با حضور معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده؛
با حضور معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده و جمعی از مدیران استانی و شهر اصفهان، نخستین مرکز توانمندسازی زنان در شهر اصفهان در منطقه 12 بهره برداری شد.
کد خبر: ۹۳۵۳۷۶
تاریخ انتشار: ۰۷ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۲:۵۰ 26 January 2021

معصومه ابتکار، در حاشیه افتتاح و بهره برداری از نخستین مرکز توانمندسازی شهر اصفهان به نام بانو امامی، با اشاره به اینکه امیدواریم این مراکز بتوانند اشتغال پایدار برای بانوان ایجاد کنند، اظهار کرد: دولت برای این موضوع برنامه ریزی های خوبی در نظر دارد.
وی با اشاره به اختصاص تسهیلات پایدار روستا و تسهیلات فراگیر برای حوزه شهر برای اشتغال زایی، گفت: دولت پرداخت این تسهیلات را از سال 98 آغاز کرده که حدود 40 درصد آن به زنان اعطا شده است.
معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده تصریح کرد: این مرکز توانمندسازی بانوان در شهر اصفهان توسط شهرداری راه اندازی شده و در همین راستا معاونت زنان و خانواده ریاست جمهوری نیز طرح هایی را با همکاری مرکز فنی و حرفه ای راه اندازی کرده است.
توان افزایی زنان سرپرست خانوار
وی ادامه داد: این طرح توان افزایی زنان سرپرست خانوار را به همراه دارد و از آموزش مهارت های کلی تا آموزش مهارت های حرفه ای و تخصصی، تامین زنجیره ارزش و در نهایت اتصال به بازار و اشتغال را در بر می گیرد.
ابتکار بیان کرد: در موضوع بازاریابی و بازاریابی دیجیتال اکنون شبکه سازی بازاریابی دیجیتال را با همکاری سازمان های مردم نهاد و بخش خصوصی در دست اجرا داریم.
وی افزود: در حال حاضر در بسیاری از نقاط کشور فعالان عرصه کارآفرینی مراکزی را پیش بینی کرده اند تا کالاها و خدمات تولیدی زنان، قابل عرضه باشد به همین منظور درصدد رایزنی هستیم تا مراکزی در سطح استان ها ایجاد و زمینه تبادل کالاهای زنان روستایی و شهری فراهم شود تا امکان رد و بدل کالاها برای آنها از طریق این مراکز و فضای مجازی امکان پذیر باشد.
معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده با اشاره به موضوع زنان آسیب دیده نیز اظهار کرد: استان اصفهان مانند سایر استان های کشور سند ارتقای وضعیت زنان و خانواده دارد و این سند براساس وضعیت استان، مطالعه و مشکلات، آسیب هایی همچون کودک همسری و حقوق زنان لحاظ شده است. یکی از ویژگی های این سند این است که برای هر دستگاه به تناسب، تکالیفی در نظر گرفته شده است.
وی با بیان اینکه سازمان بهزیستی و مراکز اورژانس اجتماعی از جمله مراکز اصلی در این زمینه هستند، گفت: این قانون نقش بسیار مهمی را در حمایت از زنان و کودکان (تمام افراد زیر ۱۸ سال) ایفا خواهد کرد؛ در زمینه کنترل خشونت نیز در دولت لایحه حفظ کرامت و حمایت از امنیت زنان در برابر خشونت تصویب و برای تصویب به مجلس ارسال شده است و این لایحه تمام ابعاد خشونت از خشونت خانگی تا سطح جامعه را پیش بینی کرده است.
ابتکار افزود: تاکنون قانونی در این ابعاد نداشته ایم، این لایحه با قوه قضاییه مشترک است و این قوه در این زمینه کاملا با ما هماهنگ است و انتظار داریم در اولین فرصت در مجلس تصویب شود.
وی با اشاره به تقسیم کار از طریق این لایحه، اظهار کرد: براساس این لایحه دستگاه های دولتی مکلف شده اند نقش خود را در ارتباط با این موضوع ایفا کنند و در قانون پیش بینی شده صندوقی برای حمایت از زنان تشکیل شود.
معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده افزود: این قانون می تواند راهگشا باشد و آموزش و فرهنگ در این زمینه بسیار اثرگذار است که به همین سبب، طرح «گفت و گوی ملی خانواده» با موضوع مهارت های خوب زیستن از طریق سازمان بهزیستی و وزارت آموزش و پرورش، دنبال می شود و می تواند به اصلاح رفتارها و کنترل خشونت کمک کند. هم اکنون این طرح برای دانش آموزان و اولیا در سطح استان اصفهان هم در حال اجراست.
وی اضافه کرد: سازمان های مردم نهاد نقش اساسی برای پیشگیری و آموزش در حوزه زنان دارند اما نیاز به کار تخصصی است تا این اقدامات به تقویت خانواده و ممانعت از خشونت منجر شود.
زنجیره توانمندی زنان در شهر استمرار یابد
در ادامه این برنامه، علیرضا نصر اصفهانی، رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به اینکه شهرداری بنابر ماموریت اجتماعی و فرهنگی خود اقدام به راه اندازی مرکز توانمندسازی بانوان کرده است، اظهار کرد: البته مهمتر از راه اندازی، استمرار این روند است به طوریکه اگر در برابر تقاضاهایی که در این خصوص وجود دارد، روند ادامه نیابد، نتیجه مطلوب حاصل نمی شود.
وی ادامه داد: بخشی از وظیفه شهرداری ایجاد فضاسازی برای آموزش و توانمندسازی بانوان است اما تهیه اقلام مورد نیاز آنها و فراهم کردن بازار فروش برای کالاهای تولیدی این قشر، کار دشواری است که باید مدیریت شهری و دیگر دستگاه ها برای آن تمهیدی در نظر بگیرند.
رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه باید شأن و کرامت انسان ها در چنین مراکزی حفظ شود، گفت: قرار است در این محل شرایطی فراهم شود تا درآمدی ایجاد و زنجیره توانمندی زنان در چنین مراکزی استمرار داشته باشد.
بهره مندی از حقوق ثابت و بیمه مهمترین مزیت مرکز توانمندسازی زنان است
همچنین، کوروش محمدی، رئیس کمیسیون اجتماعی و محیط زیست شورای اسلامی شهر اصفهان اظهار کرد: این مرکز با رویکرد نوین و با هدف حمایت شغلی از زنان سرپرست خانوار راه اندازی شده است و این موضوع از ابتدای دوره پنجم شورای شهر مورد توجه بود تا از مشاغل بانوان حمایت شود.
وی ادامه داد: رویکرد اصلی این مرکز راه اندازی شغل شایسته، آموزش و مهارت آموزی برای زنان است که در قالب تفاهم نامه چهار جانبه بین سازمان های بهزیستی، کمیته امداد، میراث فرهنگی و شهرداری اجرایی می شود.
رئیس کمیسیون اجتماعی و محیط زیست شورای اسلامی شهر اصفهان افزود: بخش خصوصی در این مرکز محوریت دارد و زنان سرپرست خانوار شهر با رعایت منزلت به این مرکز وارد شده و بعد از اینکه آموزش ها و مهارت های لازم را کسب کردند ظرف حدود 45 روز استخدام و حقوق اداره کار و بیمه دریافت می کنند.
محمدی تصریح کرد: در این مرکز، فروش محصولات تولیدی زنان در داخل و خارج از کشور بازاریابی شده و در نهایت یک شغل پایدار برای زنان فراهم می شود.
گفتنی است برای احداث و تملک این مجموعه ۵۷ میلیارد ریال در منطقه دوازده شهرداری اصفهان هزینه شده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار