استاندار آذربایجان شرقی بر توسعه همکاری‌ها و سرمایه‌گذاری‌های مشترک ایران و روسیه در مناطق آزاد دو کشور تأکید کرد و گفت: آماده تشکیل هلدینگ‌های صادراتی مشترک برای صادرات پایدار به بازار روسیه با نظارت و کنترل کیفی و کمی کالاهای صادراتی هستیم.
کد خبر: ۹۳۳۷۰۵
تاریخ انتشار: ۰۱ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۹:۵۱ 20 January 2021
به گزارش تابناک تبریز، محمدرضا پورمحمدی در ارتباط تصویری با سفیر جمهوری اسلامی ایران در روسیه، با بیان اینکه مسئولیت تقویت و توسعه روابط با کشورهای همسایه و ایفای نقش محوری در توسعه همکاری‌های منطقه ای به  استان آذربایجان شرقی محول شده است، افزود: این استان یکی از مهم‌ترین استان‌های کشوراز لحاظ قابلیت‌های صنعتی و اقتصادی است.


وی افزود: در ۹ ماهه امسال میزان صادرات استان به روسیه حدود ۵ میلیون دلار و میزان واردات از این کشور ۶ میلیون دلار بوده است.

استاندار آذربایجان شرقی با اشاره به بخشی از ظرفیت‌های استان در حوزه‌های مختلف از جمله فعالیت بیش از ۵ هزار و ۵۰۰ واحد صنعتی و تولیدی و ۱۳ واحد بزرگ خودروسازی و قطعه‌سازی و صادرات شیرینی و شکلات تولیدی استان به 80 کشور، افزود: در زمینه کشت فراسرزمینی نیز فعالان این استان در کشورهای گرجستان و قرقیزستان فعال بوده و کارهای بسیار خوبی در زمینه کشاورزی انجام می‌دهند.

وی با اشاره به تنگناهایی که در توسعه همکاری‌های ایران و روسیه وجود دارد، گفت: در عین حال که ایران و روسیه هر دو عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا هستند ولی این پیمان خیلی عملیاتی نیست و هنوز مبادلات و مراودات تسهیل نمی‌شود و هزینه‌ها در گمرک‌های ورودی روسیه بالاست که نیاز است با کاهش این هزینه‌ها و تسریع و تسهیل، امکان رقابت برای تجار ایرانی فراهم شود.

پورمحمدی بر لزوم رفع تبعیض در پذیرش گواهی مبدأ صادره از اتاق بازرگانی رشت و تبریز در گمرکات ورودی روسیه و عدم سخت‌گیری بی مورد در خصوص گواهی مبدأ صادره از اتاق بازرگانی تبریز به خصوص در گمرک آستارخان تاکید کرد.

وی همچنین بر لزوم تبادل هیأت‌های تجاری میان ایران و روسیه اشاره کرد و گفت: برای تسریع و تسهیل روابط آماده میزبانی از هیأت‌های تجاری و اقتصادی روسیه در تبریز هستیم و می‌توان نمایشگاه‌های تخصصی به صورت مجازی و یا حضوری برپا کرد.

استاندار آذربایجان شرقی بر لغو روادید و روان‌سازی تسهیل و تسریع صدور ویزای تجازی بویژه برای فعالان اقتصادی و تجار تاکید کرد و گفت: ضروری است مشکلات حمل‌ونقل کالا از طریق آبی، جاده‌ای، ریلی و هوایی حل شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار