وی اسم‌های انتخاب شده توسط خانواده‌های شهرضایی برای فرزندانشان که بیشترین فراوانی را داشته‌اند نیز اعلام کرد و گفت: در بین نوزادان پسر آراد، امیرعلی و علی و در بین نوزادان دختر نیز آوا، رستا و دلوین نام‌های منتخب مردم شهرستان شهرضا برای نوزادانشان بوده است.

وی با یادآوری این نکته که در سال پایانی این دهه قرار داریم، افزود: نمودار هرمی سنی نشان می‌دهد که در دهه ۶۰ یک موج بزرگی از جمعیت در ایران متولد شدند که به دلیل شرایطی که در آن دهه بر کشور حاکم بود امکانات تحصیلی، شغلی و رفاهی برای آن جمعیت وجود نداشت.

رئیس اداره ثبت احوال شهرستان شهرضا از کاهش فرزندآوری خبرداد و تصریح کرد: در جوامع گذشته فرزند به عنوان نیرو کار تلقی می‌شد که اکنون عقیده والدین این است که به عنوان عنصر هزینه بر تلقی می‌شود و همچنین کاهش روستا نشینی و گرایش به شهر نشینی در کاهش فرزندآوری مؤثر بوده است.

وی بیان داشت: ما از سال ۱۳۸۹ تاکنون شاهد یک کاهش جمعیت شدید در بحث تولد و ازدواج بوده‌ایم که تقریباً به ازای هر سال حدود ۶ درصد از این آمار کاهش پیدا می‌کند که بر این اساس در سال جاری حدود ۴۰ درصد کاهش ازدواج و ولادت نسبت به سال ۸۹ تاکنون داشته‌ایم.

انصاری گفت: نرخ کلی باروری میانگین تعداد فرزندانی است که یک خانم در طول زندگی به دنیا می‌آورد و مفهوم دوم نرخ جایگزینی جمعیت که میزان تولد منجر به جبران جمعیت فوت شده می‌شود که برای حفظ سرمایه‌های انسانی باید رشد نرخ جایگزین ما دو درصد باشد که اگر کمتر از این درصد باشد در سال‌های آینده با مشکل مواجه می‌شویم.

وی عنوان کرد: اداره ثبت احوال با ثبت وقایع حیاتی چهار گانه تولد، وفات، ازدواج و طلاق و دارا بودن اطلاعات انسانی قوی و پر محتوا همیشه توانسته یک عامل محرک برای توسعه نظام اداری و یک مبنای مهم برای زیرساخت‌های دولت الکترونیک به شمار بیاید.

رئیس اداره ثبت احوال شهرضا گفت: اداره ثبت احوال متصدی ارائه آمارهای انسانی است که برای برنامه ریزی های خرد و کلان دولت همیشه مورد استفاده قرار می گرفته که در طول ۴۰ سال گذشته کشور با تحولات عظیمی از لحاظ جمعیتی در بحث ازدواج و ولادت مواجه بوده است.

منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار