مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان گفت: بیش از ۷۰ درصد از صنایع استان به شکلی نامتوازن در هشت درصد مساحت این خطه مسقر است که سبب افزایش آلودگی هوا می‌شود.
کد خبر: ۹۳۳۲۲۷
تاریخ انتشار: ۲۹ دی ۱۳۹۹ - ۲۱:۱۳ 18 January 2021

 ایرج حشمتی روز دوشنبه در نشست تخصصی " روز ملی هوای پاک" به شکل مجازی افزود: در استان اصفهان۷۶ شهرک و ناحیه صنعتی، حدود ۹۰۰ معدن فعال ، ۲هزار واحد سنگبری ، بیش از ۱۰ هزار واحد صنعتی بزرگ و کوچک و ۱۵ هزار واحد صنفی تولیدی فعالیت می‌کنند.

وی با بیان اینکه ۷۰ درصد آهن و فولاد کشور در استان اصفهان تولید می‌شود افزود: ۷۰۰ کوره آجر پزی و ۵۰ درصد تولید آجر کشور نیز در این منطقه مستقر است. 

وی با اشاره به اینکه استان اصفهان رتبه دوم تولید فرآورده‌های نفتی را در کشور دارد و  ۱۰ درصد سیمان کشور نیز در این استان تولید می‌شود گفت: ۱۰ درصد برق کشور، مشتقات نفتی، کانی غیرفلزی، نساجی، کشاورزی، صنایع شیمیایی نیز در این استان تولید می‌شود.

حشمتی با اشاره به نقش صنعت در مصرف انرژی استان اصفهان گفت: این استان رتبه اول مصرف گازوئیل، ۷۰ درصد مصرف گاز و ۶۰ درصد مصرف برق را داراست و منشاء  طبیعی مهم در ایجاد آلودگی زیست محیطی تغییرات اقلیمی و خشکسالی، کانون‌های ریزگرد داخل و خارج استان، وضعیت توپوگرافی مرکز استان و وارونگی دماست.

وی عوامل انسان ساخت موثر در ایجاد آلودگی زیست محیطی در استان اصفهان را صنایع، کوره‌های آجر، سنگبری‌ها، شهرک‌های صنعتی، حمل و نقل و ترافیک و تغییر کاربری اراضی عنوان کرد و افزود: از سال ۹۳ شعله مازوت سوز صنایع در استان اصفهان پلمب شدند و روزهای ناسالم برای عموم کاهش یافت.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان با اشاره به روند تغییرات کیفیت هوای اصفهان تصریح کرد: بررسی‌ها نشان می‌دهد باد عامل مهمی در کاهش آلایندگی هوای اصفهان است که به لحاظ توپوگرافی تغییرات قابل مشاهده است.

وی تصریح کرد: در هفت ماه سال ۹۸ تعداد روزهای پاک در اصفهان ۱۹ روز و در مدت مشابه سال ۹۹ فقط چهار روز بوده است و در سال ۹۸ تعداد ۳۷ روز ناسالم برای گروه‌های حساس و امسال ۴۱ روز ناسالم برای گروه‌های حساس ثبت شده است که وضعیت سال ۹۹ را بدتر از ۹۸ را نشان می‌دهد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان تصریح کرد:  مقایسه تغییرات دمایی دی ماه ۹۹-۹۸ نشان می‌دهد که برودت هوا بیشتر شده است و این موضوع نقش مهمی در افزایش شدت آلودگی هوا دارد.

حشمتی با بیان تغییرات مصرف سوخت گاز طبیعی در بخش‌های مختلف از اول آبان تا ۲۵ دی ماه سال ۹۹ نسبت به زمان مشابه در سال ۹۸ گفت: در بخش‌های تجاری، حمل ونقل و مسکونی و عمومی با افزایش مصرف  و در بخش کشاورزی، پالایشگاهی و صنایع با کاهش مصرف گاز مواجه هستیم.

حشمتی با بیان اینکه اصفهان در بررسی تعداد روزهای ناسالم و سالم در میان کلانشهرهای کشور در ۹ ماه اول سالجاری ، رتبه نخست در تعداد روزهای ناسالم و رتبه آخر در تعداد روزهای پاک  را دارد افزود: سهم منابع آلاینده‌ در فصل‌های سرد و گرم متفاوت است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان با بیان اینکه ۴۲۳ واحد آلاینده در شعاع ۵۰ کیلومتری از مرکز  استان اصفهان مستقر است گفت: از ابتدای مهر امسال ۲ هزار و۱۵۷ پایش زیست محیطی در استان اصفهان انجام شد که به ۶۴۷ اخطار، ۱۲۷ مورد پیگیری قضایی، ۵۲ مورد پلمب و ۱۴ مورد تخریب و تعطیلی چاه تولید زغال چوب منجر شد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار