مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اصفهان گفت: پرونده ثبت گلپایگان به عنوان شهر ملی منبت در سال‌های ۹۸ و ۹۹ تهیه شد و پس از کسب نظر هیات داوران کمیته ثبت ملی شهر‌ها و روستا‌های ملی صنایع دستی کشور مورد تایید قرار گرفت.
کد خبر: ۹۳۵۳۸۸
تاریخ انتشار: ۰۷ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۳:۴۴ 26 January 2021
فریدون الله‌یاری با بیان اینکه این سومین شهر ملی صنایع دستی در استان است گفت: پیش از این شهرضا به عنوان شهر ملی سفال، کاشان شهر ملی نساجی سنتی و مهرگرد (در سمیرم) به عنوان روستای ملی بافته‌های داری از استان اصفهان ثبت شدند و شهر اصفهان نیز به عنوان شهر جامع و جهانی صنایع دستی انتخاب شده است.

وی افزود: ثبت ملی شهر‌ها در زمینه صنایع دستی به رونق اقتصادی و اشتغال در این بخش و همچنین صنعت گردشگری کمک بسیاری می‌کند و وزارت میراث فرهنگی نیز حمایت از این شهر‌ها را در اولویت قرار می‌دهد.
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اصفهان با اشاره به اینکه عنوان شهر ملی یا جهانی دائمی نیست و عملکرد سالانه این مناطق برای حفظ عنوان، ارزیابی می‌شود، گفت: مهمترین مسائلی که مورد ارزیابی قرار می‌گیرند اقدامات اجرا شده در زمینه آموزش، ترویج، تبلیغات، نمادسازی، نامگذاری شهری، توسعه فعالیت‌های اقتصادی و اشتغال، حمایت از هنرمندان و برپایی نمایشگاه و حضور در نمایشگاه‌های ملی و بین المللی است.

رییس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گلپایگان هم افزود: هنر منبت کاری در این شهر قدمت هزار ساله دارد و آثار نفیسی در این زمینه با قدمت ۷۰۰ سال در بنا‌های تاریخی شهرستان موجود است.
مصطفی قانونی افزود: گلپایگان دارای ۲۰۰ هنرمند و ۲۷ کارگاه فعال در زمینه منبت کاری است و استادان مجرب و شناخته شده‌ای در این رشته دارد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار