دبیر انجمن علمی مامایی ایران:
دبیر انجمن علمی مامایی ایران گفت: لازم است هزینه‌های غربالگری مادران باردار مشمول بیمه شود تا حمایت معنوی و اقتصادی از خانواده‌ها صورت گیرد.
کد خبر: ۹۳۴۷۳۱
تاریخ انتشار: ۰۵ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۲:۳۵ 24 January 2021

محبوبه والیانی با بیان اینکه غربالگری برای مادران باردار در مواردی مانند ازدواج فامیلی یا داشتن سابقه خانوادگی ناهنجاری مادرزادی ضروری است، افزود: اگر قرار است غربالگری انجام شود باید هزینه های آن تامین و مشمول بیمه شود.

وی با تاکید بر اینکه نظام بهداشت و درمان کشور برای تامین هزینه ها و پوشش بیمه غربالگری مادران باردار باید تدبیری بیندیشد تا اقتصاد خانواده ها دچار مشکل نشود، تصریح کرد: وزارت بهداشت باید به این موضوع ورود پیدا کند تا در مجلس تصویب شد و هزینه های غربالگری کرونا برای مادران بارداری که احتمال مشکل برای آنها وجود دارد، پوشش داده شود.

والیانی به ارزیابی انجمن علمی مامایی اصفهان در سال ۹۷ انجام داد، اشاره و اضافه کرد: بر اساس این مطالعه از حدود ۶ هزار مادر باردار در استان ۳۰ درصد آنها تست غربالگری انجام ندادند و دلیل این کار را عدم توانایی در پرداخت هزینه های آن اعلام کردند.

رییس انجمن علمی مامایی استان اصفهان، غربالگری را شناسایی زودرس بیماری در جامعه که به تشخیص زودهنگام منجر شود، معرفی کرد و گفت: اگر این کار به صورت روزمره و بدون بررسی پیشینه قبلی انجام شود، به جز اینکه به زنان باردار اضطراب و به اقتصاد خانواده ها، آسیب وارد کند هیچ سودی نخواهد داشت.

والیانی با تاکید بر اینکه غربالگری برای همه مادران باردار بدون توجه به سابقه ازدواج فامیلی یا ناهنجاری مادرزادی، ضرورتی ندارد، افزود: نگاهی به آمار سقط های قانونی نشان می دهد که درصد بسیار کمی از بارداری ها به این مرحله می رسد بنابراین باید ببینیم که آیا ضرورتی برای درگیر کردن همه مادران باردار در این زمینه وجود دارد.

به گفته وی در برخی موارد خود مردم فرهنگ انجام یک کار مانند غربالگری مادران باردار را ایجاد می کنند درحالیکه از نظر علمی اجرای آن برای همه ضرورتی ندارد اما عده ای از روی ترس یا مسائل اجتماعی و فرهنگی این کار را انجام می دهند در حالی که اضطراب دوران بارداری بر روی جنین اثرات منفی می گذارد.

وی با بیان اینکه هدف ما این است که فرزند و انسان سالم تحویل جامعه دهیم و برای این کار باید مشاوره های قبل از ازدواج و قبل از بارداری انجام شود، اظهار داشت: در این مشاوره ها باید مسائلی مانند مشکلات ژنتیکی، ازدواج فامیلی و  سابقه‌ خانوادگی ناهنجاری مادرزادی بررسی شود و اگر پزشک متخصص یا ماما یا تیم پزشکی حدس می زنند که ممکن است جنین دچار مشکل شود باید غربالگری انجام شود.

دبیر انجمن علمی مامایی ایران با اشاره به اینکه بر اساس قوانین موجود، حق انجام سقط قانونی تا قبل از هفته نوزدهم بارداری است، افزود: لازم است آموزش، اطلاع رسانی و فرهنگ سازی لازم در این زمینه صورت گیرد و قوانین مرتبط تدوین شود تا مادران باردار در مراجعه به مراکز بهداشتی یا پزشکان متخصص یا ماماها در صورت تشخیص و تجویز، تحت غربالگری قرار گیرند و از حمایت ها و تسهیلات قانونی برخوردار شوند.

وی خاطرنشان کرد: بطور معمول غربالگری در هفته نهم تا چهاردهم بارداری انجام می شود و در صورت قطعیت نتایج آزمایش ها در جلسه هماهنگی شورای پزشکی قانونی با حضور متخصصان و یک روحانی درباره سقط جنین تا قبل از هفته نوزدهم تصمیم گیری می شود.

دبیر انجمن علمی مامایی ایران همچنین با تاکید بر اینکه غربالگری مادران باردار، موضوعی کاملا علمی و تخصصی است، تصریح کرد: اگر مجلس شورای اسلامی در این زمینه می خواهد ورود کند باید با در نظر گرفتن مواضع وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و علوم پزشکی مربوط به غربالگری همراه باشد و از تیم های دانشگاهی و علمی نظرخواهی شود.

والیانی به برخی ادعاها مبنی بر اینکه تولد نوزادان مبتلا به سندروم داون، اِشکالی ندارد، اشاره کرد و گفت: در پاسخ به این افراد باید گفت که شاید افراد مبتلا به این بیماری مشکل زیادی نداشته باشند اما هزینه های زیادی به خانواده ها و جامعه تحمیل می شود و باید توجه کنیم که ما می خواهیم جوانان و نسل کارآمد به جامعه تحویل دهیم.

والیانی با اشاره به اینکه نتایج آزمایش های غربالگری در برخی مواقع با خطا مواجه است، تصریح کرد: با توجه به نوع آزمایش های غربالگری، برخی از آنها به کشورهای خارجی ارسال می شود که هزینه های سنگینی بهمراه دارد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار